Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

Poradnik dla knighta dostosowany do najnowszej Tibii

SPIS TREŚCI:
  1. Wprowadzenie
  2. Dawnport
  3. Opisy broni
  4. Uzbrojenie
  5. Skille
  6. Magia i czary
  7. Mainland
  8. Expienie
  9. Blokowanie
  10. Expienie z druidem
  11. Sposoby na zarabianie pieniędzy
  12. Styl gry
  13. Pvp
  14. Credits


1. Wprowadzenie - Knight jest jedną z 4 profesji dostępnych w Tibii. Jest bardzo wytrzymały i specjalizuje się w walce wręcz. Gra nim jest względnie prosta, lecz wymaga cierpliwości. Nie wymaga świetnego łącza internetowego w przeciwieństwie do innych profesji (mam 256 i dobrze jest).
Update letni bardzo zmienił sposób gry knightem – mianowicie zadaje większe obrażenia i otrzymał możliwość zaklinania broni. Jest to profesja, którą najłatwiej zarabia się kasę. Jako że nie widziałem poradnika (UWAGA! Jako że to nowość na tym forum – użyłem opcji SZUKAJ) dla knighta dostosowanego do najnowszej Tibii, postanowiłem go stworzyć.

2. Dawnport - Warto od razu zdecydować się na to, jaką bronią będziemy grać. Wszystkie 3 rodzaje broni dla knighta są dostępne (swordy mają fory, ponieważ na starcie dostajemy właśnie miecz, jednak łatwo dropnąć coś innego). Wbijamy 8 poziom i opuszczamy Dawnport, wielkiej filozofii nie ma.
@protip - Pamiętajcie, żeby wykorzystać fakt, że można przejść przez bramkę dla profesji i przejąć wszystkie potiony jakie tam dostajemy! Przydatny bonus na start.

3. Opisy broni

1.Sword – broń wybierana przez większość knightów. Są dość lekkie (wyjątek Giant sword), nie grzeszą atakiem i obroną, za to grzeszą ceną i dostępnością.

Kolejność używania broni (ważniejsze zmiany pogrubione):

lvl 8: Jagged Sword, w miarę możliwości Spike Sword (dostępny z prostego questu)
lvl 15: Ratana - zmiana opcjonalna, 20 lvl wbija się dość szybko
lvl 20: Crimson Sword - warto się zaopatrzyć
lvl 25: Wyvern Fang - lekki, lepszy niż Crimson Sword, dość tani - warto.
lvl 30: Bright Sword - Na tym poziomie powinniśmy mieć kasę na niego. Nie opłaca się używać Fire Sworda ze względu na zredukowany atak na rzecz obrażeń od ognia.
lvl 35: Blacksteel Sword - tylko gdy chcemy korzystać z broni dwuręcznej, tak czy siak BSa się nie pozbywamy
lvl 45: Dragon Slayer - jak wyżej
lvl 50: Relic Sword - W końcu nowa broń jednoręczna! Jednak zdecydowanie prościej kupić. Na tym poziomie powinno być nas stać.
lvl 55: Giant sword - bardzo opcjonalna zmiana broni dwuręcznej, zwłaszcza że za 5 leveli mamy normalne obrażenia z Mystic Blade, który jest niewiele słabszy, a jednoręczny
lvl 60: Mystic Blade - Obowiązkowo zmienić! Zwłaszcza, że następna zmiana czeka nas aż 15 poziomów dalej. Na tym levelu powinniśmy być w stanie zrobić drugi poziom areny, ewentualnie dla pewności można wbić kilka poziomów więcej.
Lvl 75: Avenger - Warto mieć. Na tym poziomie mamy znacznie szerszy wachlarz expowisk, na których posiadanie tarczy traci znaczenie, a 3 punkty ataku więcej mają. Warto zwrócić uwagę na to, że trzeci poziom areny ciężko wyrobić na 75 poziomie, więc Avenger może stać się naszą główną bronią na jakiś czas.
Lvl 75: Justice Seeker - Zaopatrzyć się przy pierwszej możliwości jaką będziemy mieć.
lvl 80: Magic Sword - Poniżej lvl 100 - szkoda kasy. Trzymamy się Justice Seekera, jeżeli mamy. Powyżej lvl 100 - nie warto nosić, ponieważ możemy zrobić Inquisition quest, w którym jedną z nagród jest Emerald Sword (no chyba że bierzemy zbroję...)
lvl 100: Emerald Sword - Bierzemy przy pierwszej okazji, jaka się nadarzy (czyli prawdopodobnie Inquisition Quest)

Są jeszcze miecze takie jak Shiny Blade, czy Umbral Masterblade. Jeżeli możemy wejść w ich posiadanie, to jak najbardziej należy to zrobić. Na trzycyfrowych poziomach prawdopodobnie już każdy będzie wiedział, jak grać.


2. Axe – mój ulubiony typ broni. Ma najwięcej ataku (najmocniejsze topory mają bonusy do axe fighting, więc jest naprawdę srogo!), z defensywą jest już gorzej (jak dla mnie to def broni nie ma znaczenia, kiedy def z tarczy jest większy, wyjątek stanowią plusy do defensywy na przykład Heroic axe ATK 44 def 24+1). Są dość tanie i lekkie.

Kolejność używania broni:

