Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

Cała prawda o paladynie [pseudoporadnik]

1. Wstęp.

Witam. Ostatnimi czasy pojawia się coraz więcej tematów z wątpliwościami dotyczącymi paladyna. Dlaczego tak jest? W połowie przypadków te osoby nie przekraczają 13stego roku życia, natomiast reszta nie ma jak rozwiać swoich wątpliwości. Nie mogę powiedzieć, że poradniki zawarte w tym dziale przez moich poprzedników są złe, ale jest w nich wiele spornych kwestii, z którymi ja się nie zgadzam. Ostrzegam również, że nie będzie to standardowy poradnik - zostaną pominięte niektóre pozycje z „szablonowego” poradnika, ale moim zadaniem nie jest napisanie po raz kolejny tego samego, lecz podzielenie się czymś nowym. Sam nie posiadam wysokopoziomowego paladyna, lecz myślę, że nadrobię to moim stażem w tej grze. Pragnę także dodać, że ten poradnik niekoniecznie będzie przedstawiał paladyna w samych superlatywach.


2. Paladyn a inne profesje.

Paladyn nie jest tak barwną postacią jak można by było sobie wyobrazić. Od dłuższego czasu w tibii panuje przesyt niskopoziomowych paladynów. Powodem takiego zjawiska jest zapewne mit o paladynach, których hity zabierają 1000hp, jednak nie do końca tak to wygląda. Takie uderzenia uzyskują zwykle paladyni z ponad 200 poziomem doświadczenia, ponad 110 distance fightingiem i podczas działania zaklęcia Sharpshooter („Utitio Tempo San”). Ponadto biją oni Sea Serpenty, które mają 15% podatności na obrażenia fizyczne. Z drugiej strony nie powiem, że hity są słabe, ale to opisane jest w dalszej części mojego artykułu. Tutaj natomiast chciałbym pokrótce powiedzieć o hitach w pvp w porównaniu do innych profesji. Wiadomo, że czarodziej/druid są w tej dziedzinie najlepsi i tego to chyba nie trzeba wyjaśniać. A co z knightem? Ciężko porównać te dwie profesje. Ostatnio panuje pogląd, że knight, używając czaru Blood Rage(„Utito Tempo”), bijąc bronią+czarem Fierce Berserk(„Exori Gran”) ma większe combo niż paladyn. Poniekąd się z tym zgadzam, lecz nie zawsze może użyc tego czaru, gdyż jest on „obszarowy” i często wiąże się to z włączeniem skulla. Także ja zostawiam tę sprawę jako kwestię sporną i stwierdzam, że te dwie profesje są porównywalne.

Drugą wielką pomyłką jest leczenie się przez paladyna. Owszem, jest ono dobre na niskim poziomie doświadczenia, ponieważ ma on wystarczająco dużo życia, może używać tych samych potionów co knight i przez pewien okres czasu wspomagać się czarami leczącymi. Na wyższym poziomie sprawa ta znacznie się komplikuje. Połowa paladynów nie wie nawet jak się leczyć – czy używać strong health potionów czy strong mana potionów i czaru leczącego. Ja pragnę natomiast przytoczyć sytuację, gdy nasz paladyn posiada 200 poziom doświadczenia. Mamy trzy postacie: 200lvl RP, 200lvl EK i 200lvl MS/ED.

Knight posiada ponad 3k hp i leczy się GHP za około 750, a dodatkowo exurą lub exana mortem, które na takim poziomie odnawiają całkiem sporo hp.

