Na wstępie chciałem napisać, że większość ciekawostek zawartych w tym poradniku pochodzi z tibia.erig.net . A więc zaczynamy.
Gra
*Jeden dzień w Tibi jest jedną godziną w rzeczywistości.
*Cipsoft umieszcza w grze wiele niedostępnych rzeczy, które planuje dodać dopiero w kolejnych update. Należą do nich niektórzy bossowie i potwory(widziane na TS), przedmioty, a nawet całe lokacje. Do najpopularniejszych oczekiwań należą dżiny oraz PoI na którego otwarcie gracze czekali przeszło 3 lata.
*Fabuła Tibii pełni dość ważną rolę i daje przewagę osobom znającym ją. Niewiele osób wie o istnieniu powiązań pomiędzy Ferumbrasem, a Nightmare Knights czy jest pewna o kim była mowa w jednej z ostatnich zapowiedzi: "Trójca Terroru" kierowana przez Morgrotha.
*Kiedyś czarów się uczyło z pergaminów zdobytych z potworków, dzięki czemu teraz gdzieś po Tibi szwenda się druid z UE, knight z exura gran, pallek z summonami i sorc z bodajże exurą sio ;p.
*Istnieją 2 sposoby na bycie zcrashowanym (klient Tibi nagle się zamyka i wyskakuje raport błędu po ponownym włączeniu Tibi)przez niewidzialnego GM'a:
1)Gdy jakiś obiekt znajdujący się pod GM'em poruszy się/zniknie (np runa leżąca na ziemi się zużyje) lub gdy przedmiot znajdujący się pod GM'em zostanie przesunięty w inne miejsce.
2)Gdy GM stanie na tej samej kratce co my.
NPC
*Aruda, NPC w Thais, może Cie okraść, zależnie co do niej powiesz. Czasem mówi "Sorry, I was distracted, what do you say?" co oznacza, że ukradła część Twojego złota.
*Vampir Vladruc w Sklepie Magicznym w Venore może się zachowywać inaczej gdy nosisz Garlic Neclackle lub gdy jesteś zamieniony w Vampira.
*Gdy zapytasz Asthamora w Venore o time(godzinę) on odpowie Ci "but the true question is: How much time is left?"("ale prawdziwym pytaniem jest: Ile czasu zostało?) .
*Jest możliwość dodania NPC do listy ignorowanych klikając na jego wypowiedź na kanale Default.
*Gdy wypowiesz słowa hi>cip do NPC Snake Eye w Outlaw Camp on opowie ci bardzo interesujące "Cip SUX" ;](by Owca)
*Wszyscy strażnicy w Venore noszą imiona jakichś sławnych osobistości z prawdziwego świata.
Monstery
*Język Beholderów nazywa się 469 i jest on stworzony od ich serii mrugania ich pięcioma oczyma.
*Kiedyś Beholdery miały sześcioro oczu , a teraz przez zmiany wprowadzone przez CipSoft mają jedynie pięcioro oczu.
*Podobne przeoczenie co przy mamucie Cipsoft popełnił przy Gazerze oraz Elder Beholderze - można było zamienić się w nie nim zostały wprowadzone do gry.
*Cyklopy mają 4 palce u prawej stopy i 3 palce u lewej stopy.
*Osy(Wasp) potrafią latać nad ziemią ale nie potrafią przelecieć nad wodą, drzewami, krzakami itp...
*Osy latają ale i tak wpadają w pułapki takie jak np. energy/fire/pison field.
*Można otworzyć ciało skorpiona ale nie daje on żadnego loota.
*Vampiry potrafią zamienić się w nietoperza
*Orc Shaman trzyma czerwoną różdżkę , ale po zabiciu go można znaleźć Wand of Plague lub Wand of Vortex
*Yeti pojawia się sporadycznie na różnych serverach, ale sporo ludzi nie wierzy, że on istnieje oraz nie wiadomo jakich potworów jest on Bossem.
*Atakuje on śnieżkami które mają 0 ataku .
*Gdy dostarczysz list do Markwik'a nazwie on Cie "Hornless Messenger".
*Markwik mówi, że nie wie co to znaczy "KAPLAR", ale jest to jeden z odgłosów wydawanych przez Minotaury w czasie walki.