lvl 8: Steel Axe/Orcish Axe - ten drugi topór leci z Orc Ridera, po zrobieniu w miarę sensownych skilli można się pobawić w huncenie ich, jednak według mnie szkoda czasu. Zostajemy przy Steel Axe.
lvl 20: Barbarian Axe/Dwarven Axe - W większości przypadków warto wziąć ten topór. Chyba, że ma się dostęp do Dwarven Axe, który ma więcej ataku oraz większy boost do obrony - wtedy bierzemy tę broń. Niestety, dostęna jest z questa z bramką levelową, która zabija sens zdobywania tej broni. Jedyne wyjście to kupić.
lvl 25: Knight Axe - Nie widzę przeciwwskazań żeby nie kupować, zwłaszcza że nie jest drogi, a przeskok w ataku między Barbarian Axe a tą bronią jest bardzo duży.
lvl 30: Beastslayer Axe - Jak wyżej, jednak przeskok nie jest już taki duży.
lvl 35: Noble Axe - Brać i to obowiązkowo. Do 60 lvl długo nic nie będzie, więc jesteśmy na tę broń skazani.
lvl 35: Headchopper - broń z pierwszego poziomu areny, jeżeli planujemy jej używać to brać śmiało.
Lvl 60: Heroic Axe - Brać przy pierwszej możliwości jaka się nadarzy. Podobnie jak z Mystic Blade, drugi poziom areny jest do zrobienia na tym poziomie.
Lvl 60: Dracon Lance - Mocna, w miarę łatwo dostępna (na tym poziomie nawet możemy ją sami wydropić z potworów/questów) - brać. Oczywiście, jeżeli będziemy używać dwuręcznych broni.
Lvl 65: War Axe - Również w miarę łatwo dostępna broń. Tylko z tego powodu ją tutaj wypisałem, a jest mocniejsza o Dragon Lance.
Lvl 70: Royal Axe - Brać przy pierwszej możliwości jaka się nadarzy.
Lvl 90: Stonecutter Axe - Tak samo jak Royal Axe. Nagroda z Annihilatora.
Lvl 110: Hellforged Axe - Po tej broni jest już tylko Crystalline Axe (dostępna z bossów z Warzonów) oraz topory z Ubmral setu, więc naprawdę warto się w te broń zaopatrzyć. Zwłaszcza, że zwiększa nasz axe fighting, co się odbija na hitach z broni oraz berserków. Nagroda z Inquisition Questu.

Na jeżeli mamy na wyższych poziomach dostęp do Crystalline Axe oraz do Umbrali - bierzemy.

3. Cluby – Dosyć zbalansowane bronie. Na nowych serwerach łatwo można się wybić w top 10 ze względu na dostępność clubów. Kiedyś były najsłabszym typem broni, jednak ich poziom został podniesiony, głównie dzięki arenie Svargrond, Inquisition queście, oraz kreacji Umbral.

Kolejność używania broni:

lvl 8: Daramian Mace/Battle Hammer/Morning Star - Pierwszą broń otrzymujemy w Dawnport przed opuszczeniem wyspy. Drugą natomiast można zloocić z Dwarfa Guarda (na 8 poziomie jest to zbyt wymagający przeciwnik dla nas, jednak często spotkałem się z tym, że ktoś najzwyczajniej w świecie wyrzucił tę broń na powierzchnię na terenie expowisk, więc warto być czujnym). Morning Star jest łatwym lootem z Bonelorda.
lvl 15: Life Preserver - Według mnie opcjonalne.
lvl 20: Clerical Mace/Furry Club - Clerical Mace można kupić u NPC, a Furry Club na markecie. Polecam zwłaszcza tę drugą broń.
lvl 25: Diamond Sceptre - opcjonalna zmiana. W miarę tania broń.
lvl 30: Skull Staff/Sapphire Hammer - Pierwsza broń jest znacznie tańsza, bardziej dostępna, oraz ma + do defensywy, za to druga jest mocniejsza. Wybór należy do was.
lvl 35: Shadow Sceptre - Na tym poziomie powinno być nas stać na tę broń.
lvl 50: War Hammer - stosunek ceny do ataku tej broni jest śmieszny, wręcz absurdalny. Brać. (broń dwuręczna)
lvl 60: Cranial Basher - Brać przy pierwszej możliwości jaka się nadarzy. Drugi poziom areny da się zrobić powyżej 60 poziomu. (Tak nawiasem, nazwa jest godna dobrej kapeli death metalowej...)
lvl 70: Jade Hammer - dobra alternatywa dla Blessed Sceptre, zwłaszcza gdy nie możemy z jakichś przyczyn zrobić trzeciej areny.
lvl 75: Blessed Sceptre - brać przy pierwszej możliwości, jaka się nadarzy.
lvl 75: Arcane Staff - nagroda z Pits of Inferno quest, warto wziąć. Bardzo dobra dwuręczna broń.
lvl 100: Obsidian Truncheon - Bezsprzecznie najlepsza powszechnie dostępna maczuga. Nagroda z Inquisition questu. Można spokojnie sprzedać Arcane Staffa, ponieważ ma tyle samo ataku, a jest jednoręczny.

Tak samo jak z mieczami i toporami, jeżeli mamy dostęp do broni z Umbral setu, to warto ją zdobyć i ulepszyć.

Krótkie podsumowanie:
Swordy:
Plusy- Dobry atak, dobra obrona, waga (wyjątek Giant sword), dużo rarów.
Minusy – Cena i dostępność swordów i sword ringów.

Axe:
Plusy – Atak, najlepszy jednoręczny axe ma 51 ataku oraz wzmacnia axe fighting, cena, waga, dostępność, cena i dostępność axe ringów.
Minusy – Na nowych serwerach ciężko jest zdobyć choćby Knight axe i inne dobre topory, obrona.

Cluby:
Plusy – Dostępność i cena clubów i club ringów, łatwo się wybić do top 10 na początku serwera. War Hammer. Na setnym poziomie gdy mamy Obsidian Truncheon nie trzeba się martwić o dwuręczną alternatywę, a Arcane Staffa można sprzedać.
Minusy – Ciężko mi się dopatrzyć.


Jeżeli mamy dostęp do broni Umbral, to najmocniejsza bronią nadal jest AXE, jednak różnica jest minimalna.


4. Uzbrojenie - Bo nie można przecież chodzić nago... Do uzbrojenia należą: Hełm, zbroja, nogawice, tarcza, amulet oraz pierścień. Poniżej opisane są ważniejsze części, przez które w 95% przypadków się przewiniemy. Nie podałem wszystkich istniejących z daną obroną, wymieniłem jedynie te warte zachodu.

Hełmy:
Soldier Helmet, arm: 5. Z tym hełmem wychodzimy z Dawnport. Warto zmienić na coś lepszego.
Steel/Strange/Ragnir arm: 6 - Warto zaopatrzyć się w któryś z tych hełmów jak najszybciej. Wszystkie są dość tanie, Steel Helmet można zdobyć z prostego questu przy Kazordoon. Najlepiej według mnie kupić Ragnir Helmet - jest najlżejszy z nich wszystkich.
Crown Helmet, arm: 7. Bardzo lekka część uzbrojenia, oraz w miarę tania. Udany kompromis między Steel czy Ragnir Helmetem, a Crusader bądź Warrior Helmetem.
Crusader/Warrior Helmet, arm: 8 - Ich ceny kształtują się dosyć podobnie, ale Warrior Helmet jest bardziej dostępny. Crusader natomiast jest lżejszy.
Zaoan/Royal, arm: 9 - Jeżeli mamy hajs, to bierzemy Zaoan. Przy wyższych obrażeniach chroni nas lepiej niż Demon Helmet, który ma więcej arma. Jeżeli nie, to bierzemy Royal Helmet. Skull odpuszczamy, kosztuje niewiele mniej niż Zaoan.
Demon Helmet, arm: 10 - nie warto. Zaoan lepszy.

