Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

Manual 8.4

 8.4 Komunikacja między graczami

Interakcje społeczne odgrywają kluczową rolę w Tibii, a komunikacja między graczami jest bardzo ważna. Pewne standardy języka muszą być jednak zachowane, aby niektórzy gracze nie zepsuli zabawy innym. Pamiętaj, że obraźliwe, rasistowskie, skrajnie prawicowe, seksistowskie i ogólnie ofensywne wypowiedzi są naruszeniem Zasad Tibii. Oprócz tego, ponieważ różne kanały zostały zaprojektowane w różnych celach powinieneś zawsze używać kanałów odpowiednich dla wiadomości, które chcesz przekazać. Ponad wszystko jednak, pamiętaj, że oficjalnym językiem w grze jest angielski, więc musisz go używać we wszystkich miejscach, z wyjątkiem kanału RL-chat, default i kanałów prywatnych.
8.4.1 Jak pisać wiadomości
Aby pisać wiadomości wystarczy wpisać tekst, który chciałbyś, aby Twoja postać wypowiedziała w polu wprowadzania tekstu w dolnej części konsoli, a następnie naciśnij Enter. Istnieje wiele tekstowych funkcji, które pomogą Ci edytować swoje wiadomości: możesz przemieszczać kursor w polu tekstowym za pomocą Shift + Strzałka w lewo i Shift+ Strzałka w prawo. Aby przewijać w górę lub dół tekstu, które wcześniej napisałeś, użyj klawiszy Shift + Strzałka w górę lub Shift + Strzałka w dół. Wciśnięcie klawisza „Home” ustawi kursor na początku linii tekstu, a „End” na jej końcu.

a)Hotkey'e
Jeśli stwierdzisz, że musisz pisać niektóre wiadomości lub wykonywać określone czynności w kółko, to dobrym pomysłem jest przypisanie jej do hotkey'a. Jest to szczególnie przydatne do czarów. Aby otworzyć okno opcji hotkey'ów kliknij na przycisk „Options” i wybierz „Hotkeys” lub naciśnij kombinację klawiszy przypisanych do tej funkcji (domyślnie Ctrl + K). Aby uzyskać więcej informacji na temat skrótów klawiszowych sprawdź informacje dotyczące hotkey'ów w „Options”.

b) Automatyczna kontrola spamu
Wysyłanie wiadomości na kanale default, wszystkich kanałach publicznych i w prywatnych wiadomościach jest ograniczone, aby zapobiec nadmiernemu powtarzaniu identycznych, podobnych czy też bezsensownych wiadomości w krótkich odstępach czasu (tzw. "spamowaniu"). To ograniczenie zapewnia, że ilość tekst wyświetlanego w grze nie wymknie się spod kontroli. Dokładniej, wszystkie wiadomości są monitorowane, a gracz nie może przez dłuższy czas wysyłać wiadomości częściej niż raz na 2.5 sekundy. Postacie notorycznie przekraczające ten limit zostaną tymczasowo wyciszone - wysyłane przez nie wiadomości nie będą wyświetlone, a w zamian za to u dołu okna gry pojawi się wiadomość o byciu wyciszonym ("You are still muted for xx seconds"). Wyciszone postacie nie mogą pisać też wiadomości prywatnych, udzielać się na prywatnych kanałach ani rzucać zaklęć. Aby zapobiec możliwym kłopotom, każdy gracz posiada bufor czterech linii tekstu, które mogą być wpisane bez żadnych ograniczeń. Bufor będzie się zmniejszał po każdej wysłanej linii i odnawiał w tempie jednej linii co 2,5 sekundy, aż do osiągnięcia początkowych 4 linii. Kiedy jednak zostanie on całkiem opróżniony, to jest jeśli wpiszesz owe 4 linie w bardzo krótkich odstępach czasu, dobrym pomysłem będzie zwolnić trochę - w przeciwnym wypadku twoja postać może zostać chwilowo wyciszona. Czas wyciszenia zależy od tego ile razy dana postać była już wyciszona. Dokładniej, czas wyciszenia to pięć sekund pomnożone przez kwadrat liczby przekroczeń limitu spamu w ciągu ostatnich godzin. Kiedy stan wyciszenia zakończy się, bufor wiadomości znów będzie pełny. Liczba przekroczeń limitu jest zapisywana po stronie serwera, więc wylogowywanie się nie spowoduje zmniejszenia kary.