*Mamut nie był nigdy widziany ale po Updacie 7.7 można było go przyzwać za 495 many. Cipsoft poprawił to i w Tibi 7.8 już nie było tej opcji.
*Potwory mogą trenować swoje skille tak samo jak ludzie, przykład takiego treningu jest pokazany na screenie: (Screen nie jest mój, pochodzi on z filmiku na TibiCam )
*Przy pomocy przyzwanego (summon) jelenia możemy atakować ludzi, oczywiście tylko na światach PvP oraz PvP-enforced. Dlatego czasem na tibia.com w Kill Statiscic widnieją liczby przy fragach (ilości zabić) dokonanych przez Deera.
*Gobliny zawsze noszą przy sobie włócznie, ale po zabiciu go włócznie nie są lootem tylko po prostu znikają.
*Po zabiciu potwora nie możemy ruszyć jego ciała przez 10 sekund. Wyjątkiem są potwory które nie zostawiają loota lub nie dają doświadczenia jak np. Snake lub Deer
*Hunter czasem po śmierci zostawia nam Sniper Gloves więc
czemu on nie używa ich do swojego outfitu?
*Pies jako jedyny z potworów które nie zadają żadnych obrażeń nie ucieka od gracze, ale wręcz przeciwnie podąż ciągle za za daną osobą.
*Ogon Hellhound'a wygląda jak głowa węża.
*Dwie głowy Hellhound'a są żółte, a tylko jedna jest zielona.
*Każda głowa Hellhound'a przedstawia jeden z Tibijskich żywiołów. Lewa głowa symbolizuje energie, środkowa ogień, a prawa trucizne.
*W tym samym czasie co piraci w Tibi, w prawdziwych kinach wyświetlany był film "Piraci z Karaibów 2"
*W filmie "Piraci z Karaibów 2" kapitan Flying Dutchman wygląda jak Quara Constrictor
*Pirate Buccaneer nosi w ręku bombę ale nie używa jej w walce .
*Wiedźma podczas ataku może zamienić Cię w żabę.
*Orc Sperman upuszcza włócznię choć w ręku trzyma Dragon Lance .
Grafika
*Twarz na Medusa Shieldzie wygląda jak Stone Skin Ammulet .
*Gdy zostaniesz zaatakowany na Mana Shieldzie powstaje taka sama animacja jak przy wodnym ataku Hydry.
*Bąbelki lawy wyglądają jak Blood Orb .
*Wszystkie stworzenia posiadające miecze lub inne przedmioty trzymają je w różnych rękach w zależności od kierunku patrzenia. Wyjątkiem jest Ferumbras, który swoją różdżkę trzyma zawsze w prawej ręce.
*Różdżka Ferumbrasa zawsze wygląda tak samo, nie ważne w którą stronę właściciel jest odwrócony , można to poznać po "F" na szczycie różdżki.
*Gwiazdka zawieszona na końcu Elven Amuletu wygląda jak Frozen Starlight .
*Po świątecznym Updacie 2006 wygląd boltów zmienił się , ale wygląd Power Boltów pozostał taki sam .
*Gdy Power Bolty lecą do celu nie wyglądają jak te które mamy na wyposażeniu lecz jak bolty (po świątecznym Updacie 2006) tyle, że są niebieskie.
Zaklęcie Find Person
*Gdy ktoś jest na tym samym poziomie i 1-4 kratki dalej pojawia się napis: [Person] is standing next to you.
*Gdy ktoś jest na tym samym poziomie i 5-100 kratek dalej pojawia się napis: [Person] is to the north/west/south/east.
*Gdy ktoś jest na tym samym poziomie i 101-274 kratek dalej pojawia się napis: [Person] is far to the north/west/south/east.
*Gdy ktoś jest na tym samym poziomie i 275+ kratek dalej pojawia się napis: [Person] is very far to the north/west/south/east.
*Gdy ktoś nie znajduje się na północy/południu/wchodzie/zachodzie, widnieje napis: [Person is ((very) far) to the north-west/south-west/south-east/north-east.
*Gdy ktoś znajduje się na wyższym/niższym piętrze i 5+ kratek dalej pojawia się napis: [Person] is on a lower/higher level to the north/west/south/east.