Osobno chcę opisać Prismatic Helmet. Ma te same staty co Zaoan z tą różnicą, że dodaje +1 do shieldingu, oraz można go nosić od 150 poziomu. Niby spoko, ale na 150 levelu shielding praktycznie nie jest istotny, ponieważ hunci się potwory bijące głównie z magii żywiołów.

Zbroje:

Brass Armor, arm:8 - Z tą zbroją opuszczamy Dawnport. Warto zmienić jak najszybciej.
Scale Armor, arm:9 - Można zdobyć z prostego questu koło Thais oraz wydropić z Ghoula. Jeżeli nie mamy kasy na Plate Armor, jest to dobra alternatywa.
Plate Armor, arm: 10 - 85% graczy zaczyna od kupna tej zbroi natychmiast po opuszczeniu Dawnport.
Noble Armor, arm: 11 - Według mnie nie warto. Można opchnąć u NPC za dużo większą kasę niż Knight Armor, a jest dostępny z questu od 35 poziomu.
Knight Armor, arm: 12 - Świetny stosunek cena/jakość. Jest to dość szybko kupowana zbroja.
Crown/Zaoan Armor, arm: 13 - Jeżeli mamy kasę, warto zaopatrzyć się w Zaoan Armor, dodaje +10 do szybkości.
Golden Armor, arm: 14 - Jeżeli przenosimy się z Crown Armora, to myślę że ta zbroja jest rozsądnym posunięciem. Nie jest jakoś ultra droga, ma więcej arma, oraz jest bardzo lekka jak na zbroję. Choć przy możliwościach zarobkowych rycerza dozbierałbym na niżej opisaną zbroję.
Dragon Scale Mail, Fireborn Giant Armor, Windborn Colossus Armor, arm: 15 - DSM często jest noszony przez bardzo dużą część graczy powyżej 50 poziomu. Fireborn Giant Armor daje nam 5% ochrony od ognia oraz tyle samo wrażliwości na lód, oraz co ważniejsze podbija sword fighting o 2. Windborn Colossus Armor analogicznie, ale różnią się żywioły (+5% odporności na energię oraz 5% wrażliwości na ogień, +2 club fighting). Jest jeszcze Windborn Colossus Armor, który podbija axe fighting o 2 oraz daje odporności oraz wrażliwości, jednak jest okrutnie rzadki.
Royal Draken Mail, Ornate Chestplate, arm: 16 - Dwie najlepsze zbroje w grze, lepsze od MPA ze względu na ochronę procentową od obrażeń fizycznych oraz +3 do shieldingu. Pierwszy z nich jest bardziej dostępny (z questu), drugi leci tylko z bossa, ale za to jest lepszy. Jeżeli mamy możliwość - zdobywamy.
Magic Plate Armor, arm: 17 - Najlepsza zbroja w grze pod kątem arma. Jednak skuteczniejsze są Royal Draken Mail oraz Ornate Chestplate. Można nosić dopóki nie zdobędziemy Royal Draken Mail.

Nogawice:

Brass Legs, arm:5 - Z tymi nogawicami opuszczamy Dawnport.
Plate Legs, arm: 7 - Warto jak najszybciej zdobyć te legi. Łatwo można je kupić.
Dwarven Legs, arm: 7 - Specjalnie je opisuję osobno, ponieważ przy mocniejszych huntach (od 67 damage w górę) chronią LEPIEJ niż Golden Legs od obrażeń fizycznych. Dostępne z questu.
Knight Legs, arm:8 - Świetny stosunek jakości do ceny, warto je kupić gdy będzie okazja.
Zaoan Legs, arm:8 - Opisuję je osobno dokładnie z tego samego powodu, co Dwarven Legs. Chronią lepiej niż Golden Legs, w dodatku są tańsze. Pozostaje pytanie co lepsze - Dwarven czy Zaoan? Jeżeli znajdę jednoznaczną odpowiedź - napiszę.
Golden Legs, arm: 9 - Nie warto.

Tarcze:

Steel Shield, def: 21. Z tą tarczą opuszczamy Dawnport.
Dwarven Shield, def: 26. Bardzo łatwa tarcza do znalezienia, wystarczy zabić kilka Dwarf Soldierów, co jest dość łatwe przy broni z Dawnport oraz skilli powiedzmy 50/50, a nawet niższych. Często jest też wyrzucana na expowiskach.
Dragon Shield, def: 31. Moim zdaniem nie warto bawić się w Bonelord czy Guardian Shield, tylko kupić starą, poczciwą Dragonkę. Nie jest zbyt droga.
Crown Shield, def: 32. Według mnie nie warto, Mesuda Shield jest niewiele droższa, a lepsza.
Mesuda Shield, def: 33. Jeżeli nasz budżet nie pozwala nam na kupno droższych tarcz, można kupić Medusę.
Vampire Shield, def: 34. Myślę, że przeskakując z Dragon bądź Crown Shielda najlepiej kupić Vampkę. Demon Shield jest o wiele droższy, i trochę się można na niższym poziomie namęczyć, żeby ją kupić. Jest też dość lekka.
Demon Shield, def: 35. Niesamowicie lekka tarcza, jednak ma swoją wartość.
Shield Of Corruption, def 36. Zdecydowanie najlepsza tarcza dla knightów, pod warunkiem że używają mieczy. Podbija ona sword fighting aż o 3, przekłada się to bezpośrednio na uderzenia z broni oraz (co ważniejsze) obrażenia z zaklęć. Jedynym jej minusem jest dostępność, a co za tym idzie - cena. Bardzo rzadko drop z (na szczęście) potwora, który ma regularny respawn, Draken Abomination.
Mastermind Shield, Nightmare Shield, Necromancer Shield, Prismatic Shield, Ornate Shield def: 37. w MMS warto zaopatrzyć się na poziomach lekko poniżej 100, gdy mamy na to fundusze. Zmieniamy na Nightmare bądź Necromancer Shielda gdy je zdobędziemy, ze względu na wagę. Chyba, że zdobędziemy Prismatic bądź Ornate Shielda, wtedy je zakładamy. Ornate co prawda ma mniejszy def, ale ma większą ochronę % od fizycznych obrażeń.

