Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

tibia- czyli to co najważniejsze o tej grze

Tibia – gra z gatunku MMORPG, stworzona przez czterech niemieckich studentów informatyki (Stephan Börzsönyi, Guido Lübke, Ulrich Schlott i Stephan Vogler), dystrybuowana przez niemiecką firmę CipSoft. Początkowo była niekomercyjnym eksperymentem. Pierwsza wersja Tibii została wydana w 1997, była jednak bardzo niedopracowana. Po krótkim czasie stała się projektem komercyjnym.

Tibia, mimo stosunkowo długiego czasu istnienia, nadal posiada prostą grafikę opartą na bitmapach stworzoną w 2D. Gra pozbawiona jest jakichkolwiek dźwięków. Uczestniczenie w grze jest bezpłatne, jednakże CipSoft oferuje ulepszanie kont do statusu konta premiowanego odblokowującego wiele dodatkowych opcji

W Polsce gra stała się tematem wielu reportaży prasowych na temat uzależnienia od gier i internetu

Rozgrywka

Gra polega na sterowaniu ruchami postaci podróżującego po świecie o nazwie Tibia. Rozgrywka polega na trenowaniu i szlifowaniu umiejętności swojego bohatera poprzez polowanie na różne stwory, używając przy tym przeróżnych broni i zaklęć. Innym celem jest zbieranie przeróżnych rzeczy i sprzedawania ich z łupów po pokonanych wrogach oraz z nagród za wykonane zadań. Interakcja między graczami jest realizowana poprzez rozmowy, handel, wspólne wyprawy bojowe oraz przynależność do gildii. Na większości serwerów jest także możliwa walka pomiędzy postaciami (tzw. PvP). Niektóre serwery nie dopuszczają zaatakowania innego gracza (tzw. Non-PvP). Serwery PvP – Enforced umożliwiają zabijanie postaci bez żadnych ograniczeń i kar oraz dostajemy 10% punktów doświadczenia, którego stracił gracz przez nas zabity, jeśli był na wyższym poziomie.
1.Rodzaje kont
Darmowe konto

Darmowe konto (Free Account, FACC) jest kontem podstawowym, z którego korzysta większość graczy. Ma ono jednak pewne ograniczenia, które mogą być zniesione po zakupie konta premium.
Płatne konto


Konto Premium (Premium Account, PACC) jest płatne, daje jednak w zamian szereg możliwości niedostępnych dla użytkowników kont darmowych:
-dostęp do nowych miast (Edron, Darashia, Ankrahmun, Port Hope, Liberty Bay, Svargrond, Yalahar);
-dostęp do nowych obszarów (Darama, Tiquanda, Pits of Inferno, Laguna Islands, Ice Islands, Forbidden Islands);
-możliwość podróżowania statkiem i latającym dywanem;
-dodatkowe stroje dla postaci;
-specjalne dodatki do strojów (ang. Addons);
-możliwość logowania się do gry z pominięciem kolejki;
-dostęp do unikatowych czarów;
-możliwość gry na serwerze Premia, dostępnym jedynie dla graczy z kontem premium;
-możliwość wynajęcia domu;
-możliwość utworzenia własnej gildii;
-więcej miejsc na liście znajomych (VIP list);
-liczba miejsc w depozycie zwiększona do 2000;
-dostęp do wielu zadań na obszarze premium;
-Punkty życia, punkty magii i punkty Soul regenerują się szybciej u posiadaczy promocji;
-możliwość regeneracji życia, energii magicznej i punktów Soul w łóżkach i hamakach, śpiąc;
-możliwość wykupienia piątego błogosławieństwa (4 są dostępne dla graczy z darmowym kontem);
-możliwość zostania tutorem, senior tutorem a po długim czasie nienagannej i uczciwej gry możliwość zostania wybranym na Game Mastera lub otrzymania honorowego tytułu Senatora.;
-możliwość walki z nowymi potworami niedostępnymi na obszarze darmowym;
Profesje