*Gdy ktoś znajduje się na wyższym/niższym piętrze i 0-4 kratek dalej pojawia się napis: [Person] is below/above you.
Ghostlands
*Na Ghostlandzie znajdującym się na zachód od Carlin, na powierzchni znajduje się ghost ale jest on na nieosiągalnym piętrze. Można go zobaczyć ale nie zaatakować.
*Więcej Ghostów można znaleźć głęboko pod Ghostlandem.
Laski i Różdżki
* Wszystkie laski są ustawione pionowo , a różdżki są pochylone na prawo o 45 stopni
Uncje
*Możesz ruszyć Lootbag ważący 5000oz. o 5 kratek, ale nie możesz zrobić tego samego z ciałem.
Smoki
*Łapa Demodrasa jest zielona w czasie gdy Demodras jest czerwony.
*Podobnie jak Łapa Demodrasa, Dragon Scale mail jest zielone chociarz Dragon Lord z którego ów zbroja leci jest czerwony.
*Dragon Shield jest czerwony, ale Smok jest zielony.
Calassa
*Calassa jest miastem podwodnym ale możesz tam tworzyć ogień (Fire Field lub używać run zadających obrażenia z ognia(GFB ).
Czas
*Na Tibijskim zegarku godzina pokazana graficznie się nie zmienia zawsze zegarek pokazuje 09:10.
Rookgard
*Handlowcy na Rookgardzie skupują Brass Armor, ale nie ma go nigdzie na tej wyspie, lecz może być wyciągnięty z Mino Maga który jest zamknięty na klucz w Mino Hell.
*Istnieje możliwość wydostania się na północną część Rooka bez osiągnięcia 2lvl, ale ta wyprawa może być dość trudna dla gracza z 1lvl.(by Owca)
Rary
*Blessed Shielda możemy ujrzeć w skarbcu w Hellgate. Posiada ją chyba tylko 1 osoba w Tibi.
*Warlord Sword leży w wieży spoconego cyklopa w Ab'Dendriel. Kiedyś istniał quest na zdobycie go.
*Dragon Scale Legsy posiada Imperator Kazordoonu i pilnie strzeże ich w swoim skarbcu. Kiedyś dostał je jeden gracz ale niestety wyrzucił je do wody. Istnieje kilka opowieści dlaczego poszły one na dno.
Bossowie
*Na Bossów (Grorlam, Demodras, Orshabaal itp.) nie dziala anty-luring system przez co nie jeden gracz ujrzał w swym Tibijskim życiu, Grorlama pustoszącego Thais i okolice.
Inne
*Twórcy Tibi nadając jej nazwę nie wiedzieli, że to słowo ma jakieś znaczenie. A w języku Angielskim oznacza ono kość piszczelową, a w Łacinie goleń, piszczałkę.
*Psy na wyścigach psów w Venore noszą bardzo interesujące przydomki: ,,The Fast", a drugi ,,The Forious".
*Od dłuższego czasu(chyba update z ankh) istnieje potwór mimic wyglądający jak skrzynka. Można było go przyzywać, jednak możliwość ta została usunięta.
*Mocz można znaleźć w niektórych miejscach w Tibii, najczęściej w pokojach "wypoczynkowych" Trolli, Orców lub Cyklopów. Mocz w niektórych miejscach może być pozostawiony przez ludzi ponieważ czasem po wypiciu zbyt dużej ilości napojów nasza postaci nie wytrzymuje i pozostawia pod sobą plamę kałużę moczu. [Ciekawostka, do końca nie potwierdzona]
*Jagody ważą więcej niż złoto choć w prawdziwym życiu to monety są cięższe, i zdaje się, że w grze monety są większe od jagód.
__________________________________________________ ___________________________________
I to by było na tyle ;]
P.S Przepraszam jeśli nie ten dział ale trochę nie wiedziałem gdzie to dać.
@Erytreja
Dzięki, błąd poprawiony ;]
@edit
Drogi czytelniku jeżeli znasz jakąś ciekawostkę, nie bój się napisz a ją tu dodam.