Buty:

Leather Boots, arm: 1. Z nimi opuszczamy Dawnport.
Boots Of Haste, arm: 0. Bardzo często używane buty, prawdopodobnie najczęściej, ze względu na +20 do szybkości. Obrona butów jest tak niska, że gracze wolą szybciej chodzić = szybciej expić.
Soft Boots, arm: 0. Kolejne buty, o których warto wspomnieć. Regenerują 3 HP oraz 12 many co 6 sekund. Działają łącznie przez 240 minut (4h). Po tym czasie należy iść do NPC Aldo w Venore i je naprawić. Kosztuje to 10k. W trakcie expienia bardzo obniżają jego koszty, gdy leczymy się głównie z many.
Zaoan Shoes, arm: 1. Według mnie nie warto ich kupowac, zarówno arm jak i boost +5 do prędkości są za małe w porównaniu do ich wartości.
Pirate Boots, arm: 2. Dość drogie jak na swoje właściwości.
Firewalker Boots, arm: 2. Bardzo ważne buty, ze względu na 90% odporność na Fire Fieldy. Idealne na expowiska typu Dragon Lair na Pits Of Inferno, gdzie niemal cała mapa jest usiana Fire Fieldami i tracimy mnóstwo many na leczenie się. Można odnowić za pomocą Enchanted Ruby.
Steel Boots, arm: 3. Dostępne z questu oraz jako loot z Behemothów. W mojej opinii nie warte swojej ceny, ponad 30k za taką ilość arma to trochę mało. Preferowane są Bohy i softy.
Draken Boots, arm:3. Niemal idealne połączenie Bohów oraz Steel Bootsów, Draken Boots dają o 5 speeda mniej niż te pierwsze. Niestety, są dość rzadkie. Ale warto się do nich dobrać.

5. Skille – najważniejsza rzecz u knighta. Bez nich Knight się nie obejdzie.
Co to wogóle jest? Można to nazwać przelicznikiem obrażeń knighta. Im wyższy skill, tym lepsze obrażenia zadajesz.
W Update 8.0 dramatycznie się zmieniła sytuacja knighta wobec skilli. Mianowicie obrażenia zależą w jakiejś części od levelu. Masa knightów przestała trenować, bo obrażenia i tak będą wysokie. BZDURA! Skille i tak trzeba mieć dobre! Jak grać to porządnie. Moja rada – trenuj bez ustanku do skilli 80/80. Jeśli Ci się nie chce, to podaję próg skilli wobec levela.
8 lvl – Skille 40/40
20 lvl – Skille 60/60
30 lvl – Skille 70/70
40 lvl – Skille 75/75
50 lvl – Skille 80/80+
Nie musisz się stosować do tych progów. To po prostu jest moja propozycja. Są różne teorie dotyczące skilli, i są do tego osobne poradniki. Nie będę powtarzał słów innych, bo to nie ma sensu. Warto skille zrobić wcześniej, ponieważ na wyższym poziomie skillowanie na Slime jest irytujące, ze względu na znacznie wyższe hity, nawet z najsłabszej broni i full defense.
Na non-pvp jesteś niestety skazany na slimy, ewentualnie z dobrymi rzeczami i levelem można zając respawn monków. Ale na pvp można poprosić kolegę, żeby zsummonował Ci monka na trening.

Więcej o skillach : >>KLIK<<


Wskazówki:
-Używaj broni na tyle silnej, żeby były bloodhity (uderzenia do krwi), ale też żeby nie było ich za dużo. Trzeba je zadawać regularnie, żeby skill róśł. Jednak koniec końców będziesz trenował z najsłabszą bronią w danej klasie oraz na full defense.
-Ustawiaj się w miarę możliwości koło zbiornika wody. Możesz łowić ryby.
-Jak wyjdziesz na mainland, to trenuj na trollach do 35/35. Z lepszymi rzeczami możesz próbować na rotwormach, jednak jeśli nie będzie szło, to doskilluj do 40/40 na trollach. Na rotwormach trenuj do 60/60, resztę wbij na slime.

Trening na slime wygląda następująco:

Ustaw się tak, żeby Cię biły 2 slimy (Oryginał i klon). Od 3 w górę będziesz bardzo mocno obrywał. Slima-matkę uderz kilka razy, żeby się nie pomylić przy ubijaniu slimów.

Na slime polecam trenić przynajmniej z knight setem, crusader helmetem, dragon shieldem, leather boots, platinum amuletem..


Trening na monku to zdecydowanie najszybsza metoda treningu na pvp. Wystarczy kumpel sorc/druid, odpowiednie miejsce do treningu, kilka parceli i szybkie skillowanie gotowe. Wszystko jest poniżej opisane:



Stawiamy monka czarem Utevo res monk (to robota dla maga). Zanim go zaatakujemy, tworzymy party, żeby nikt nie miał czaszki. Lurujemy na monka 2 potwory, żeby złamać mu shielding (na wysokim lvl nie trzeba potworków do łamania obrony). Na naszą postać lurujemy 2 słabe potwory, żeby rósł i nasz shielding.

Wskazówki:
-Weź dużo fooda/wormsy i wędkę.
-W miarę możliwości skilluj w pobliżu wody (chyba że nie planujemy łowić ryb)

Trening offline

Rzeczą która w mojej zrewolucjonizowała skillowanie jest możliwość treningu offline. Na czym to polega? Jeżeli mamy premium account to możemy się wylogować w odpowiednim miejscu, a skille będą nam rosły (oczywiście wolniej niż podczas normalnego treningu, ale będą). Można trenować maksymalnie przez 12 godzin, po przekroczeniu czas ten rośnie zarówno gdy jesteśmy offline, jak i online.

Dzięki temu można znacznie mniej czasu poświęcić na trening, a więcej na expienie bądź inne rzeczy. Jeżeli mamy premium account, to można dać sobie spokój ze skillowaniem, o ile uderzenia nas zadowalają.

