Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

Problem z doborem imienia dla postaci?

Jedną z najtrudniejszych części tworzenia nowej postaci do Tibii (lub innej gry, jak choćby Fallout, Baldur's Gate, czy Worms) jest wybór imienia.


Szczególnym wyzwaniem są imiona w grach sieciowych. Trudności występują najczęściej z następujących powodów:
1. Twój ulubiony nick np. Thor, Maciejos, Kuba, Jaro albo Vegeta jest już dawno zajęty.
2. Twój pożądany w danej grze nick np. Dragon Slayer albo Hellknight też jest już zajęty.
3. Nie chcesz wykorzystywać znaków nie będących literami aby nie psuć klimatu.
4. Gra nie przyswaja polskich liter, więc Łysy albo Żąłądź odpada.
5. W ogóle nie masz pomysłu na imię.

*Co wtedy zrobić?
Otóż, niektóre gry (m.in. Tibia) proponują nam generator losowych imion..
Jednak trudno być zadowolonym z narzuconego imienia w stylu Xadlor Yvantis albo Badot Gyrened, którego genezy ani znaczenia nie poznamy pewnie nigdy.

Oto krótki pomocnik, jak stworzyć własne, oryginalne imię:

Po pierwsze, musisz byc zdecydowany, kim ma być Twój heros? W moim poradniku skupię się na grupach: imiona wojowników, imiona magów, imiona japońskie, imiona postnuklearne/cyberpunkowe. Odpowiednia klasa bohatera łączy z się z innym nazewnictwem. Trudno np. żeby kosmiczny łowca nagród nazywał się Musashi McCoy, albo Archimaldas.

1. IMIONA WOJOWNIKÓW

Każdy wojownik powinien mieć jakies oryginalne imię. Przede wszystkim jednak powinien pochodzić z potężnego rodu, a co za tym idzie, mieć równie dziarskie nazwisko.

Nazwisko rodowe wojownika, powinno składać się z dwóch członów, i obrazować najważniejszą cechę naszego przyszłego bohatera.
Przypuśćmy, że będziemy chcieli wpakować dużo czasu i pracy w rozwój siły fizycznej oraz używać w walce tylko młotów. Wyszukujemy więć wszelkie słowa klucze, które mogły by nam się przydać, np:
hammer - młot
stone - kamień
rock - skała
fist - pięść
strength - siła
itp.

Następnie wybieramy dwa z nich i łączymy w parę. Tak uzyskujemy kilka nazwisk:
Stonehammer - Kamienny Młot
Stonefist - Kamienna Pięść
Hammerstrenght - Siła Młota
Hammerrock - Młocia Skała

Do tego przydałoby się jakieś imię.
Jednym ze sposobów tworzenia imion polega na wspianiu KILKU losowych spółgłosek. Np.: "ghd" albo "sbdv"
Następnie umieszczamy między nimi, świadomie już wybrane samogłoski, np. Gehod albo Sibadav
Ostatnim krokiem jest dodanie końcówki imienia. Dla wojowników dobre imiona kończą się na:
-an, -ar, -ad, -et, -ief, -ob, -or, -od itp.
Po drobnych modifikacjach uzyskujemy więc np.
Gehod-ief --> Ghodief, albo Sibadav-er --> Sidaver

I tak przed nam stoi już dwóch wojaków: Ghodief Stonefist, i Sidaver Stonehammer

Możemy też wykorzystać własne imie, np Krzysztof, albo Tomasz i poddaj je modyfikacjom:
Kristief Kamienna Pięść, albo Tomaros Rockhammer

Będziemy więc mieć fajne imię, oraz świadomość co oznacza, i skąd sie wzięło.
Inne przykłady wojowniczych imion i nazwisk znajdziecie w Bibliotece, na końcu poradnika.

2. IMIONA MAGÓW

Imiona czarodziejów są zazwyczaj pojedynczymi, długimi wyrazami o tajemniczym znaczeniu, znanym tylko im samym. Niech tak będzie i tym razem.