MS/ED ma dwie opcje: na wojnie używa czaru magic shield, mając około 5,7k many, a w przypadku zwyczajnej walki (np. z PK teamem) przyjmuje obrażenia na swoje hp, którego ma ponad 1,1k i leczy się co rundę do pełna. Mam spore doświadczenie apropo pk teamówi (~50 poziomowi magowie) i uwierzcie mi, że łatwiej zabić 200lvl ek niż 200lvl ms(chyba że włączy magic shielda, ale wtedy to świadczy o jego głupocie). No ale to już była mała dygresja

Na koniec zostawiłem naszego 200lvl RP. Posiada on ponad 2k hp (czyli zdecydowanie mniej niż knight) i prawie 3k many. W jego przypadku jest podobnie jak u maga – ma dwie możliwości: włączenie magic shielda, co zwykle staje się podpisaniem na siebie wyroku śmierci. Drugą opcją jest leczenie się czarem Divine Healing („Exura San”), jednak to też nie jest zbyt dobrą opcja. Paladyn leczy się zdecydowanie gorzej wyżej wspomnianym zaklęciem, niż EK swoim GHP(powiedzmy, że opcja great spirit potion+exura san jest porównywalna z GHP+exana mort knighta). Teraz znowu przytoczę przykład z doświadczenia: walka z paladynem(w przypadku pk teamu) wygląda tak, żę przez jakiś czas trzyma się na full hp i nagle pada. Dlaczego tak się dzieje? Otóż exura san zabiera 210pkt many, a SMP(jak i great spirit potion) dają około 150pkt many i po jakimś czasie paladyn nie może użyć tego zaklęcia.

Podsumowując, paladyn najlepiej leczy się na niskich poziomach doświadczenia, jednak na wysokich ma najgorsze leczenie w stosunku do innych profesji.

Pozostaje jeszcze sprawa expienia, ale to już bardzo zawiłe zagadnienie. Mówi się, że paladyn może robić pg (powar gaming) za pomoca assassin starów. Jest wiele miejsc polowań i ciężko porównywać go z innymi profesjami, chciałbym przytoczyć tylko jeden przykład. Paladyn expiący na medusach/hydrach/serpent spawnach musi je bić po jednym, podczas gdy mag może lurować ich po kilka, i zabijać je szybciej używając energetycznego UE. Podobnie jest w przypadku Grim reaperów (jednak do solowego zabijania tych stworzeń, mag musi mieć bardzo wysoki poziom).


3. Premium Account.

Kiedy kupić Premium Account paladynem? Wiele osób ma z tym problem, jednak ja postaram się go rozwiązać. Co daje nam płatne konto? - nowe czary, expowiska i questy. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Kiedy otrzymamy nowe czary, które są przydatne? Dopiero na 35 poziomie doświadczenia pojawia się pierwszy istotny czar a mianowicie Divine Healing. Później na 40 poziomie Divine Missile i na 45 Enchant Spear.

Jeśli chodzi o expowiska, to na darmowych expowiskach możemy mieć taki sam exp/h jak na tych dla osób z płatnymi. Na facc na 35-50lvlu spokojnie można expić w takich miejscach jak: POH, Orc Fortess czy Venore Dragon Lair i osiągać tam 30-50k/h w dodatku z profitem pieniężnym. Na 50lvl można iść na Fibulę, gdzie jest bardzo przyjemny resp smoków (chociaż troszkę wolny resp).

Co do questów na pacc area, to bardziej opłacalne zaczynają się od 60lvla, do tego czasu spokojnie można trzymać looty do dżinów/rashida w dp.

Podsumowując, wg mnie płatnego konta nie opłaca się kupować przed powiedzmy 50 poziomem doświadczenia, ale jest to moja subiektywna opinia.


4. Poziom Magiczny.

To będzie bardzo krótki punkt, ale z przekazem. Po co ktokolwiek robi jakieś magiczne tabelki, w których ZAWSZE jest napisane „45lvl – 15mlvl”?! Czemu to ma dowodzić? Czy któryś paladyn na 45lvlu zamierza bić z run SD? Żeby rozwiać wątpliwości – taki paladyn z SD uderzy przeciętnie 120 w potwora i 60 w człowieka. Jaki w tym sens, skoro ze zwykłego royal speara możemy zadać więcej obrażeń, w dodatku z praktycznie zerowymi stratami.

Poziom magiczny u paladyna jest potrzebny głównie po to, żeby mocniej leczyć się zaklęciami.