@edit
Teraz nowe ciekawostki będą przez parę dni zaznaczone kolorem czerwonym dla odróżnienia ich bez ponownego czytania całego textu ;]
Gra
*Jeden dzień w Tibi jest jedną godziną w rzeczywistości.
*Cipsoft umieszcza w grze wiele niedostępnych rzeczy, które planuje dodać dopiero w kolejnych update. Należą do nich niektórzy bossowie i potwory(widziane na TS), przedmioty, a nawet całe lokacje. Do najpopularniejszych oczekiwań należą dżiny oraz PoI na którego otwarcie gracze czekali przeszło 3 lata.
*Fabuła Tibii pełni dość ważną rolę i daje przewagę osobom znającym ją. Niewiele osób wie o istnieniu powiązań pomiędzy Ferumbrasem, a Nightmare Knights czy jest pewna o kim była mowa w jednej z ostatnich zapowiedzi: "Trójca Terroru" kierowana przez Morgrotha.
*Kiedyś czarów się uczyło z pergaminów zdobytych z potworków, dzięki czemu teraz gdzieś po Tibi szwenda się druid z UE, knight z exura gran, pallek z summonami i sorc z bodajże exurą sio ;p.
*Istnieją 2 sposoby na bycie zcrashowanym (klient Tibi nagle się zamyka i wyskakuje raport błędu po ponownym włączeniu Tibi)przez niewidzialnego GM'a:
1)Gdy jakiś obiekt znajdujący się pod GM'em poruszy się/zniknie (np runa leżąca na ziemi się zużyje) lub gdy przedmiot znajdujący się pod GM'em zostanie przesunięty w inne miejsce.
2)Gdy GM stanie na tej samej kratce co my.
NPC
*Aruda, NPC w Thais, może Cie okraść, zależnie co do niej powiesz. Czasem mówi "Sorry, I was distracted, what do you say?" co oznacza, że ukradła część Twojego złota.
*Vampir Vladruc w Sklepie Magicznym w Venore może się zachowywać inaczej gdy nosisz Garlic Neclackle lub gdy jesteś zamieniony w Vampira.
*Gdy zapytasz Asthamora w Venore o time(godzinę) on odpowie Ci "but the true question is: How much time is left?"("ale prawdziwym pytaniem jest: Ile czasu zostało?) .
*Jest możliwość dodania NPC do listy ignorowanych klikając na jego wypowiedź na kanale Default.
*Gdy wypowiesz słowa hi>cip do NPC Snake Eye w Outlaw Camp on opowie ci bardzo interesujące "Cip SUX" ;](by Owca)
*Wszyscy strażnicy w Venore noszą imiona jakichś sławnych osobistości z prawdziwego świata.
Monstery
*Język Beholderów nazywa się 469 i jest on stworzony od ich serii mrugania ich pięcioma oczyma.
*Kiedyś Beholdery miały sześcioro oczu , a teraz przez zmiany wprowadzone przez CipSoft mają jedynie pięcioro oczu.
*Podobne przeoczenie co przy mamucie Cipsoft popełnił przy Gazerze oraz Elder Beholderze - można było zamienić się w nie nim zostały wprowadzone do gry.
*Cyklopy mają 4 palce u prawej stopy i 3 palce u lewej stopy.
*Osy(Wasp) potrafią latać nad ziemią ale nie potrafią przelecieć nad wodą, drzewami, krzakami itp...
*Osy latają ale i tak wpadają w pułapki takie jak np. energy/fire/pison field.
*Można otworzyć ciało skorpiona ale nie daje on żadnego loota.
*Vampiry potrafią zamienić się w nietoperza
*Orc Shaman trzyma czerwoną różdżkę , ale po zabiciu go można znaleźć Wand of Plague lub Wand of Vortex
*Yeti pojawia się sporadycznie na różnych serverach, ale sporo ludzi nie wierzy, że on istnieje oraz nie wiadomo jakich potworów jest on Bossem.
*Atakuje on śnieżkami które mają 0 ataku .
*Gdy dostarczysz list do Markwik'a nazwie on Cie "Hornless Messenger".
*Markwik mówi, że nie wie co to znaczy "KAPLAR", ale jest to jeden z odgłosów wydawanych przez Minotaury w czasie walki.