W dodatku do kontroli spamu, istnieje też inne ograniczenie zapobiegające wysyłania dużych ilości wiadomości do wielu różnych graczy w krótkim przedziale czasu. Jeżeli wyślesz prywatną wiadomość do więcej niż 20 graczy w ciągu 10 minut, twoja postać również zostanie wyciszona.
Uwaga: Gracze nadal mogą być zbanowani przez gamemasterów za spamowanie, jeżeli obejdą automatyczną jego kontrolę i będą powtarzać identyczne, podobne lub bezsensowne rzeczy w krótkich odstępach czasu lub używając źle sformatowanego tekst.

 

8.4.2 Kanały
W celu zapewnienia większej efektywności, komunikacja w Tibii jest zorganizowana w kanały. Możesz zidentyfikować różne kanały po ich nazwach wyświetlonych na (znajdujących się ponad nimi) zakładkach. Aby przełączać się między kanałami, klikaj na ich zakładkach lub użyj klawisza Tab. Jeżeli masz otwarte więcej kanałów niż jest w stanie się pomieścić na pasku, po prawej stronie pojawi się mała, czerwona strzałka. Jeżeli na którymś z ukrytych kanałów dostałeś wiadomość, strzałka zacznie mrugać na czerwony kolor.

Aby otworzyć nowy kanał, kliknij na ikonce folderu w prawym górnym rogu konsoli lub użyj kombinacji Ctrl+O. Możesz teraz wybrać kanał z listy klikając na niego lewym przyciskiem myszy i w ten sam sposób go otworzyć. Alternatywnie, możesz otworzyć kanał prywatnych wiadomości do innego gracza wpisując jego imię w polu pod listą kanałów. Nie musisz wpisywać jego pełnego imienia - wystarczy kilka początkowych znaków koniecznych do odróżnienia tej postaci od wszystkich innych i dodanie znaku tyldy (~) zamiast reszty imienia. Jeżeli chcesz zamknąć kanał, możesz użyć przycisku oznaczonego "X" na konsoli lub użyć kombinacji klawiszy Ctrl+E.

Jak sama nazwa wskazuje, większość komunikacji odbywa się na kanale "default" (ang. "domyślny"). Istnieje jednak wiele innych kanałów, o których istnieniu powinieneś wiedzieć. Nie wszystkie z nich są dostępne publicznie, więc możesz przełączyć się na jeden z prywatnych kanałów, jeśli wolisz, by twoja rozmowa była prywatna. Pamiętaj też, że postacie z poziomem 1 mogą używać jedynie kanału default i wiadomości prywatnych. Niektórzy zaufani gracze monitorujący grę mogą też pisać na czerwono - takie wiadomości zazwyczaj są ważne i powinieneś czytać je uważnie.

 