Co do czarów - nie będę ich tutaj opisywał, gdyż jest to zbyteczne. odsyłam tutaj:

Tibia.pl – Czary paladyna


5. Skille.

Kolejne tabelki, w których napisane jest „wbij 80dist na 8lvlu” albo rozpisane na jakim poziomie jaki distance fighting należy mieć. Po co nam 80distance, skoro na 10lvlu i tak będziemy zabijać rotwormy, bo mamy za mało hp, żeby bić coś innego. Po prostu należy dobrać distance fighting do swojego stylu gry. Jeżeli mamy zamiar expić na orkach, minotaurach, piratach i tego typu potworach spokojnie wystarczy nam 60-65 dist. Jeżeli zamierzamy zabijać smoki czy giant spidery(w miare opłacalnie) polecam poskillować, do około 75 dista. Pragnę zaznaczyć, że nie uważam, że skillowanie jest złe. Jeżeli ktoś gra dla satysfakcji i wyskillowanie np. 90 dista mu ją sprawi, to niech to robi. Na koniec chciałbym poruszyć tylko kwestie skilli w kontekście pvp. Jak wspomniałem na początku, pvp to nie mocna strona paladyna, także do zabijania innych playerów polecam posiadać jak najwyższy poziom distance fightingu.

[Niestety nie napiszę tutaj „jak się skilluje”, bo to chyba każdy wie, a jak nie to odsyłam do standardowych poradników.]


6. Equipment.

Tutaj także pojawia się wiele teorii, czy nosić eq jak najlżejsze, posiadające jak najwięcej pkt obrony, czy dodające skill. Także ten pkt będzie raczej subiektywny, bo nie da się wszystkich pogodzić. Opiszę ciekawsze opcje wg mnie.

Hełmy:

Crown Helmet - dobra opcja od samego początku gry - bardzo tani, lekki, posiadający sporo pkt obrony. W zasadzie można się z nim nie rozstawać.
Demon Helmet – opcja dla bogatszych, lekki, z bardzo dobrą obroną.
Zaoan Helmet – dosyć drogi i ciężki, jednak posiada sporo pkt obrony i 5% redukcji obrażeń fizycznych, co przydaje się na wysokim poziomie do zabijania najlepszych potworów (np. grim reapers).

Zbroje:

Belted Cape – bardzo dobra opcja dla niskopoziomowych graczy. Tani, lekki i dobry.
Blue Robe – lepsza wersja poprzednika. Troszkę więcej obrony, lżejszy, ale za to znacznie droższy.
Paladin Armor – obecnie najpopularniejsza opcja, dlatego nie mogłem o nim nie wspomnieć Niezła obrona, waga znośna, cena troche za wysoka. Dodatkowo te 2 disty, chociaż szczerze nie daję to zbyt dużo.
Divine Plate - najlepszy armor do walki pvp. Zmniejsza obrażenia od śmierci aż o 10%, jednak wymagany 75lvl i spora sumka pieniędzy, gdyż nie jest on zbyt tani.
Master Archer’s Armor – najpopularniejszy armor na wysokim poziomie. Dość drogi, jednak można otrzymać go z questa. Zwiększa distance fighting o 3 poziomy.

Nogawice:

Plate Legs - znane i lubiane. Dla niskopoziomowych graczy.
Blue Legs - bardzo dobre nogawice, z powalającą waga. W dodatku dobra obrona i można je zdobyć z prostego questa na 40lvlu(wymagane konto Premium).
Yalahari Leg Piece – najpopularniejsze nogawice wśród wysokopoziomowych paladynów(wymagany 80 poziom). Dobra obrona, 5% odporności na śmierć, +2 do distance fihgtingu. W zasadzie można się przyczepić tylko do wagi, ale i tak są bezprecedensowo najlepsze.
/ Zaoan/Dwarven Legs – niezbyt popularne wśród paladynów, jednak czasem używane na mocniejsze potworki, ze względu na redukcje obrażeń fizycznych.

Buty:

Boots of Haste – praktycznie jedyna opcja dla paladyna. Dają niezłego kopa do prędkości poruszania się. Proponuje kupic na trochę wyższym poziomie, gdyż ich cena jest dosyć wysoka.