*Mamut nie był nigdy widziany ale po Updacie 7.7 można było go przyzwać za 495 many. Cipsoft poprawił to i w Tibi 7.8 już nie było tej opcji.
*Potwory mogą trenować swoje skille tak samo jak ludzie, przykład takiego treningu jest pokazany na screenie: (Screen nie jest mój, pochodzi on z filmiku na TibiCam )
*Przy pomocy przyzwanego (summon) jelenia możemy atakować ludzi, oczywiście tylko na światach PvP oraz PvP-enforced. Dlatego czasem na tibia.com w Kill Statiscic widnieją liczby przy fragach (ilości zabić) dokonanych przez Deera.
*Gobliny zawsze noszą przy sobie włócznie, ale po zabiciu go włócznie nie są lootem tylko po prostu znikają.
*Po zabiciu potwora nie możemy ruszyć jego ciała przez 10 sekund. Wyjątkiem są potwory które nie zostawiają loota lub nie dają doświadczenia jak np. Snake lub Deer
*Hunter czasem po śmierci zostawia nam Sniper Gloves więc
czemu on nie używa ich do swojego outfitu?
*Pies jako jedyny z potworów które nie zadają żadnych obrażeń nie ucieka od gracze, ale wręcz przeciwnie podąż ciągle za za daną osobą.
*Ogon Hellhound'a wygląda jak głowa węża.
*Dwie głowy Hellhound'a są żółte, a tylko jedna jest zielona.
*Każda głowa Hellhound'a przedstawia jeden z Tibijskich żywiołów. Lewa głowa symbolizuje energie, środkowa ogień, a prawa trucizne.
*W tym samym czasie co piraci w Tibi, w prawdziwych kinach wyświetlany był film "Piraci z Karaibów 2"
*W filmie "Piraci z Karaibów 2" kapitan Flying Dutchman wygląda jak Quara Constrictor
*Pirate Buccaneer nosi w ręku bombę ale nie używa jej w walce .
*Wiedźma podczas ataku może zamienić Cię w żabę.
*Orc Sperman upuszcza włócznię choć w ręku trzyma Dragon Lance .
Grafika
*Twarz na Medusa Shieldzie wygląda jak Stone Skin Ammulet .
*Gdy zostaniesz zaatakowany na Mana Shieldzie powstaje taka sama animacja jak przy wodnym ataku Hydry.
*Bąbelki lawy wyglądają jak Blood Orb .
*Wszystkie stworzenia posiadające miecze lub inne przedmioty trzymają je w różnych rękach w zależności od kierunku patrzenia. Wyjątkiem jest Ferumbras, który swoją różdżkę trzyma zawsze w prawej ręce.
*Różdżka Ferumbrasa zawsze wygląda tak samo, nie ważne w którą stronę właściciel jest odwrócony , można to poznać po "F" na szczycie różdżki.
*Gwiazdka zawieszona na końcu Elven Amuletu wygląda jak Frozen Starlight .
*Po świątecznym Updacie 2006 wygląd boltów zmienił się , ale wygląd Power Boltów pozostał taki sam .
*Gdy Power Bolty lecą do celu nie wyglądają jak te które mamy na wyposażeniu lecz jak bolty (po świątecznym Updacie 2006) tyle, że są niebieskie.
Zaklęcie Find Person
*Gdy ktoś jest na tym samym poziomie i 1-4 kratki dalej pojawia się napis: [Person] is standing next to you.
*Gdy ktoś jest na tym samym poziomie i 5-100 kratek dalej pojawia się napis: [Person] is to the north/west/south/east.
*Gdy ktoś jest na tym samym poziomie i 101-274 kratek dalej pojawia się napis: [Person] is far to the north/west/south/east.
*Gdy ktoś jest na tym samym poziomie i 275+ kratek dalej pojawia się napis: [Person] is very far to the north/west/south/east.
*Gdy ktoś nie znajduje się na północy/południu/wchodzie/zachodzie, widnieje napis: [Person is ((very) far) to the north-west/south-west/south-east/north-east.
*Gdy ktoś znajduje się na wyższym/niższym piętrze i 5+ kratek dalej pojawia się napis: [Person] is on a lower/higher level to the north/west/south/east.
