Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

Sekrety Tibii – Szybkość (część I)

---------------------------------------------
Część Pierwsza.
0. Copyright.
1. Wstęp.
2. Podstawy.
3. Jak obliczyć swoją szybkość.
4. Czary i przedmioty przyspieszające.
5. Inne czynniki wpływające na szybkość.

Część Druga.
1. O szybkości potworów.
---------------------------------------------

CZĘŚĆ PIERWSZA
0. Copyright.
Adres oryginału: http://www.tibianews.net/article.asp?Id=291
oraz http://www.tibianews.net/article.asp?id=297
Autor: Dagor Dragontooth
Tłumaczyłem ja, czyli obok podpisany.
Tekst opublikowany za wiedzą i zgodą serwisu tibianews.net.

1. Wstęp.
O ile za czasów starego, topornego klienta nasza postać „skakała” z pola na pole, to dzisiaj porusza się płynnie i to z efektem animacji. Mimo tej zmiany, i wtedy i dziś jedna rzecz pozostała tak samo ważna: szybkość ruchu.
W dawnych czasach odgrywała ona nawet większe znaczenie niż dziś, ponieważ nie było takich czarów jak haste (utani hur) i strong haste (utani gran hur). Nie było też magicznych Boots of haste, które dziś nosi wielu Tibijczyków, a Time ring służył wyłącznie do ozdoby i nie posiadał żadnych dodatkowych właściwości.

Odpowiedź na pytanie "dlaczego szybkość jest tak ważna?" jest oczywista: choćby ze względu na wygodę, jaką daje szybkie przemieszczanie się między miejscem huntu (zwanego przez wielu expowiskiem), a miastem gdzie sprzedajemy loot bądź dozbrajamy się. Jest też kluczem do zwycięstwa w walce z takimi potworami jak Giant Spider (GS) lub Orc Berserker – przynajmniej dla tych, którzy nie lubią walczyć w zwarciu. Jeszcze większe znaczenie szybkość posiada w walkach Player versus Player (PvP) – pozwala na zlokalizowanie i pokonanie wroga zanim ten zdąży znaleźć schronienie lub wylogować się. Z drugiej strony, jeśli coś idzie nie tak, pozwala na to tobie.

2. Podstawy.
Każda jednostka w Tibii, która jest zdolna do przemieszczania się, posiada jakąś szybkość. Jest to wartość stała w przypadku potworów (tych nie używających czaru haste) oraz graczy niezależnych (non player character – NPC). W przypadku normalnych graczy szybkość nie jest stała – zmienia się wraz z poziomem doświadczenia (experience level), czego doświadczył chyba każdy z nas. Oczywiście im większy level, tym szybsza postać. W dawnych czasach każda z profesji posiadała inną szybkość (paladyni byli najszybszą profesją), ale dzisiaj między profesjami nie ma żadnych różnic.
Zaraz po stworzeniu, czyli zalogowaniu się w świątyni, postać ma szybkość 220. Co to znaczy? Jest to wartość wewnętrzna – nie reprezentuje żadnych konkretnych jednostek, nam wystarczy że wiemy, iż jest to szybkość postaci pierwszopoziomowej. Wartość tę będziemy porównywać z szybszymi i wolniejszymi graczami i potworami. I jeszcze jedna uwaga: coś, co ma szybkość równą 0 nie może poruszać się w ogóle. Przy każdym awansie postać otrzymuje +2 szybkości (obok wzrostu innych statystyk, jak HP czy Mana). Łatwo stąd obliczyć, że na 111 poziomie nasz bohater porusza się dokładnie dwa razy szybciej niż na 1, a ktoś z levelem 221 będzie poruszał się trzykrotnie szybciej.
Pomimo tego, że wszystkie profesje są równe pod względem szybkości, nadal mogą występować różnice pomiędzy graczami na tym samym levelu. Z czego one wynikają? Otóż różnica widoczna jest w przypadku „starych” i „nowych” graczy, przy czym „stary” oznacza postać stworzoną w okolicach powstania świata Nova bądź wcześniej. CIPSoft w czasie modyfikowania szybkości graczy (podczas jednego z tzw. update’ów) albo najzwyczajniej zapomniał o starych graczach, albo z jakichś względów chciał, aby nowe postaci były szybsze. Z tego względu nowe postaci są szybsze o 20 punktów, co równa się 10 levelom(!). I tak np. „stary” 11-poziomowy druid porusza się z tą samą szybkością co „nowy” 1-poziomowy druid (oczywiście przyszły).