Najpierw powinniśmy zdecydować, w czym nasz mag bedzie sie trudnił. Przypuśćmy, że będzie elementalistą i jego głownym atutem będzie ognista kula. Znajdujemy więc odpowiednie wyrazu do określania tego typu atrybutów:
fire - ogień
ball - kula
strike - atak
inferno - morze ognia
rain - desz
demonic - demoniczny

Imię maga jest tajemnicze, więc modyfikujemy słowa, do niby starożytnego języka:

faria - ogien
baro - kula
strako - atak
ferno - morze ognia
rein - deszcz
demi - demoniczny

Teraz łączymy je w jakis logiczny szereg np:
Demoniczny deszcz ognia - demireinfaira
Atak morza ognia - strakoferno

Imiona magów zazwyczaj kończą się na:
-es, -as, -ald, -and, -alf, -am, -an

Pod drobnych modyfikacjach otrzymujemy:
demireinfaira-es --> Demrenfaris
strakoferno-ald --> Straferinald

Możemy też wpleść własne imię:
Robert + kula ognia = Robfaribaros
Paweł + demoniczne morze ognia = Pademifernes

I tak, mamy już własnego maga, o tajemniczym imieniu, którego znaczenie tylko my znamy.
Przykłady 'starożytnikacji' potocznych słów, znajdziecie w Blibliotece na końcu poradnika.

3. IMIONA JAPOŃSKIE

Trudno grać samurajem, mnichem, czy agentem ninja, bez klimaciarskiego imienia. Postarajmy się więc, aby nasz orientalny przyjaciel, naprawdę zalatywał płatkami wiśni, na tle butelczyny sake.

Najpierw zdecydujmy, jakie cechy naszego woja chcemy uwydatnić. Np. niech ważne będzie dla nas, że to nasza druga postać, tym razem silniejsza od poprzedniej i mamy nadzieję, że niepokonana.

Wyszukujemy więc odpowiednie słowa z języka japońskiego.. Pewnie teraz pytacie, skąd takowe wziać? Otóż najciekawsze znajdziecie w Bibliotece, na końcu podręcznika.
Wybieramy więc:
ji - dwa, drugi
ken - miecz, siła, cios
ro - syn
katsu - zwycięstwo
itp.

Teraz łączymy je w logiczny szereg. Kolejność słów jest podobna jak w angielskim, a zatem, słowo poprzednie określa słowo następne. Np. po angielsku: Firesword znaczy Ogniowy miecz, ale Swordfire będzie juz znaczyć Mieczowy ogień. Tak samo jest w japońskim.

I tak np:
Jiro - drugi syn
Katsuro - zwyciężający syn, syn zwycięstwa
Kenji - silny drugi (i zarazem autentyczne imię japońskie oznaczające właśnie drugiego, silnego potomka)
Jiken - drugi miecz, drugie uderzenie
Katsujiro - zwyciężający drugi syn

Z imion, które wypisałem tylko Kenji istnieje w kulturze japońskiej naprawdę. Jestem jednak pewien, że każdy Japończyk zrozumiałby pozostałe, i uszanował ich treść.. choć pewnie nie kryłby zdumienia.

4. IMIONA POSTNUKLEARNE/CYBERPUNKOWE

W świecie postnuklearnym, rzadko stosuje się nazwiska, ograniczając się do imon, lub pseudonimów. Dobrym sposobem jest więc wykorzystanie techniki do tworzenia imion wojowników opisanej wyżej.
Ciekawym pomysłem jest też pójście na całość w jeden z następujących ODWAŻNYCH sposobów:

Imię biblijne.
Postnuklearia wiążą się z końcem starego świata i początkiem nowego. Ciekawym pomysłem są więc imiona biblijne, szczególnie kontrowersyjnych postaci, typu: Kain, David, Goliath, Dante, Jacob, Esechiel, Judas czy Gabriel.

Imię liczba.
Mimo wszystko, ciekawie brzmią (szczególnie w świecie cyberpunku) imiona będące liczbami, lub zawierające w sobie liczby np.: Zero, Seven albo Fire Six

Imię fragment słowa.
Szczególnie popularne w japońskich mordobiciach: Neo, K' , Kal, Demo, Gavv czy Yori.

Imię utwardzone.
Czyli imię którego twarde sylaby są wzmocnione literą "h". Przykładowo: Thor, Khan, Khorin, Dathar, Bekhed.

Pamiętaj, by imię brzmiało oryginalnie. Fantastyczna przyszłosć to kraina, oryginalności, irokezów, skórzanych kórtek, stalowych pancerzy, prochów, elektronicznych chipów i stali. Nie pozwólcie więc, by piach pustyni kiedykolwiek wymazał Was z historii.

Tu poradnik się kończy. Mam nadzieję, że wiedza się przyda i że nie będę więcej spotykał ludzi o durnowatych i noobowskich nickach .. Eh.. marzenie ściętej głowy. Ale pamiętajcie - to WY kształtujecie klimat gry! Niech i wasze imię bedzie jej częścią.