Gracze, którzy osiągnęli ósmy poziom doświadczenia, mogą opuścić pierwszą wyspę (Rookgaard) i wybrać jedną z następujących profesji:
Rycerz, (ang. Knight). Jego zaletą jest posiadanie dużej ilości punktów życia oraz udźwigu. Poziom magiczny u rycerza rośnie bardzo wolno, a postać ma mało punktów magii. W dużej mierze status rycerza określają jego umiejętności władania tarczą oraz wybraną bronią (mieczem, toporem lub bronią obuchową). Po wykupieniu Konta Premium i promocji Rycerz staje się elitarnym rycerzem (ang. Elite Knight).
Druid. Druid ma dokładnie tyle samo punktów magii co Mag. Z powodu niezbyt wielkiej liczby punktów życia, jest postacią bardzo trudną w rozwoju. Łącząc punkty many i życia, tak jak Mag, Druid tworzy największą ilość punktów żywotności. Magiczny poziom jest bardzo łatwy do wytrenowania. Potrafi przywoływać potwory. W odróżnieniu od Maga, Druid jest profesją, która ma bardzo rozbudowaną obronę, wiele różnego rodzaju czarów leczących. Może też tworzyć runy leczące (ang. Ultimate Healing Runes – najmocniejsze runy leczące w grze). Ma niewielką ilość czarów atakujących. Po wykupieniu Konta Premium i promocji Druid staje się Starszym Druidem (ang.Elder Druid).
Mag (ang. Sorcerer) – . Bazuje on głównie na źródłach energii magicznej i magii ofensywnej. Zazwyczaj nie atakuje w bezpośrednim starciu. Posiada dużą liczbę punktów many oraz niezbyt dużą ilość punktów życia. Bardzo szybko zdobywa kolejne poziomy magiczne. Podobnie jak druid może przywoływać potwory, jednak w przeciwieństwie do druida jest bardziej ofensywną profesją i posiada dużo czarów ofensywnych. Na 45 poziomie doświadczenia może tworzyć runę nagłej śmierci (ang. Sudden Death Rune – najpotężniejszą runę ofensywną w grze), a po wykupieniu promocji uzyskuje dostęp do najpotężniejszego czaru niszczącego – ostatecznego wybuchu (ang. Ultimate Explosion). Po wykupieniu Konta Premium i promocji staje się Mistrzem Magii (ang. Master Sorcerer).
Paladyn (ang. Paladin) – w Tibii paladyn jest jednostką walcząca głównie na dystans, co nie ma raczej wiele wspólnego z prawdziwym znaczeniem słowa paladyn. Wadą paladyna jest to, iż bronie takie jak kusza, czy łuk zajmują obie ręce, przez co nie może on nosić tarczy, narażając się tym samym na ataki wrogów. Jeśli walczy włóczniami, może nosić tarczę. Po wykupieniu Konta Premium i promocji staje się królewskim paladynem (ang. Royal Paladin).
Serwery


Aktualnie Tibia posiada 74 serwery rozlokowane w Stanach Zjednoczonych i Niemczech. Dzielą się na cztery kategorie:
Open PvP (Player vs. Player) – na serwerze włączona jest możliwość atakowania innych graczy (większość serwerów – 57). Za zabójstwo gracz dostaje na 15 min. status zabójcy (ang. Player Killer), który umożliwia bezkarne zaatakowanie go przez inną postać.
Optional PvP – brak możliwości ataku innego gracza (14 serwerów).
Hardcore PvP – atakowanie innych graczy na tych serwerach jest jak najbardziej dozwolone i nie jest w żaden sposób karane. Dodatkowo, jeśli zabity gracz ma wyższy poziom od gracza, który go zabił (lub maksymalnie o 10% niższy), zabójca otrzyma doświadczenie. Ilość otrzymanego doświadczenia wynosi 10% doświadczenia, które ofiara straci przy śmierci. Istnieją 2 serwery tego typu.
Premium – Istnieje tylko jeden taki serwer. Dostęp do niego mają tylko gracze z aktywnym kontem premium. Poza tą różnicą jest to serwer Open PvP.