3. Jak obliczyć swoją szybkość?
(we wzorach użyłem określenia „szybkość naturalna”, czyli szybkość postaci, która nie używa czarów ani magicznych przedmiotów przyśpieszających):
stare postaci: szybkość naturalna = 200 + [2 * (level-1)]

nowe postaci: szybkość naturalna = 220 + [2 * (level-1)]

Na przykład: stara postać lvl 154:
szybkość naturalna = 200 + [2 * (154-1)] = 200 + 2 * 153 = 200 + 306 = 506

4. Czary i przedmioty przyśpieszające.
Obecnie istnieją dwa przedmioty mogące przyśpieszyć naszą postać: Boots of Haste (BoH) oraz Time ring.

BoH: umieszczone w slocie na buty naszego bohatera zwiększają jego szybkość o +40 pkt, co równa się dokładnie 20 levelom. Ich zaletą jest to, że się nie zużywają, wadą, że w żaden sposób nas nie chronią (arm: 0).

Time ring: można umieścić go w slocie na pierścień, co zwiększy nasza prędkość o +60 pkt. Jest to tyle, ile osiąga osoba mająca 30 leveli więcej. Wadą tego pierścienia jest to, że zużywa się po 10 minutach i trudno go zdobyć (wypada tylko z GS’a, choć są też inne, niełatwe sposoby zdobycia go).

Czary, które mogą zwiększyć prędkość gracza to Haste (utani hur) i Strong haste (utani gran hur). O ile pierwszego z nich może używać każdy, kto posiada premium account, to drugi jest dostępny tylko dla druidów i magów. Oczywiście trzeba też spełnić określone kryteria, i tak – dla czaru Haste są to: magic level 4 i 60 pkt many, a dla czaru Strong haste: magic level 8 i 100 pkt many. Haste trwa 60 sekund, Strong haste tylko 40, jednak daje znacznie większe przyśpieszenie. Pytanie teraz, o ile konkretnie wpływają oba czary na szybkość naszego bohatera. Po przeprowadzeniu pewnych badań, udało się uzyskać przybliżone formuły, które przedstawiają się następująco:

Szybkość zwiększona przez haste = szybkość naturalna * 0,3 - 24

Przykład: szybkość „starego” levelu 154 (szybkość tę obliczyliśmy w dziale Podstawy).

haste = 506 * 0,3 – 24 = 151,8 – 24 = 127,8 po zaokrągleniu = 126 (szybkość wzrasta tylko i wyłącznie co 2pkt, więc trzeba zaokrąglić w dół).
Czyli całkowita szybkość to 506 + 126 = 632

Po odkryciu formuły na Haste, czar Strong haste nie sprawił juz żadnego problemu:

Szybkość zwiększona przez strong haste = szybkość naturalna * 0,7 – 56

Przykład: szybkość „nowego” levelu 66 (szybkość naturalna obliczona jak w dziale Podstawy).
strong haste = 350 * 0,7 – 56 = 245 – 56 = 189 po zaokrągleniu = 188. Razem = 538

Wynika z tego że czar Strong haste przyspiesza 2,3 razy bardziej niż zwykły Haste, jednak trwa 20 sekund krócej, kosztuje więcej many i jest dostępny tylko dla postaci magicznych.

5. Inne czynniki wpływające na szybkość.
Wszystkie wymienione wyżej czynniki działają bez żadnych wyjątków, jednak czasem możemy po prostu nie czuć, że jesteśmy tak szybcy. Z czego to wynika? Jeśli poruszamy się za pomocą klawiszy, wtedy kluczem do szybkości jest jakość połączenia, czyli tzw. ping. Ping to czas, w ciągu którego komputer B odpowiada na sygnał wysłany przez komputer A, w tym przypadku ping oznacza czas, w jakim serwer Tibii odpowie na komendy z Twojego komputera. Czym niższy ping, tym szybciej będziesz mógł poruszać się za pomocą klawiszy. Szybkość przejścia z jednego pola na drugie będzie dokładnie taka jak możesz wyliczyć z powyższych wzorów, jednak całkowity czas przejścia danej odległości może być dużo większy, ponieważ po każdym ruchu serwer musi czekać na komendę z twojej klawiatury.
Jeśli wybierzesz tryb poruszania się „autowalk”, czyli klikniesz punkt docelowy na mapie bądź minimapie, wtedy twoja postać będzie tak szybka jak powinna, ponieważ serwer odbierze komendę tylko raz, nie będzie musiał jej oczekiwać po każdym twoim ruchu. Poruszanie za pomocą strzałek można porównać do ciągłego klikania myszą na pole przed postacią w celu wskazania jej drogi.
Pewnym minusem używania opcji „autowalk” jest to, że komputer potrzebuje trochę czasu na tzw. „path-finding”, czyli określenie najkrótszej trasy między bohaterem a wskazanym celem. Jest to na szczęście proces tak szybki, że z reguły nie odgrywa większego znaczenia w szybkości ruchu.
Zauważ również, że jeśli serwer jest przeciążony, wtedy poruszasz się wolniej niż zwykle – jednak dotyczy to wszystkich, nie tylko ciebie. Liczba klatek na sekundę (FPS – frames per second) mają tylko pozorny wpływ na twoja szybkość. Jeśli liczba ta jest niewielka, twoja postać będzie „przeskakiwała” z pola na pole, ale tylko z twojej perspektywy. Dla innych nadal będziesz poruszał się normalnie.
Na koniec trzeba wspomnieć o podłożu, po którym się poruszasz. Jednak tu nie można powiedzieć nic pewnego – można tylko określić ogólną zależność:
wolno – błoto (muddy floor) <trawa (grass) <droga brukowana (cobbled pavement) – szybko

Dokładne modyfikatory znają tylko CIPowie, ale wątpliwe żeby z kimkolwiek dzielili się woją wiedzą.