6. Magia – Knight nie jest aż taki upośledzony w magii. Owszem, wysokiego mlvl nigdy nie zdobędzie, więc trzeba wykorzystać to, co jest. Po pierwsze – health potiony używaj, kiedy naprawdę jest gorąco. Głównie używaj mana potionów i zaklęcia Exura. Taniej wychodzi i trenujesz mlvl (przykład – kumpel prawie wogóle nie używał mana potionów tylko health potionów, podczas kiedy ja od początku gry leczyłem się mana potionami. Rezultat: kumpel na 52 lvlu ma 60% do mlvl 6, a ja na 72 lvl mam 49% do mlvl 7. To się odbija na leczeniu). Nigdy nie biegaj z pełną maną. Jak masz full to użyj kilku Exur (o ile masz jedzenie ze sobą), zawsze bliżej do mlvl.
Na wysokim levelu można czyścić wiele questów. Jak? Jeśli masz Premium account, można używać mana potionów + exori (gran), uderzając naraz wiele potworów.


Czary, które koniecznie musi mieć Knight:
  • Wound cleansing (exura ico)
  • Antidote (exana pox)
  • Find person (exiva nick)
  • Magic rope (exani tera)
  • Levitate (exani hur up/down)
  • Haste (utani hur)
  • Berserk (exori)
  • Groundshaker (exori mas)
  • Fierce berserk (exori gran)
  • Challenge (exeta res)
  • Charge (utani tempo hur)
  • Brutal Strike (exori ico)
  • Whirlwind Throw (exori hur)
  • Train party (utito mas sio)
  • Blood Rage (utito tempo)
  • Intense Wound Cleansing (exura gran ico)
  • Annihilation (exori gran ico)

7. Mainland – Według mnie najlepszym miastem na początek jest Ab’dendriel, następnie Venore. W Ab jest masa trolli do treningu. Kiedy zrobimy zamierzone Skille, przenosimy się do Venore żeby trenować na rotwormach, a następnie na slime. Odnośnie monka – nie będę podawał miejscówek dobrych do treningu na nich, ponieważ zjadłaby mnie połowa forum i jeszcze więcej. A ten poradnik ma ułatwić życie, nieprawdaż?
Mapa Ab'dendriel ==>>>KLIK<<
Mapa Venore ==> >>KLIK<<

8. Expienie



9. Blokowanie

Knight ma w Tibii bardzo niewdzięczną rolę - blokowanie. Co to jest? Można to nazwać braniem na siebie potwora, podczas kiedy
inna profesja/profesje go ubija/ją. Przykład:



Żeby móc efektywnie blokować mocne potwory trzeba mieć:
-Wysoki poziom (żeby było dużo hp i żeby móc używać najmocniejszych potionów do leczenia, chyba że idziesz z druidem)
-Wysoki shielding (Żeby mniej obrywać 'z łapy')
-Dobre przedmioty (Jak wyżej)
-Dużo potionów.

Jeśli chodzi o blokowanie to można podzielić potwory na 3 grupy.

1. Grupa potworów atakujących głównie z magii obszarowej:






Żeby takie potwory blokować z najlepszą skutecznością, najlepiej mieć ustawiony full attack i atakować bronią z możliwie największą liczbą
punktów ataku. Dlaczego? Bo nie opłaca się na dłuższą metę przyjmować na siebie kolejne ataki magiczne. Jeśli potwór atakuje przeróżnymi
wave'ami (najlepszy przykład Dragon), to stoimy KONIECZNIE na skos od potwora. Także zadbaj o to, żeby pozostała część ekipy nie
obrywała od tych ataków. Musisz jedynie dopilnować, zeby pysk danego potwora nie był zwrócony w stronę graczy. Stój tez jak najdalej od
pozostałej części ekipy.

Do takiego typu potworów można sobie odpuścić wysoki shielding.

2. Grupa potworów atakujących głównie 'z łapy':





Takie potwory najlepiej blokować z tarczą z ustawionym full defense. Dlaczego? Ponieważ tarcza i full defense redukuje obrażenia 'z łapy' do
minimum. Im wyższy shielding, tym lepiej. Stój na wprost od potwora (chyba, że używa wave). Zmniejszysz w ten sposób
prawdopodobieństwo przerzucenia się potworka na kogoś z ekipy. Tu się przydaje zaklęcie Exeta res. Jeśli go nie masz/nie masz PACCa, to
zagradzaj potworowi drogę do reszty ekipy. Jeśli to umiejętnie zrobisz, to potwór będzie Cię atakować ponownie.

3. Grupa potworów dobrze bijąca i z magii, i 'z łapy':





Takie potwory najlepiej bić na full attack z możliwie najmocniejszą bronią. Przy mocnych obrażeniach z magii dobra obrona od ataków fizycznych średnio się zda. Niestety, magia będzie magią i nic na nią nie poradzimy. Można za to nosić zbroje, które obniżają obrażenia od żywiołów. To dużo lepsze rozwiązanie.

Trzeba mieć jak najwięcej hp, żeby zredukować waste i ryzyko zgonu naszej postaci. No i trzeba się leczyć.

Najczęściej huncone potworki w grupie to:





Także i bossy:






10. Expienie z druidem

Knight co prawda może mieć dużo pieniędzy, jednak huncenie samemu prędzej czy później się nudzi. Co można zrobić? Iść z elder druidem!
Dlaczego? Ponieważ ta profesja ma bardzo przydatne zaklęcie Exura sio, dzięki któremu można tanio leczyć inną postać. (przeliczę: exura sio żre 120 many = 1.5 manasa. Knightowi na wyleczenie się z choćby połowy hp schodzą 3 manasy, w potionach wyjdzie to drożej. Wnioski wyciągnijcie sami).

Expienie z druidem może polegać nie tylko na leczeniu, ale i na pomaganiu rycerzowi w ubijaniu potwora. Jak to można robić? Jest kilka sposobów.

1. Łamanie shieldingu potwora

Sposób ogólnie znany knightom, którzy lubili expienie z druidem na Edron Dragon Lair, czy na hydrach. Stawiamy 2 słabe potwory odporne na żywioł danego potwora (w wypadku smoków polecam Demon Skeletona albo Stone Golema). Summony łamią shielding potworkowi, a knight atakuje jako trzeci, dzięki czemu obrażenia zadawane przez niego są o wiele większe. Widziałem także eksperymenty z demonami w podobny sposób... Generalnie ten sposób wychodzi z użycia, ale warto znać.

Zalecane miejsca:

Pits Of Inferno Dragon Lair
Hydry na Tiquandzie
Demon Hell

Dlaczego nie Edron Dragon Lair? Ponieważ nie można już leczyć przez ścianę.

2. Leczenie

Najpopularniejsza metoda. Płacisz druidowi za mana potiony, a ten chodzi za Tobą i Cię leczy. Knight musi umieć zabić sam potwora z broni (chyba że ma dużo kasy, to wspomaga się zaklęciem Berserk/Fierce Berserk).