W update, który miał miejsce 5 listopada 2009 roku zmieniono nazewnictwo serwerów.
Czaszki

Czaszka (ang. skull) jest najczęściej oznaczeniem gracza, który zaatakował inną osobę nieposiadającą innej czaszki. Czaszka jest wyświetlana przy nazwie gracza. W grze występują 4 rodzaje czaszek:
Biała czaszka (ang. white skull) – tę czaszkę otrzymują gracze, którzy zaatakują inną osobę, nieposiadającą czaszki. Biała czaszka widoczna jest dla wszystkich graczy. Oznacza, że dana osoba była w ostatnim czasie agresywna. Znika ona dopiero gdy minie czas blokady wylogowania (logout block).
Czerwona czaszka (ang. red skull) – gracz, który zabije 3 nieoznaczonych graczy w ciągu doby (24 godziny), 5 w ciągu tygodnia lub 10 w ciągu miesiąca (30 dni), zostanie oznaczony czerwoną czaszką na czas 30 dni. To oznaczenie powoduje, że w momencie śmierci postać straci wszystkie przedmioty, które ma ze sobą (pomimo ewentualnego posiadania zabezpieczenia przed taką sytuacją). Do letniej aktualizacji w 2009 roku, jeśli limit zabójstw do otrzymania czerwonej czaszki został przekroczony podwójnie, postać zostawała zbanowana (zablokowana). Zbyt wiele banów doprowadzi do usunięcia konta.
Żółta czaszka (ang. yellow skull) – jest to dość nietypowe oznaczenie, ponieważ nie jest widoczne dla wszystkich graczy. Tę czaszkę dostaje gracz, który zaatakuje innego gracza, oznaczonego czaszką. Żółta czaszka widoczna jest tylko dla gracza atakowanego i oznacza, że jego napastnik zaatakował go pierwszy i ofiara ma prawo się bronić. Zabicie gracza z żółtą czaszką nie jest karane, tak jak zabicie gracza z każdym innym kolorem czaszki.
Zielona czaszka (ang. green skull) – kolejne nietypowe oznaczenie. Widzą je wszyscy gracze, którzy należą do jednej drużyny (w grze: party). Zielona czaszka nie jest widoczna dla graczy spoza drużyny. System drużyn został wprowadzony, aby ułatwić graczom wspólne polowania. Służy też do pojedynków między graczami.
Czarna czaszka (ang. black skull) – jest nią oznaczony gracz, który zabił aż sześciu graczy nieoznaczonych czaszką w ciągu doby. Efekty czarnej czaszki są takie same jak czerwonej z tą różnicą, że oznaczenie to trwa 45 dni, gracz nie może używać ataków obszarowych na innych oraz gracz ten przyjmuje 100 procentowe obrażenia od innych (nie 50 procentowe). Po śmierci gracz zostaje prze teleportowany do świątyni posiadając 0 punktów many i 40 punktów życia. Oznaczenie to zostało wprowadzone w letniej aktualizacji w roku 2009 zamiast banów.
Niebieska tarcza (ang. blue shield) - Tarcze obok czaszek zostały wprowadzone w updacie 8.53. Wprowadzono w nim system wojen oraz oznaczenia tarcz obok czaszek. Niebieska tarcza oznacza osobę, która bierze udział w wojnie.
Zielona tarcza (ang. green shield) - oznacza, że jest to osoba sojusznik z którą jesteśmy w wojnie.
Czerwona tarcza (ang. red shield) - czerwona tarcza oznacza wroga, z przeciwnej gildii, z którą mamy wojnę.
Skróty


