Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

Wybieramy postać do PvP i odpowiednio ją przygotowujemy.

Spis treści:
1. Wstęp
1.1 Rodzaje serwerów
2. Wybór profesji i potrzebny ekwipunek
2.1 Mag
2.2 Druid
2.3 Paladyn
2.4 Rycerz
3. PvP w praktyce
3.1 Tajniki dobrego trapowania
3.2 Combo skill, a Ventrilo
3.3 Robimy massloga
4. Słowniczek
5. Ciekawe filmiki z wojen, akcji PvP
6. Podsumowanie

1. Wstęp
Witam, piszę ten poradnik dla osób zaczynających swoją zabawę z PvP. Podzielę go na różne kategorie levelowe, wytłumaczę również słownictwo. Na wstępie chciałbym spróbować zdefiniować pojęcie PvP (Player versus Player). Dla jednego ten zwrot oznacza skill, dla innego walkę, a dla innego rozrywkę. Bezpośrednie tłumaczenie oznacza "Gracz kontra Gracz". Mamy tu na myśli oczywiście starcie, walkę.

1.1 Rodzaje serwerów
Jak wiecie, serwery Tibii dzielą się na Optional PvP, Open PvP oraz Hardcore PvP. Czym te serwery się różnią? Otóż:
* Optional PvP - dawne serwery non-pvp. Bić się możemy tylko podczas wojen gildii, gdy obie strony się zgodzą.
* Open PvP - dawne PvP serwery, mają system skulli, bijemy się kiedy chcemy, zważając na to, że w każdej chwili możemy wbić red skulla lub wręcz black skulla.
* Hardcore PvP - dawne serwery PvP Enforced, bijemy się do bólu, nie ma skulli.
Swoją uwagę skupię głównie na Open i Hardcore PvP, gdyż na tych serwerach umiejętności PvP mogą się zawsze przydać.

2. Wybór profesji i potrzebny ekwipunek
W Tibii mamy 4 podstawowe profesje: Maga, Druida, Paladyna i Rycerza. Każda z nich może awansować posiadając płatne konto (Premium Account) 20 lvl i 20k w kasie. Moje uwagi i spostrzeżenia będę kierował głównie dla posiadaczy płatnego konta, aczkolwiek wskazówek dla darmowych kont również nie zabraknie. Wracając do tematu, każda z 4 profesji ma swoje wady i zalety, do każdej trzeba się przyzwyczaić i pograć trochę, żeby 'ogarniać'. Swoją rozpiskę zacznę od Maga.

2.1 Mag: Jak sama nazwa wskazuje, skupia się na magii (żywioły ognia, energii). Mag ma do dyspozycji wiele czarów ofensywnych, czyniąc go doskonałą profesją w PvP. Grając magiem pamiętamy, że nie musimy podbiegać blisko do celu, nie skupiamy się na ilości punktów HP naszej drużyny, pilnujemy własnego tyłka i zadajemy dużo obrażeń.
Przedziały poziomowe:
* 1-45 - Zbyt dużego wyboru nie mamy, nosimy przy sobie mana potiony, na wyższym poziomie też kilka magic walli. Uderzamy główne z his hura, exori vis/frigo itp., gdy mamy przeciwnika w trapie, możemy używać summonów (polecam Fire Elementale, Demon Skeletony lub gdy stoimy dalej Mino Archery. Gdy gonimy przeciwnika lub uciekamy pamiętajmy o utani gran hurze. Dodatkowo, gdy boimy się odwetu lub walczymy z większą grupą przeciwników używamy utamo vity.
* 45+ -Tutaj sytuacja się zmienia. Atakujemy głównie z run sudden death, pamiętając o magic wallach i mana potionach w plecaku. Przydadzą nam się firebomby zapobiegające przesuwaniu w trapie. Reszta jak wyżej. od 55 poziomu możemy dobijać przeciwników czarami exevo gran mas vis oraz exevo gran mas flam, uważając, żeby nie zabić nikogo z własnej drużyny!