Zalecane miejsca (bez berserka):

Wszystkie dragon lairy (poza pits of inferno)
Formogar Mines (Nightmary, Culty, Crystal Spidery)
GS Isle, Hydra Isle
Quara Scouty

Zalecane miejsca (z berserkiem)

Pits Of Inferno dragon lair
Behemoty (na cyclopolis)


3. Shared exp

Doskonały sposób dla obu profesji. Knight blokuje i uderza danego potwora, a druid bije z exori xxxx (zależy od potwora).
W większej ilości potworów druid powinien bić z Ice wave. Oczywiście Shared exp musi być włączony.

Zalecane miejsca:
Wszystko co w punkcie 2 +Formogar mines (z Destroyerami, a dla bogatych demony i poi monsters).

4. Leczenie na quest service

Druid z wysokim poziomem często bierze udział w Quest Service. Co to jest? Czyszczenie questów za pieniądze.
Bardzo opłacalna rzecz, tylko trzeba się wybić na rynku.

Zalecane miejsca (a raczej questy)

Pits of Inferno
Inquisition quest
Norseman Outfits quest
Banuta quest
I tym podobne. Czyszczenie questów w końcu zależy od woli teamu


Podsumowując - expienie z druidem jest dużo bardziej opłacalne, niż samemu. Nie tylko dlatego, że jest taniej. Z druidem można pójść w takie miejsca jak Cyclopolis, Hydry, POI DLe.... knight samemu by tam nie wyrobił Po prostu powiększa się wachlarz expowisk.


11. Expowiska – jest ich dużo. Ludzie mają różne sposoby na expienie. Ja pokażę wam najlepsze.

OGÓŁY

Smoki - Nie dzielę tego działu na expowiska, ponieważ wszędzie pisałbym jedno i to samo. Każdy słyszał o smokach, są w każdej grze RPG, MMORPG, Fantasy i takich tam. Smok jest dosyć słabym przeciwnikiem. 30 lvl i skile 65/65 w pełni wystarczają, żeby go ubić. Jednak żeby spokojnie expić na dragonach potrzeba czegoś więcej. Lvl 50 i skile 75/75 w pełni wystarczają, zeby na luzie expić na dragon lairach.
Istnieją też silniejsze wersje dragów - Dragon Lordy (zwane dalej DLami). Taki mocniejszy smoczek
Wskazówki:
-ZAWSZE stój na skos od pyska smoka. Wtedy nie oberwiesz od Fire Wave.
-Na dragon lairy bierz obsidian knife. Leathery lecą dość często, a jeden jest warty 100 gp (u NPC).
-Jeśli nie nosisz Amulet of loss, możesz wziąc Dragon Necklace (-10% od ognia). Lecą z Hunterów.
-Chcesz szybko poexpić? Zajmij spawn Dragon Lordów na Edron Dragon Lairze. Wyciągaj DLe liną i zabijaj. Jak? Zaznacz atak,
wyjdź, wejdź, zaatakuj, wyjdź, wejdź, zaatakuj... tak zwany Door-hopping. Dośc tani sposób. Jedyny problem może sprawić lurowanie.

Popularne expowiska:
-Edron Dragon Lair
-Venore Dragon Lair
-POI Dragon Lair
-Deep Fibula
Alternatywy:
-Draconia Dragon Lair
-Thais Dragon Lair
-Edron Dragon Lair (Dragon Lordy)

FACC

Mintwallin – Najlepsze miejsce na zarabianie kasy, normalnie cudo, wszystko, co najlepsze. Żeby nie było za różowo, trzeba robić lootbaga. Na dodatek zalecany jest postman quest. No i najgorsze. Często kradną loot. Ale jak wszystkie wymagania masz spełnione, a jesteś sam lub nie kradną lootbaga, to przygotuj się na szybki zarobek.
Wskazówki:
-Od 50 lvl bierz góra 2 bp mana potion i bp strong hp potion. Ilość capacity jest tam bardzo ważna, a tam schodzi nadzwyczajnie mało mana potionów (o ile umiesz tam expić).
-Miej zawsze ze sobą obsidian knife. Zarobek z minotaur leather jest zbliżony do kasy z lootbaga.
-Nie wpychaj się na łeb na szyję, bo padniesz. Jeden błąd i masz na sobie całą chmarę minosów.
-Nie kradnij lootbagów.
-Kup z 5 parceli, jeśli zamierzasz tam dawać logi i zarabiać codziennie. Zainwestuj też w backpacki, ponieważ tam leci kasy jak lodu. Parcele zaadresuj wcześniej.
-Zbieraj tam wszystkie rzeczy poza axami i chain helmetami. Nieważne czy się opłaca, czy nie. Pieniądz nie śmierdzi, a chain armory, mace czy swordy nie są złe.
-Preferowana broń jednoręczna.
Mapka Mintwallin ==>>>KLIK<<

Mount sternum (nowy „tomb”) – Bardzo dobre miejsce, w dodatku dla free account. Niestety, wiąże się z tym duża ilość osób siedzących tam. Jest tam wiele mumii, crypt shamblerów, beholderów, ghostów, a nawet smoków (wejście odkopuje się kilofem). Tutaj axe userzy mają pole do popisu – ghosta można zabić za pomocą Fire Axe/Fire sword.
Wskazówki:
-Ubijaj ghosty. Dają dobry loot (White piece of cloth, Ancient shield, Stealth ring). Niestety będą potrzebne runy, dragonbone staff, fire axe
lub fire sword.
-Miej ze sobą obsidian knife. Mało osób używa go na smokach, zawsze można się dorobić.