Dla zapewnienia szybkiej komunikacji gracze używają systemu skrótów. Część z nich to typowe określenia będące częścią slangu internetowego, stosowanego w podobnych grach, a także w Internecie w ogóle. Niektóre określenia są jednak unikalne dla Tibii. Parę z nich to:
BOH – Boots Of Haste buty szybkości, Backpack of Holding
BK – Black Knight (potwór)
BP (plecak ang. backpack) – Plecak, w którym przechowuje się przedmioty, mieści 20 przedmiotów. Jest to także jednostka miary przy sprzedaży run, pierścieni, amuletów (np. backpack uh'ów – 20 run leczniczych Ultimate Healing). Istnieje również plecak, który mieści w sobie aż 24 przedmioty, tzn. "backpack of holding". Można go zdobyć na Pits Of Inferno quest.
Cap (skrót. od capacity) – udźwig postaci. Niezbędny do noszenia przedmiotów. Gdy postać nie posiada wystarczającej ilości punktów udźwigu, nie może podnosić więcej rzeczy. Wraz z uzyskiwanymi poziomami doświadczenia, wzrasta maksymalna ilość punktów udźwigu, jednak ich ilość zależy od profesji postaci.
DL – Dragon Lord (potwór)
DP lub depo – depozyt. Miejsce w którym można przechowywać przedmioty.
DS – Demon Skeleton (potwór)
FACC – Free Account – konto darmowe.
GFB – Great Fireball – jedna z run ofensywnych.
GS – w zależności od kontekstu: Giant Spider (potwór), Giant Sword (jeden z lepszych mieczy), Guardian Shield (tarcza), Great Shield (tarcza), Griffin Shield (tarcza), Ghost Ship. Skróty tych 3 tarcz są rzadko stosowane.
HMM (skrót od Heavy Magic Missile – Mocny magiczny pocisk) – Jedna z najczęściej używanych run ofensywnych. Zadaje obrażenia od energii. Tworzyć ją mogą Magowie i Druidzi.
IH – runa lub zaklęcie Intense Healing.
Main (skrót od Mainland) – Główny kontynent, na który można przejść z Rookgaardu, po zdobyciu 8. poziomu.
Mlvl – skrót od Magic Level (poziom magiczny).
MPA – Magic Plate Armor (najlepsza zbroja w grze).
OTS – Open Tibia Server – są to prywatne serwery tworzone przez graczy.
PACC – Premium Account, Konto Premium
PK – Player Killer, czyli osoba zabijająca innych
Rook – skrót od Rookgaard – wyspy, na której zaczyna się grę i kontynuuje ją aż do osiągnięcia ósmego poziomu.
RS – Kara za nadmierne zabijanie graczy. Po zabiciu gracza z Red Skullem, wypadają z niego wszystkie przedmioty, które posiadał.
SD – nazwa najsilniejszej runy zadającej obrażenia (skrót od "Sudden Death" – ang. nagła śmierć); mogą ją używać tylko bardzo zaawansowani paladyni, druidzi i magowie. Produkcja owych run jest często głównym źródłem dochodu dla magów (którzy zdobyli wcześniej 45 poziom doświadczenia), jej cena to ok. 4500 sztuk złota za plecak (czyli 20 sztuk), w zależności od świata. Runa Nagłej Śmierci to jedna z nielicznych run potrafiących zranić każdego potwora (nawet Demona, czy Warlocka) oprócz Ghosta (ducha), który jest odporny na wszystkie obrażenia fizyczne, tj. bronie oraz czar Force Strike (czar, zadający obrażenia fizyczne) i tytułowego Sudden Death Rune.
SP (Soul Points) – punkty potrzebne, aby używać niektórych czarów. Graczom z darmowym kontem (FACC) odnawia się 1 SP na 4 minuty po zabiciu potwora. Jednak aby SP się odnawiały, liczba punktów doświadczenia otrzymanych po zabiciu potwora, musi być większa od posiadanego przez zabijającą go postać poziomu doświadczenia.
SQM – (ang. Square Meter), Metr kwadratowy – Jednostka, którą określa się powierzchnie domów w Tibii oraz obszar działania, niektórych run w grze.
UH – Skrót od runy lub zaklęcia "Ultimate Healing Rune".
Waluta w Tibii


Podstawową walutą w Tibii jest złoto, choć istnieje również bardzo prężnie rozwijający się handel wymienny. Dostępnymi jednostkami monetarnymi są:
gp (ang. golden pieces) – podstawowa waluta; najpopularniejsza w świecie Tibii.
pc (ang. platinum coins) – nazywane przez graczy "platynkami" (Przelicznik: 1pc = 100gp); Sam skrót 'pc' nie jest natomiast używany przez graczy.
cc (ang. crystal coins) – rzadko używana jednostka na mapie głównej (Przelicznik: 1cc = 100pc = 10000gp).
Wartości matematyczne