2.2 Druid: Skupia się na żywiołach ziemi i lodu. W PvP jest profesją bardzo podobną do maga, dlatego nie będę się bardzo rozpisywać. Druid ma także dodatkowe zadanie w PvP, leczy członków swojej drużyny czarami exura sio oraz exura gran mas res. Przeciwników dobija czarami exevo gran mas tera i exevo gran mas frigo, zamiast magić walli może używać popularnych krzaków, czyli runy wild growth. Bardzo przydają się także runy paralyze, spowalniające przeciwnika. Czary ofensywne Druida są słabsze niż ich odpowiedniki u Maga.

2.3 Paladyn: Ciekawa profesja, na niższych poziomach dobra do zabijania, na wyższych traci jednak na obrażeniach. PvP tej postaci opiera się głównie na biciu z spearów/kuszy/luków a na wyższym poziomie (80+) z assassin starów. Atakując wspieramy się czarami exori con i exori san, na wyższym poziomie można próbować także run sudden death, aczkolwiek wg mnie mają one za małe obrażenia w stosunku do ceny. W naszym plecaku powinny znajdować się mana potiony, health potiony (na wyższych poziomach leczymy się great spirit potionami). Leczymy się głównie exurą vitą i exurą san wspomagając się health potionami. Paladyn ze względu na możliwość bicia z dużej odległości (bolty/strzały) nie musi się pchać do walki, aczkolwiek assassin stary mają tylko 4 kratki zasięgu, pamiętajmy o tym. Dodatkowo paladyn dość szybko awansuje na 9 poziom magiczny, więc zabieramy ze sobą magic walle.

2.4 Rycerz: Rycerz jest dość toporną profesją w PvP. Bardzo wolno awansuje w poziomach magicznych, co uniemożliwia używanie jakichkolwiek run ofensywnych. Około 150 poziomu osiąga dopiero 9 poziom magiczny potrzebny do używania run magic wall. Na dodatek rycerz musi podejść, żeby zadać jakieś sensowne obrażenia. Trudno go zabić, bo ma bardzo dużo punktów życia, ale trudno także nim kogokolwiek zabić. Jaka jest taktyka? Zakładamy jak najlepszą broń dostępną dla naszego poziomu, atakując wspieramy się czarami exori hur, exori, exori gran (w zależności od poziomu - możliwości używania danego czaru. Nasz wojenny plecak powinien zawierać dużą ilość health potionów oraz mana potionów. Ze względu na dosyć pokaźną ilość capa, dodatkowo możemy wziąć ze sobą firebomby/poisonbomby. Po osiągnięciu 9 poziomu magicznego zaopatrujemy się w runy magic wall i wspieramy drużynę w trapowaniu.

3. PvP w praktyce
Każda teoria bez praktyki jest nic nie warta. W tym punkcie chciałbym pokazać jak prawidłowo posługiwać się runami magic wall, jak dobrze trapować i ogarniać ucieczkę.

3.1 Tajniki dobrego trapowania
Czym jest trap? Trap jest doprowadzeniem do sytuacji, gdy przeciwnik jest bezradnie otoczony i nie ma żadnej możliwości ruchu. Pamiętamy, że najłatwiej otoczyć przeciwnika przy pomocy run magic wall. Druidzi starają się paraliżować, gdy pozostałe profesje próbują odciąć drogę przeciwnikowi. Kilka dobrych porad:
1. Wykorzystujemy teren po którym ucieka przeciwnik, wąskie korytarze, obecność drzew i krzaków znacznie ułatwiają trapa, natomiast pusta otwarta przestrzeń jest dobra dla uciekania, staramy się więc, aby nasz cel miał jak najtrudniej.
2. Gdy przeciwnik ma małe pole ucieczki, przestajemy go zupełnie atakować, skupiamy się na runach magic wall i paralyze, przygotowując trapa.
3. Jeżeli uda nam się już zablokować przeciwnika, staramy się puścić na przód rycerzy, aby mieć jak największe obrażenia (pilnując cały czas, aby przeciwnik nam nie uciekł).
4. Gdy spodziewamy się możliwości odsieczy, trzymamy się razem - łatwiej się wybronić w towarzystwie niż samemu.
5. Magic walle rzucamy tak, żeby utrudnić ucieczkę przeciwnikowi, a nie żeby utrudnić sobie gonienie go (najczęstszy błąd to rzucanie magic walli za, a nie przed uciekający cel) W praktyce (jesteśmy postacią w czarno-białym citizenie i gonimy red skulla):
Źle rzucony magic wall:


Dobrze rzucony magic wall:


Dobrze ustawiony trap wygląda np. tak: (można by się pokusić jeszcze o rzucenie firebomb lub parceli, aby uniemożliwić przesuwanie blokujących osób.)


3.2 Combo skill, a Ventrilo
Co to jest combo? Otóż combo jest to synchronizacja uderzeń. W ciągu ułamku sekundy wszystkie atakujące postacie zadają obrażenia. Po takim ataku bardzo ciężko jest się wyleczyć, ba powiem nawet, że można paść na 1 dobre combo. Podstawą synchronizacji są programy do komunikacji głosowej np Team Speak/Ventrilo. Cały atakujący team siedzi na 1 kanale i słucha poleceń tzw. combo lidera lub też commandera, który wydaje reszcie drużyny polecenia. Wydaje on także komendę combo, po której odlicza np. 'combo na trzy, raz dwa trzy..'. Celem drużyny jest naciśnięcie hotkeya w momencie usłyszenia słowa 'trzy'. Wtedy wychodzi nam właśnie combo.

3.3 Robimy massloga
Czym jest masslog? Otóż masslog polega na tym, aby przyciągnąć jedną osobą przeciwnika w miejsce, gdzie wcześniej inni towarzysze wylogowali swoje postacie. Koledzy logują się, gdy przeciwnik znajdzie się w 'trapie'.
Przykład: http://www.youtube.com/watch?v=N4XK5QEPASA
Jak się do tego zabrać? Zbieramy przede wszystkim dobrą i zgraną ekipę. Jedna osoba musi być przynętą. Zbieramy ekipę ustawiamy się tak, alby otoczyć ofiarę (nie możemy zostawić ani jednej kratki do ucieczki!). Następnie team się wylogowuje, online pozostaje tylko przynęta. Najłatwiej zwabić przeciwnika wbijając skulla. Gdy ofiara jest ściągnięta na miejsce, przynęta daje na Ventrilo komendę na massloga. I mamy piękny trap.

4. Słowniczek
Krótki słowniczek dla tych, co dopiero zaczynają przygodę z Ventrilo i mogą nie rozumieć o czym się tam mówi:
ogar - osoba z dobrym PvP skillem, umiejąca radzić sobie w różnych sytuacjach
buła - slang 'ventrilowców' oznaczający nic innego jak combo
fbomba - runa firebomb
healing - leczenie
paral - runa paralyze
regroup - zbiórka/organizacja przed akcją (wypadem PK/wojną)
north/south/west/east - angielskie oznaczenia kierunków świata, często używane, gdy na Ventrilo mamy obcokrajowców

5. Ciekawe filmiki z wojen, akcji PvP
Hiberna war - bardzo ogarnięci gracze: http://www.youtube.com/watch?v=rNPPG6TgGdg
Tynora OTS - bardzo ładny masslog: http://www.youtube.com/watch?v=wYauLqPNRv8
Furora - pk team niskimi poziomami: http://www.youtube.com/watch?v=kNSuggLfT9c

6. Podsumowanie
Osiągnięcie dobrego PvP skilla jest trudne, wymaga dużo czasu i cierpliwości. Nie martw się, gdy będą na początku mówić do Ciebie 'nieogar' itp. 'Nie od razu Rzym zbudowano'. Po jakimś czasie sam będziesz zauważać postępy, ludzie będą Cię chętniej brali na akcje. Uda Ci się w końcu zostać prawdziwym zawodnikiem w tej jakże ciekawej dziedzinie Tibii, którą jest PvP. Dziękuję za przeczytanie poradnika, oczekuję komentarzy, spostrzeżeń, ale i uwag, co gdzie i jak poprawić.