  • Local Chat Channel
    Kiedy wpiszesz jakiś tekst na tym kanale, twoja wiadomość pokaże się w oknie gry, ponad głową twojej postaci. Wszystkie pobliskie postacie, to znaczy takie, które są widoczne w oknie gry będą mogły przeczytać co powiedziałeś. Istnieje możliwość zmieniania głośności swojego głosu. W tym celu kliknij na małą ikonkę głośnika na lewo od linii wejścia. Domyślnym ustawieniem jest jedna "fala", czyli standardowa głośność. Jeżeli klikniesz na tą ikonkę raz, następna twoja wiadomość zostanie wykrzyczana, czyli usłyszana na sporym obszarze. Jeżeli klikniesz dwa razy, obie "fale" znikną i najbliższa wiadomość zostanie wyszeptana, co oznacza, że tylko postacie stojące obok ciebie (nie dalej niż jedną kratkę) będą mogły ją usłyszeć. Alternatywnie głośność można kontrolować dodając na początku wiadomości znak # oraz literę oznaczającą żądany ton głosu. Tak więc "#w [Tekst]" spowoduje wyszeptanie wiadomości (w od "whisper"), #y jej wykrzyczenie (y od "yell"), a #s - normalną wypowiedź. Zauważ, że wiadomości poprzedzone znakami #s, #y i #w są zawsze wysyłane na kanał default, niezależnie od tego jaki kanał jest aktualnie otwarty. Pamiętaj też że nie da się krzyczeć częściej niż co 30 sekund. Ostatnia uwaga: Jeżeli okno twojej gry jest pokryte zbyt wieloma wiadomościami, możesz przyśpieszyć automatyczne ich usuwanie przy pomocy kombinacji klawiszy Ctrl+W.
  • Server Log Channel
    Na tym kanale będziesz otrzymywał różnorakie wiadomości od serwera. Począwszy od tego ile obrażeń zadałeś potworowi, poprzez ilość życia jaką straciłeś w walce z potworem po łup z zabitych potworów. W tym kanale będziesz również otrzymywał wiadomości o najazdach, informacje samouczka oraz informacje podczas patrzenia na przedmioty. W tym miejscu są również informacje o dacie twojego ostatniego logowania oraz ostrzeżeniu o zapisie serwera. W odróżnieniu od innych kanałów, w tym jesteś w stanie tylko odbierać wiadomości. Jeżeli będziesz próbował napisać wiadomość na tym kanale, zostanie ona automatycznie wysłana poprzez local chat. Tak samo jak local chat, server log nie może zostać zamknięty.
  • NPC Channel
    Za pomocą tego kanału możesz rozmawiać z NPC stojącymi blisko ciebie. Przywitać się z NPC możesz poprzez napisanie "hi" lub "hello" na Local Chat lub na NPC Channel. Aby kontynuować rozmowę, pisz na kanale NPC. Rozmowa z NPC zazwyczaj oparta jest na "słowach kluczach". Najczęściej są one zaznaczone na inny kolor podczas rozmowy, lecz są przypadki gdzie jesteś zmuszony sam znaleźć dane słowo. Typowe "słowa-klucze" to - "job", "help" lub "mission". Jeżeli potrzebujesz informacji o ubiorach, użyj słów takich jak - "outfit" lub "addon". Zawsze jednak staraj się uważać co piszesz. Podczas rozmowy uważaj na przekleństwa - wiele NPC może się obrazić za używanie ich podczas rozmowy, a nawet ukarać cię!
  • World Chat Channel
    Jest to kanał na którym możesz rozmawiać na wszystkie tematy, oczywiście jeżeli nie naruszają one Tibia Rules.
  • English Chat Channel
    Czyli kanał przeznaczony dla graczy, którzy porozumiewają się w języku angielskim. Na tym kanale również możesz rozmawiać na wszelkie tematy, dopóki są one zgodne z zasadami tibii i co najważniejsze - jesteś zmuszony pisać w języku angielskim. Jeżeli chcesz rozmawiać publicznie z innymi graczami w innym języku, użyj World Chat'u.
  • Advertising Channel
    Jak jego nazwa wskazuje, jest to publiczny kanał poświęcony handlowi, więc jeśli jest coś co chciałbyś kupić lub sprzedać - to odpowiednie miejsce. Jeżeli znajdziesz coś co cię interesuje, wyślij prywatną wiadomość do gracza to oferującego, na przykład pytając o cenę. Uwaga: Aby zapobiec zamieszaniu na kanale trade, istnieje ograniczenie jednej wiadomości na 2 minuty. Oprócz tego nie jest też możliwe pisanie na tym kanale kiedy jest się wyciszonym.
  • Advertising-Rookgaard Channel
    Dopóki gracz nie opuści Rookgardu, a chce handlować, ma możliwość używania rookgardowego odpowiednika kanału Advertising Channel. Wszyscy gracze bez profesji mogą korzystać z tego kanału w celu znalezienia interesującej oferty. Kanał działa na takiej samej zasadzie jak jego odpowiednik z Mainlandu - po wypatrzeniu interesującej cię oferty, napisz do gracza i negocjuj z nim!
  • Help Channel
    Kanał pomocy jest publicznym kanałem, na którym możesz poprosić tutorów o pomoc, jeżeli masz jakieś pytania na temat obsługi klienta, użycia kont, oficjalnej strony czy ogólnego sposobu rozgrywki. Tutorów możesz rozpoznać po tym, że na kanale Help piszą oni zauważalnym pomarańczowym kolorem. Pamiętaj, że do ich obowiązków nie należy odpowiadanie na pytania dotyczące szczegółów gry takich, jak na przykład questy.
  • Private Chat Channels
    Jeżeli jesteś graczem premium, możesz utworzyć prywatny kanał i zaprosić na niego wybranych graczy. Po prostu kliknij na ich imieniu na VIP liście lub na innym kanale i wybierz "Invite to private chat". Alternatywnie możesz kliknąć prawym przyciskiem myszy na zakładce swojego kanału. Otworzy to menu z rozszerzoną liczbą opcji. Oprócz zapraszania graczy, możesz ich też wyrzucać ze swojego kanału. W tym celu wybierz z menu "Exclude player" i wpisz imię wyrzucanego gracza. Możesz też zapraszać i wyrzucać graczy przy pomocy skrótów: "#i [Imię]" zaprosi danego gracza, a "#x [Imię]" - wyrzuci go z prywatnego kanału. Gracze zaproszeni na kanał zostaną o tym powiadomieni odpowiednią wiadomością i mogą wejść na niego wybierając go z listy kanałów. Prywatne kanały są zamykane, jeżeli ich właściciel tak zdecyduje. Jeżeli gracz który rozpoczął kanał wyloguje się bez jego zamykania, kanał pozostanie otwarty dopóki ostatni jego uczestnik go nie zamknie lub się nie wyloguje.
  • Party Channels
    Na Party Channel możesz spokojnie porozmawiać z członkami swojej grupy, np. opracować taktykę na polowanie. Po dołączeniu do grupy jesteś automatycznie dołączany do kanału. Aby go otworzyć musisz wybrać go z listy kanałów w menu. Jeżeli opuścisz grupę, kanał zostaje zablokowany i nie jesteś dłużej go używać. Tylko członkowie twojej grupy są w stanie dołączyć do tego kanału.
  • Guild Channels
    Wreszcie, jeżeli jesteś członkiem gildii, masz możliwość wejścia na specjalny kanał zatytułowany jej imieniem. Kanały gildii są prywatne i nie jest możliwe zapraszanie na nie graczy nie będącymi członkami danej gildii. Podczas wojny gildii, na tym kanale będą wyświetlane wyniki wojny. Po zakończeniu wojny informacje znikają.