W grze tej wykorzystuje się także określenia o charakterze matematycznym dla określenia ilości danych dóbr, na przykład:
k – oznacza kilo, czyli 1000 (Przelicznik: 1k = 1000);
kk – to "tysiąc tysięcy", czyli milion (Przelicznik: 1kk = 1000000);
Miasta w tibi


Podane w kolejności alfabetycznej.
Ab'Dendriel (potocznie "Ab") – miasto elfów na północnym wschodzie kontynentu. W tym pięknym mieście domy są wyrzeźbione w drewnie. NPC (postaci prowadzone przez komputer w celach usługowych) są na wszystkich poziomach.
Ankrahmun (potocznie "Ankh") – pustynne miasto położone na wyspie Darama na południe od kontynentu. Nazywane także miastem umarłych. Miasto dla posiadaczy PACC.
Carlin – miasto kobiet, co nie oznacza , że są w nim same kobiety, na północnym zachodzie kontynentu, w tym mieście wszystkie NPC to kobiety, nie licząc kilku mężczyzn, Lectora, który sprzedaje mięso, Imalasa sprzedającego inne jedzenie oraz Peraca sprzedającego łuki, kusze i amunicję do tych broni. Jego malutki sklepik mieści się obok gildii łuczników.
Cormaya – osada Edron, wyspa na zachód od kontynentu, na południe od Edron. Wyspa dla PACC.
Darashia – miasto położone na północy Daramy. Miasto dostępne tylko dla posiadaczy PACC.
Edron – miasto położone na wyspie o tej samej nazwie, na wschód od kontynentu. W podziemiach wyspy ukrywają się najstraszniejsze potwory w Tibii – Demony. Pierwsze miasto stworzone specjalnie dla posiadaczy PACC.
Greenshore – niewielka osada na północ od Thais.
Kazordoon (potocznie "Kazo") – miasto krasnoludów położone w centralnej części kontynentu. Jest zbudowane wewnątrz góry.
Liberty Bay – miasto na wyspie położonej na zachód od Port Hope. Miasto dla posiadaczy PACC.
Mintwalin (potocznie "Mint") – Mintwalin jest stolicą dumnych i walecznych minotaurów. Miasto znajduje się pod ziemią i aby tam dojść musisz pokonać wiele niebezpieczeństw. W mieście możesz spotkać wszystkie typy minotaurów (lub potocznie minosów – od minos). Królem minotaurów jest Król Markwin, którego zamek jest pilnie strzeżony.
Northport – osada położona na północy kontynentu.
Port Hope – osada w dżungli Tiquanda, w zachodniej części wyspy Darama. Przez środek osady przepływa rzeka, a z jednego brzegu na drugi można się przedostać niewielką łódką za małą kwotę. Miasto dla posiadaczy PACC.
Rookgaard (potocznie "Rook") – miasto nowicjuszy, po udaniu się na mainland nie można już do niego wrócić (wyjątek stanowi tzw. zrookowanie – kiedy postać spadnie na 5 level, wraca na wyspę i automatycznie zaczyna grę od nowa).
Svargrond – miasto na lodowych wyspach, utworzone podczas letniej aktualizacji gry w roku 2007.
Thais, dawniej Tibia City – główne i największe miasto Tibii, siedziba króla (aktualnie Tibianusa III). W chwili obecnej miast jest wiele (zarówno dla graczy z darmowymi kontami jak i płatnymi), jednak na początku było tylko jedno miasto – Thais. Jako, że było jedyne, tam działa się cała akcja Tibii. Do teraz wiele misji (questów) zaczyna się właśnie tam. Wielu graczy również zaczyna grę w stolicy, gdyż tam najłatwiej się gra, a poza tym jest tam największy dostęp dla graczy z darmowymi kontami. Po aktualizacji z grudnia 2008 roku dodano wiele nowych miejsc i przeprowadzono ogólną aktualizację okolic miasta.
Venore – miasto na bagnach, leży na wschodniej części kontynentu.
Yalahar - miasto wprowadzone w updacie 8.4. Starożytne miasto zlokalizowane na północy świata. Mieszkańcami są Yalaharanie, jedna z najinteligentniejszych ras stworzonych w czasach wojen bogów. Nie mieli oni zamiaru mieszać się w konflikt, dlatego uciekli na północ.
Inne miejsca Tibii
Draconia – wyspa na północny wschód od głównego kontynentu, można się tam dostać tylko przez podziemia Ab'dendriel (Hellgate), jedyny NPC to Old Dragon Lord, nie ma sklepów.
Fibula – niewielka wyspa na południowym zachodzie, jedyną drogą do niej jest podziemny tunel.
Folda – największa lodowa wyspa, na której rzadko pojawia się Yeti.
Laguna Islands – trzy wyspy położone na południe od Liberty Bay
Outlaw Camp – obóz umieszczony w dziczy w centrum kontynentu, niedaleko miasta Venore.
Plains of Havoc – PoH to teren na południowy zachód od miasta Venore.
Senja – jedna z lodowych wysp z małą osadą, nie ma na niej miejsca depozytu (depo). Na północnym wschodzie znajduje się nieduży zamek.
Vega – lodowa wyspa, najmniejsza ze wszystkich innych lodowych wysp (znajduje się tu domek św. Mikołaja).
Tiquanda – dżungla na wyspie Darama.
Pits Of Inferno – Miejsce nowych potworów dodanych w zimowej aktualizacji 2006, a także miejsce najtrudniejszego (poza Annihilatorem) zadnia od poziomu 80.
Dark Catedral – katedra ciemności zamieszkana przez bandytów oraz silne potwory. Na drodze do niej znajduje się Giant Spider, ale można go ominąć
Mount Sternum – góra na północ od Thais zamieszkane przez Cyklopy, Szkielety, Ghoule i inne znacznie słabsze potwory.
Meriana – wyspa z której można popłynąć na Wyspę Piratów (Nargor) lub na 3 wyspy z Żółwiami (Laguna Island).
Cyclopolis – znajduje się w mieście dla graczy z Kontem Premium (na Edron). Jest to podziemne miasto cyklopów, w głębi znajdują się także smoki i behemoty (nie mylić z Cyclopolis niedaleko miasta Thais).
Tomby (ang. Thombs) – starożytne grobowce pod piaskami miasta Ankrahmun.
Wyspa Tyrsung-??
Dragon Lair – tajemnicze miejsce, w którym można spotkać smoczych lordów.
Ciekawostki