--- koniec oryginału ---

________
I jeszcze bardzo użyteczna porada od Afinor'a - dla wszystkich, którzy poruszają się "strzałkami" na klawiaturze. Sam nie sprawdziłem, ale z komentarzy graczy wynika że efekt jest konkretny

"Wejdź w:
Start ---> Ustawienia ---> Panel sterowania ---> Klawiatura ---> Na gorze okna jest wlasciwosc "opoznienie powtarzania", przesun suwak najbardziej w prawo, po czym nacisnij OK. Powinienes zauwazyc spora roznice w chodzeniu."
________

Nic, tylko wypróbować i cieszyć się z nowej jakości waszego PvP.

CZĘŚĆ DRUGA

1. O szybkości potworów - poradnik dla niezaawansowanych pióra Dagora Dragontooth'a.
Po rozpracowaniu szybkości graczy, wkrótce ciekawość zmusiła mnie do przyjrzenia sie szybkości potworów. Początkowo zbadałem tylko szybkość tych potężniejszych: Smoka i Smoczego Lorda - ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że oba są wolniejsze od mizernej 1-szo poziomowej postaci, mówiącej do Cipfried'a swoje pierwsze "hi"! Później dowiedziałem się, że większość tibijskich potworów jest wolniejsza od postaci na najniższym poziomie.
O ile badanie szybkości paru potworów może być całkiem zabawne, o tyle sporządzenie kompletnej listy jest dość kłopotliwe i męczące. Jednak chcąc nie chcąc, zmusiłem sie w końcu do zwiedzenia krainy Tibii wzdłuż i wszerz i odwiedziłem każdego stwora zamieszkującego ją. Od malutkiego szczura aż po potężnego demona - każdy potwór został przeze mnie odwiedzony, zbadany, a potem oczywiście zabity. Fakt, że jestem silnym i doświadczonym rycerzem na pewno mi w tych badaniach nieco dopomógł.
Pewien problem w sklasyfikowaniu sprawiły mi potwory używające zaklęć przyśpieszających takich jak "haste" - a to z tego powodu, że w ich przypadku zaklęcie nie powodowało stałego, z góry określonego wzrostu szybkości, lecz mieściło się raczej w pewnym przedziale. W poniższej tabelce, przedstawiającej szybkość potworów, znajdziesz informację o wpływie czaru "haste" na szybkość konkretnego potwora.

W tabelce przedstawiłem szybkość za pomocą trzech współczynników:
1) Wewnętrzna wartość liczbowa [SPEED] (jak pamiętamy, szybkość 1-poziomowej postaci = 220).
2) Szybkość potwora jako procent szybkości bohatera na 1 poziomie (100%).
3) "Level" potwora przy zastrzeżeniu, że większość potworów jest wolniejsza niż postać 1-poziomowa.
Opócz tego tabelka zawiera kolumny:
Nazwa potwora [Name] - chyba wiadomo o co chodzi;
Haste: jeśli potwór może używać tego czaru, to tutaj jest określona jego szybkość po rzuceniu go. Szybkość przedstawiona jest jako "Level" postaci, której potwór dorównuje szybkością. WYJĄTKIEM jest Skarabeusz, który nawet po użyciu Haste jest wolniejszy od postaci 1-poziomowej, stąd przy nim podano wartość procentową.

[z powodu "nietrwałości" obrazków umieszczanych na przypadkowych serwerach, zamieszczam link do oryginału z tabelką:
http://www.tibianews.net/article.asp?id=297 ]


Od tłumacza
Nie da się zaprzeczyć, że jakkolwiek artykuł utnie sporo jałowych dyskusji nt. "Co jest szybsze", "Ile dają BoH'y" itp, to jednak informacje w nim zawarte są bardzo kontrowersyjne - choćby akapit dot. szybkości potworów. Dlatego do zawartych tu tez należy podchodzić z ostrożnością i mieć na uwadze, że pewne rzeczy ciągle się zmieniają. Być może badania przeprowadzone przez innego śmiałka już wkrótce zanegują wszystko, co zostało napisane powyżej. Póki co jednak pozostaje nam wierzyć w rzetelność powyższych informacji.