O Firewalkerach/Softach nie będę się rozpisywał, chyba każdy wie jak działają.

Bronie/tarcze:

Na początek muszę skrytykować osoby piszące poradniki, które pomijają łuk/kuszę. Od razu widać, że to niedoświadczeni gracze, którzy biją ciągle z tych swoich royal spearów. łuk/kusza są często dużo lepsza opcją niż royal speary!

Link do strony, z której korzystam, wg mnie kalkulator apropo distance fightingu działa rewelacyjnie i pokazuje wiarygodne wartości. Polecam także przeglądnąć inne treści na tej stronie, bo można tam znaleźć wiele ciekawych informacji/kalkulatorów.

http://tibia-stats.com/index.php?akcja=distanceCalc

[strona ta nie jest moja, nie ponoszę za nią żadnej odpowiedzialności i wchodzisz na nią wyłącznie na własne ryzyko]

Royal speary są dobrą opcją dla niskopoziomowych graczy, jednak warto czasem pomyśleć o alternatywach. Dla paladynów z płatnym kontem, bardzo dobrą opcją jest robienie enchanted spearów – mają więcej zasiegu niż royal speary i są trochę mocniejsze. Jest to bardzo dobra broń na polowanie giant spiderów.

Nie będę się rozpisywał na temat assassin starów, ciężki mi o nich coś bliżej powiedzieć. Pomagają wysokopoziomowym paladynom polować samemu na mocniejsze potworki, ponieważ mają dużo pkt ataku i można z nimi nosić tarczę. Polowania te jednak wiążą się z wysokimi kosztami.

Wyżej wymienione bronie można używać nosząc tarcze. Jaka tarcza jest dobra dla paladyna? Na niskim poziomie polecam kupić dwarfen shield, następnie możemy używać dragon shielda, którego sami zdobędziemy ze smoka. Na wyższym lvl proponuję kupić demon shield/mastermind shield.

Jednak w tym podpunkcie chciałbym przybliżyć możliwości expienia za pomocą łuku i kuszy. Do 50 poziomu doświadczenia, royal speary są dobrą opcją. Jednak po osiągnięciu tego poziomu, dostajemy nowe możliwości. W tym momencie mam na myśli Composite Hornbow – jest to niemalże genialny łuk! Posiada on 6 kratek zasięgu, dodaje 3pkt ataku do strzał, które używamy, i zwiększa szansę trafienia o 2%. Pomimo jego genialnych atutów cena nie jest zbyt wygórowana (zwykle 8-10k). Używając tego łuku wraz z amunicją, jaką są onix arrows, nasze hity są powalające w stosunku do hitów, które osiągalismy z royal spearów. Ponadto, szansa trafienia w nasz cel wynosi 96%, a nie 80%(jak to jest przypadku royal spearów). Co prawda onix arrows są dość drogie (7gp/each) i nie zawsze nasze polowania będą się opłacać, ale na 50lvl można zrobić niezłe pg idąc z tym łukiem na np. dragon lordy Na 75 poziomie mamy alternatywę dla naszego łuku, czyli arbalest i power bolty, jednak w tym przypadku osiągi są praktycznie takie same.

Plecak:

W plecaku kazdego paladyna powinny znajdować się: destroy field rune, magic wall rune, time ring.


7. Zakończenie i podsumowanie.

Mam nadzieję, że rozjaśniłem niedoświadczonym graczom niektóre wątpliwości dotyczące paladyna. Jak widać nie jest on taki fajny jakby się mogło wydawać.

Artykuł ten napisałem w jakieś 3 godziny, więc nie jest on może piękny i spójny, lecz myślę, że da się go przeczytać.

Wyrażam prawo na kopiowanie fragmentów mojego artykułu, ponieważ ma on służyć pomocy mniej doświadczonym graczom, jednak proszę o zamieszczenie linka do oryginału.

Proszę o ocenianie mojego artykułu, zarówno pozytywnie jak i negatywnie(nie zwyzywam Was, jak się nie spodoba), lecz proszę, żeby krytyka była konstruktywna.