Słowo Tibia po łacinie i po angielsku oznacza kość piszczelową. Twórcy gry nie wiedzieli jednak o tym, gdy wymyślali nazwę. Później twórcy świadomie nazwali kilka miejsc nazwami anatomicznymi, tj. Fibulę (kość strzałkowa), Sternum (mostek) oraz Femor Hills (femur – łac. kość udowa).

Źródła:
-http://wikipedia.pl//
-tibia.pl


--- thomson1708 dodał 26 minut i 30 sekund później ---

Expowiska FACC

Amazon camp-Na Mainlandzie znajdują się cztery obozy Amazonek. Pierwszy leży na północ od Venore, drugi na zachód od Venore, trzeci na wschód od Carlin, a czwarty, podzielony na dwie części, znajduje się na zachód od Northport.
Położenie


(Czerwona Kropka)
Mapa respawnu




Femor Hills-wzgórza znajdujące się na północ od Kazordoon. Wejścia są po wschodniej i zachodniej stronie.

Występują tam głównie słabsze potwory. Na jednym ze szczytów mieszka łowca, którego ofiarą padają często nieświadomi podróżnicy, ale też na którego często polują gracze z wyższymi poziomami. Można też napotkać kilka cyklopów.

Opuszczona wieża w centrum wzgórz kryje w sobie wiele tajemnic oraz niebezpieczeństw (Demon Skeleton w jaskini do której prowadzi zamaskowana dziura), a wejście do niej jest zablokowane magicznie odrastającą trawą. Thanita wypatrująca wrogów ze strażnicy na północnym-zachodzie wzgórz może dać ci pewną misję, a niejaki Uzon na południowym-zachodzie, przewozi graczy latającym dywanem.

Położenie



(Biała kropka)

Mapa respawnu

(Niestety słabej jakości)