Black knight - Bardzo znana miejscówka. Znajduje się na północ od Venore, 4 poziomy pod ziemią.
Expowisko to jest dostepne od 50 lvl i wyżej. Po drodze jest slime (Można na nim skillować), Beholdery (dobry sposób na kasę na niższym lvl) i 1 wyverna za bramka lvl. Sam Czarny Rycerz jest otoczony scorpionami i beholderami. Polecam je zdjąć z great fireball jak najszybciej. Black Knight jest bardzo silny. Ma mocny atak i obronę (Mi zeszło pół bp mana potion i 5 strong hp potion, żeby go zdjąć z broni). Jednak jest to świetny sposób na kasę. Czarny rycerz respi się na tyle wolno, że mozna zregenerować dużą część hp i many.
Wskazówki:
-Z dobrymi skillami knight może huncić Czarnych Rycerzy od 50 poziomu, ale w 2 osoby (jeśli nie 3). Najlepiej z elder druidem.
-Bierz ze sobą runę Firebomb. Można nią usunąć fire fieldy wokół teleportu, co się przydaje (dobre tylko na non-pvp, na pvp/pvp-e bierz destroy fieldy). Nie tak bardzo, jak przed 8.0, ale się przydaje.
-Polecam zajmowanie spawnu Black Knighta bezpośrednio po server save. Dlaczego? Pół tibii się rzuca na ten spawn Często jest tak, że h-levele zajmują spawn na 5h+, w dodatku ktoś ma rezerwację po nich.
-Kiedy czekasz na spawn, stój równo z teleportem. W ten sposób nie blokujesz respawnu, a Czarny rycerz pójdzie do Ciebie sam.

Minotaur Mount – Mały odpowiednik dla Mintwallin. Znajduje się niedaleko kopalń dwarfów. Nie jest tak hardcorowo jak w mieście minotaurów, i kasa jest niczego sobie. Oczywiście trzeba robić lootbaga. Niedaleko wzgórza minotaurów znajduje się skrzynka (dostępna po ukończeniu postmana), dzięki której możesz wysłać loot do miasta. Czasami pojawia się tam boss minotaurów, The Horned Fox.
Wskazówki:
-Miej ze sobą obsidian knife. Na skórach można się nieźle dorobić.
-Zbieraj wszystkie itemki poza axe i chain helmet.
-Na wieży minotaurów polecam expić od 25 lvl w górę. Im wyżej tym trudniej.

Kopalnie guardów – bardzo dobre miejsce zarówno do zarabiania kasy, jak do expienia. Leci z nich dużo przedmiotów nadających się do lootbaga (Scale armor, battle shield, battle hammer). Także można złupić dość cenne Iron ore i axe ringi. Kopalń jest aż 7. W dodatku w dwóch można zrobić quest.
Wskazówki:
-Nie leć na łeb, na szyję. Łatwo władować się na duże grupki guardów.
-Zbieraj Scale armory. Można je sprzedać nie tylko na outlaw camp, idzie je też się ich pozbyć na Svargrond (70 gp za sztukę).
-W kopalniach jest dużo skrzynek postmanowych.

Shadowthorn AKA Elf Fortress - Forteca elfów. Świetne miejsce zarówno na kasę, jak i na expienie (zależy na jakich elfach siedzisz). Miejsce to znajduje się na wschód od Venore (dość denerwujące dojście). Wskazówki podzielę na 2 części:
Wskazowki dot. elfów i elf scoutów:
- Bierz do 3 bp mf i bp hp potionów. Scouty nie zadają wielkich obrażeń (co innego w grupce), zwykłe elfy tym bardziej.
-Jeśli masz zrobionego postman questa, to możesz wysłać loot. Skrzynka jest w podziemiach.
-Co do lootbaga - Zbieraj łuki i longswordy. Wszystko można sprzedać w okolicach Thais (Longswordy do NPC Hardek, łuki na Fibuli). Najlepiej wogóle nie robić lootbaga, tylko wysłać parcel co full cap.
-Weź dużo plecaków. Na elfach leci dużo kasy.

Wskazówki dot. Arcanistów:
-Nie polecam zajmować wieży, ponieważ chodzi tam więcej noobów niż w Carlin. Chodź tam w ostateczności.
-Dragony zabijaj na wyższym poziomie. Na arcanistach rzadko używa się mana potionów, a dragi tylko przyspieszają koniec hunta (niestety trzeba już na nich używać potionów).
-Noś obsidian knife. Mało osób skóruje ubite dragony, zawsze można dorobić się na skórach.
-Zbieraj z arcanów holy orchidy, elven amulety, wand of cosmic energy i life crystale. Na wiezy można zrobić lootbaga z łupem ze scoutów (skrzynka jest niedaleko).

Forteca orków AKA Ulderek's rock - Jedna z lepszych miejscówek dla facc zarówno dla expa, jak i dla kasy. Wystepują tam wszystkie rodzaje orków. To miejsce jest oblegane przez wielu knightów i czasem paladynów. Można tam zarobić bardzo dużo kasy, nawet bez lootbaga. Wystarczy zbierać halabardy, scimitary i inne rzeczy, które wymienię. Jest tam znana już skrzynka, do której mamy dostęp po ukończeniu postman questa.
Wskazówki:
-Bierz od 5 bp mf w górę i bp health potionów (rodzaj zależy od lvl). Z małą ilością mana potionów nie masz tu czego szukać. Berserkery i leadery mocno siekają.
-Zbieraj kasę, halabardy, scimitary (o ile możesz je sprzedać u green djinn), sword ringi, wand of plague no i (jak poleci) warrior helmet i old backpack. Wysyłaj parcel co full capacity, nie opłaca się według mnie robić lootbaga. Chyba, że masz dobrą kryjówkę.
-Bez stealth ringa nawet tam nie idź. Berserkery nie widzą niewidzialnych. A w dalszej części fortecy jest ich wiele.
-Preferowana broń jednoręczna.
Mapka ==> >>KLIK<<


PACC

Hero - Jeśli chodzi o zarabianie kasy na pacc, to numer 1. Jako że ten potwór jest najlepszy pod względem kasy, jego spawn często jest zajmowany. Wystepuje na Edron hero cave. Są tam 2 pojedyncze respy, dwa podwójne i jeden potrójny. Knight dość rzadko expi na hero sam, chyba że 100 lvl+.
Wskazówki:
-Bierz dużo plecaków, z hero leci pieniędzy jak lodu.
-Idąc z teamem bądź przygotowany na użycie zaklęcia Exeta res, jako że Hero lubi zmieniać cel ataku.
-Bierz dużo mana potionów.
-Jeśli idziesz z teamem, postaraj się żeby w teamie był conajmniej 1 elder druid. Może on wyleczyć Cię zaklęciem exura sio (co naprawdę się opłaca).