Na koniec BIBLIOTEKA:

Przykłady imion wojowników pochodzących od imion polskich:
Tomasz - Tomaras, Tamias
Paweł - Pablo, Paweris
Robert - Roberief, Roberian
Marek - Marco, Marakor
Kamil - Kamiron, Kamidas
Mateusz - Materios, Matief
Marcin - Martius, Marrin
Karol - Coroil, Karon
Grzegorz - Garagas, Gregorin

Przykłady nazwisk wojowników:
Blackthorne - Czarny Cierń (z gry o tym samym tytule)
Blacktooth - Czarny Kieł (warcraft)
Blackrock - Czarna Skała (warcraft)
Hellscream - Piekielny Wrzask (warcraft)
Silverhand - Srebrna Ręka (chyba też war)
Hellspawn - Piekielny Pomiot
Darkwing - Ciemne Skrzydło (z gry Darkwing Duck)
Lightstone - Jasny Kamień
Brightstar - Jasna Gwiazda
Bladefist - Ostrzana Pięść (warcraft)
Bloodfiend - Krwawy Potwór
Heartbreaker - Łamacz Serc (z gry Adventure Quest)
Bloodrain - Deszcz Krwi
Gravedancer - Cmentarny Tancerz
Soulshade - Cień Duszy
Braveheart - Dzielne Serce (z filmu o tym samym tytule)
Dragonbite - Smoczy Kęs

Przykłady 'starożytnikacji' niektórych słów angielskich:
Angel (anioł) - Angu
Ancient (starozytny) - Anito
Fate (los)- Fei
Destiny (przeznaczenie) - Desan
Shaman (szaman) - Samaro
Flower (kwiat) - Fove
Forest (las) - Fori
Water (woda) - Votu
Earth (ziemia) - Eta
Thunder (piorun) - Tudro
Mirror (lustro) - Mira
Beard (broda) - Berd
Eye (oko) - I
Shadow (cień) - Sadu
Vulcano (wulkan) - Vukni
Darkness (ciemonść) - Dakk
Devil (diabeł) - Devi

Słowa japońskie:
Aromat - Kaori
Błogosławiony - Megumi
Bursztynowy (kolor) - Kohaku
Chryzantema - Kiku, Yo
Cztery - Shi
Czysty - Kiyo
Czysty, Bez skazy - Jun
Dobro, Szczęście - Yoshi
Drzewo - Ki
Duży, Solidny - Kyo
Dwa - Ji
Dziecko, Córka - Ko
Dziesięć - Ju
Dziewięć - Ku
Energia spirytystyczna - Ki
Eteryczny - Ku
Gwiazda - Hoshi
Hojny - Hiro
Jabłko - Nana
Jeden - Ichi
Jeden - Ichi
Jesień, Jasny - Aki
Kolorowy - Aya
Księżyc - Zuki
Kwiat (jako ozdoba) - Saki
Las - Mori
Lato - Natsu
Lilia wodna - Ren, Yuri
Lśniący - Hikari
Majątek - Tomi
Mądrość - Chika
Miłość - Ai
Miły, Przyjemny - Kazu
Mistyczny - Kasumi
Motyl - Cho
Mróz - Rin
Niebieski - Aoi
Niebo (to ziemskie) - Sora
Odwaga - Takeshi
Oko - Hitomi
Orchidea - Ran
Osiem - Hachi
Perła - Shinju
Pierworodny syn - Taro
Pierwszy z nowego pokolenia - Kazuki
Pięć - Go
Piękno - Mi
Płaszcz - Saki
Podziękowania - Rei
Pomoc - Suke
Powód - Yu
Prawda - Shin
Prawda, Praworządność - Kimi
Prawdziwy - Ma
Rozpocząć, Otworzyć, Zacząć - Hiraku
Siedem - Shichi
Silny, Zdrowy, Cios, Miecz, Pięść - Ken
Skrzydło - Tsubasa
Smok - Ryuu
Spokojny, Opanowany - Yasu
Srebrny - Gina
Szanowany, Odświętny - Kei
Szczerość - Makoto
Szczęśliwy - Kichi
Sześć - Roku
Ścieżka (także metaforycznie) - Michi
Śnieg - Yuki
Świeżość - Arata
Taniec - Mai
Tęgi, Zbudowany - Ta
Trzy - Sabu
Ulubiony, Kwiat (jako roślina) - Hana
Wielki, Wspaniały, Długi - Dai
Wiosna, Słońce - Haru
Wspaniały - Ryo
Wysoki rangą, delikatny, wspaniały, wielki - Yuu
Zaawansowanie - Susumu
Zaszczyt - Hideki
Zielony - Midori
Złoty - Kin
Zwycięstwo - Katsu


//Powyższy słownik może zawirac błędy, lub alternatywne synonimy słów. Mimo wszystko, jest raczej OK. Zainteresowanych odsyłam do wszystkomówiących Google'i.//