*Gdy ktoś znajduje się na wyższym/niższym piętrze i 0-4 kratek dalej pojawia się napis: [Person] is below/above you.
Ghostlands
*Na Ghostlandzie znajdującym się na zachód od Carlin, na powierzchni znajduje się ghost ale jest on na nieosiągalnym piętrze. Można go zobaczyć ale nie zaatakować.
*Więcej Ghostów można znaleźć głęboko pod Ghostlandem.
Laski i Różdżki
* Wszystkie laski są ustawione pionowo , a różdżki są pochylone na prawo o 45 stopni
Uncje
*Możesz ruszyć Lootbag ważący 5000oz. o 5 kratek, ale nie możesz zrobić tego samego z ciałem.
Smoki
*Łapa Demodrasa jest zielona w czasie gdy Demodras jest czerwony.
*Podobnie jak Łapa Demodrasa, Dragon Scale mail jest zielone chociarz Dragon Lord z którego ów zbroja leci jest czerwony.
*Dragon Shield jest czerwony, ale Smok jest zielony.
Calassa
*Calassa jest miastem podwodnym ale możesz tam tworzyć ogień (Fire Field lub używać run zadających obrażenia z ognia(GFB ).
Czas
*Na Tibijskim zegarku godzina pokazana graficznie się nie zmienia zawsze zegarek pokazuje 09:10.
Rookgard
*Handlowcy na Rookgardzie skupują Brass Armor, ale nie ma go nigdzie na tej wyspie, lecz może być wyciągnięty z Mino Maga który jest zamknięty na klucz w Mino Hell.
*Istnieje możliwość wydostania się na północną część Rooka bez osiągnięcia 2lvl, ale ta wyprawa może być dość trudna dla gracza z 1lvl.(by Owca)
Rary
*Blessed Shielda możemy ujrzeć w skarbcu w Hellgate. Posiada ją chyba tylko 1 osoba w Tibi.
*Warlord Sword leży w wieży spoconego cyklopa w Ab'Dendriel. Kiedyś istniał quest na zdobycie go.
*Dragon Scale Legsy posiada Imperator Kazordoonu i pilnie strzeże ich w swoim skarbcu. Kiedyś dostał je jeden gracz ale niestety wyrzucił je do wody. Istnieje kilka opowieści dlaczego poszły one na dno.
Bossowie
*Na Bossów (Grorlam, Demodras, Orshabaal itp.) nie dziala anty-luring system przez co nie jeden gracz ujrzał w swym Tibijskim życiu, Grorlama pustoszącego Thais i okolice.
Inne
*Twórcy Tibi nadając jej nazwę nie wiedzieli, że to słowo ma jakieś znaczenie. A w języku Angielskim oznacza ono kość piszczelową, a w Łacinie goleń, piszczałkę.
*Psy na wyścigach psów w Venore noszą bardzo interesujące przydomki: ,,The Fast", a drugi ,,The Forious".
*Od dłuższego czasu(chyba update z ankh) istnieje potwór mimic wyglądający jak skrzynka. Można było go przyzywać, jednak możliwość ta została usunięta.
*Mocz można znaleźć w niektórych miejscach w Tibii, najczęściej w pokojach "wypoczynkowych" Trolli, Orców lub Cyklopów. Mocz w niektórych miejscach może być pozostawiony przez ludzi ponieważ czasem po wypiciu zbyt dużej ilości napojów nasza postaci nie wytrzymuje i pozostawia pod sobą plamę kałużę moczu. [Ciekawostka, do końca nie potwierdzona]
*Jagody ważą więcej niż złoto choć w prawdziwym życiu to monety są cięższe, i zdaje się, że w grze monety są większe od jagód.
__________________________________________________ ___________________________________
I to by było na tyle ;]
P.S Przepraszam jeśli nie ten dział ale trochę nie wiedziałem gdzie to dać.
@Erytreja
Dzięki, błąd poprawiony ;]
@edit
Drogi czytelniku jeżeli znasz jakąś ciekawostkę, nie bój się napisz a ją tu dodam.
@edit
Teraz nowe ciekawostki będą przez parę dni zaznaczone kolorem czerwonym dla odróżnienia ich bez ponownego czytania całego textu ;]