 

8.4.3 Lista VIPów
Lista VIP to potężne narzędzie, które pomoże ci określić którzy z twoich wrogów lub przyjaciół są aktualnie online. Aby ułatwić ci zarządzanie swoimi kontaktami, możesz układać ją wedle swoich upodobań korzystając z następujących opcji menu kontekstowego:

  • Edit [Imię]: Ta opcja otworzy okienko, w którym możesz edytować dany wpis:
    • Icon [Ikona]: Postacie mogą być sortowane poprzez tę opcję. Wybierz graficzny symbol reprezentujący daną grupę. Po wybraniu, postać będzie przypisana do danej grupy. Jeżeli przypiszesz ikonę do różnych graczy, będą oni posortowani obok siebie. Postać może mieć przypisaną tylko jedną ikonę.
    • Description [Podpis]: Do postaci przypisany może być komentarz. Cokolwiek tutaj wpiszesz, zostanie zapisane. Aby odczytać zapisany tekst kliknij "Edit" na danej postaci z listy.
    • Notify: Po zaznaczeniu tej opcji dostaniesz wiadomość o zalogowaniu się owej postaci.
  • Remove [Imię]: Ta opcja usunie daną postać z twojej listy VIP
  • Add New VIP: Wybierz tą opcję, aby dodać nową postać do listy VIPów. To samo można zrobić przy pomocy zwykłego menu kontekstowego postaci, klikając na niej prawym klawiszem myszy i wybierając "Add to VIP list".
  • Sort by Icon: Po wybraniu tej opcji postacie zostaną posortowane wg. przypisanych im wcześniej ikon. Postacie z takimi samymi ikonami będą obok siebie.
  • Sort y Name: Jeżeli ta opcja jest wybrana, postacie będą ułożone w porządku alfabetycznym
  • Sort by Status: Wybranie tej opcji spowoduje wyświetlenie postaci w kolejności zależnej od ich stanu: postacie które aktualnie są online na górze listy, wszystkie pozostałe na dole, w porządku alfabetycznym.
  • Hide Offline VIPs: Opcja ta powoduje wyświetlanie tylko tych postaci, które są w danej chwili online.
  • Report Character Name: Jeżeli jakakolwiek z postaci na twojej liście narusza ogóle zasady Tibii, możesz ją zaraportować poprzez użycie tej opcji.
  • Copy Name: Używając tej opcji możesz skopiować do schowka imię danej postaci, aby użyć go gdzie indziej. Aby wkleić skopiowane imię, kliknij prawym przyciskiem na polu wejścia i wybierz "Paste" lub użyj skrótu Ctrl+V.
Lista VIPów może zawierać do 20 imion. Listy graczy posiadających status premium są rozszerzone do 100 imion.