Behem(ł)oty na Cyclopolis - Jedno z najlepszych miejsc na powergaming na wysokim poziomie (120+). Żeby sobie na to pozwolić to trzeba być bardzo bogaty, trzeba kupić dużo mana potionów, żeby tam pohuncić przynajmniej przez godzinę. A o proficie można pomarzyć. Chyba że masz szczęście
Wskazówki:
-Weź przynajmniej 25bp mana potionów, żeby posiedzieć z godzinę. Lecz się zaklęciem Wound Cleansing (chyba, że chce Ci się chce leczyć zwykłą Exurką, jednak to dużo zajmuje, i licznik k/h expa spada, a tego nie chcemy). Jak Ci już wogóle nie zależy na kasie to lecz się great/ultimate health potionami (odradzam).
-Bez obsidian knifa nawet tam nie idź. Można tam zloocić behemoth fangi (2-3k each). Dzięki temu skutecznie zmniejszasz waste, a jak coś spadnie to wypracowujesz zysk.
-Luruj na siebie jak najwięcej behemotów i bij je metodą góra-dół z exori (z grana się nie opłaca. Dlaczego? Napiszę później). Lepiej uderzyć z jednego exori 6 behemotów, niż 3. taniej wychodzi..
-Można też czyścić behemoth questa i brać za to kasę od innych.

Odnośnie exori i exori gran - przeliczenie jest następujące.

Exori gran jest 2x silniejsze od exori, jednak żre 3x więcej many. Wybór jest taki:
-Albo expisz taniej i wolniej
-Albo expisz szybciej i wywalasz więcej kasy

Piramida na Darashii – alternatywa Mintwallin. Na wszystkich poziomach powyżej powierzchni włącznie są zwykłe minotaury. W miarę schodzenia pod ziemię, tym niebezpieczniej. Jednak można zrobić świetny loot.
Wskazówki jak do Mintwallin.

Tomby – Bardzo fajna miejscówka dla pacc. Tam jest jednocześnie dobry zarobek i dobry exp. Knightem unikaj tombów ze stalkerami i ghostami. Uważaj, żeby się nie wgramolić na chmarę potworów.
Wskazówki:
-Jeżeli chcesz expić przed teleportem, wybierz Peninsula tomb. Natomiast, jeśli chcesz siedzieć za teleportem, idź na stone tomba, ewentualnie Tarpit (można trapnąć ghosta).
-Preferowany level na stone tomb za tp – 60 wzwyż. Z Fire axe/Skull staff/Bright swordem niewiele zdziałasz przeciwko Wampirowi. Z Heroic axe/Mystic blade/Cranial basherem bardzo przyjemnie się tam expi.
-Używaj Blessed wooden stake na poległych wampirach, żeby uzyskać vampire dusty.
-Bierz przynajmniej 5 bp mana potionów na stone tomb. Z mniejszą ilością nie poexpisz długo.
-Na stone tombie BARDZO ŁATWO wpakować się w chmarę potworów (raz się wpakowałem na 3 vampy i demon skeletona, uciekając jeszcze trafiłem na kilka slimów, cobr, ghouli i mumii, nic przyjemnego).
@EDIT - Po mini-update 8.1 Vamp mocniej bije, używa haste i się leczy.

Banuta– Expowisko tylko dla graczy z Premium account. Kręcą się tam wszystkie rodzaje małp. Leci z nich (już nie tak bardzo) dużo pieniędzy, ape fury, kamienie, plate armory i club ringi.
Wskazówki:
-Na levelu niższym niż 60 exp na powierzchni, piramidach i na poziomie -1. Od 60 lvl można śmiało expić na poziomie -2. Tylko chodź tam jak po Mintwallin.
-Inwestuj w backpacki, bo kasy leci 2x więcej niż na Mintwallin (Mój rekord bp kasy w pół godziny).
-Jeśli masz mało capa, to zbieraj kamienie zamiast plate armorów. 100 kamieni (360 oz)= 2k.
3 plate armory (360 oz)=1.2k.
-Preferowana broń dwuręczna.
@EDIT - Po mini-update 8.1 małpy nie dają aż tyle kasy, ale można zarobić z kamieni i ape furów.. Exp na poziomie -2 też jest dobry.

Chor - Miejsce to jest wypełnione po brzegi (a nawet i dalej) lizardami. Jest to jedno z najlepszych sposobów na zarabianie pieniędzy, ponieważ lizardy zostawiają po sobie dużo złota, a jak masz Obsidian knife, to i na skórach się dorobisz. Sporadycznie lecą też Obsidian lance, Terra rod. Jeśli całe Chor masz dla siebie, to uważaj. Nawet z zachowaniem ostrożności można się wgramolić na gigantyczną chmarę lizardów. Jednak na lvl 70+ (jak expisz sam) to można wyciągnąć 50k/h expa, o kasie nie wspomnę.
Wskazówki:
-Weź obsidian knife. Z taką ilościa lizardów mozna się dorobić fortuny ze skór.
-Jeśli nie jesteś sam na Chor, to bierz małą ilość manafluidów, najlepiej soft boots/life ringi. Znacznie zmniejszą Ci koszta = zwiększą profit. A wiadomo, że gdzie nie ma skrzynki (Bo na chor skrzynki ni ma ;/) tam cap się liczy.
-Z samych lizardów nie leci food. Za to na Chor kilka krokodyli, a jeśli to za mało, to na prawo od wejścia jest potrójny spawn Wyvern.

Laguna Islands - Miejsce raczej do expienia, ale kasy leci niemało. Roi się tam od żółwi, żab, ropuch czy krwawych krabów. Z ciekawszych rzeczy leci tam kasa, white pearl, war hammery i turtle shelle. Świetne miejsce do expienia. Z nutką pg można wyciągnąć 55k/h (chyba że jestem noobem bo tyle wyciągalem xD).
Wskazówki:
-Bierz dużo plecaków, leci tam bardzo dużo kasy
-Weź góra 3 bp mf. Dośc mało ich schodzi, w dodatku z thornbacków czasem leci health potion.
-Możesz tam expić luźno, nawet jak wyskoczy Ci dużo potworków, to większej krzywdy Ci nie zrobią, jedyne co musisz robić to unikać otoczenia Cię przez potwory.
-Na jednej wyspie znajduje się znana już skrzynka postmanowa. Używaj jej żeby wysłać kasę (o ile chcesz dłużej posiedzieć)
-Uzbrój się w cierpliwość, to miejsce jest rajem dla botów. Najlepiej nauczyć się ubijać tych czitów.

Helheim - Obszar wprowadzony w update 8.0. Jest to wyspa wypełniona nieumarłymi potworami, od szkieletów do undead dragona. Na poziomie -1 są mumie i ghoule, więc można nieźle zarobić (samej kasy leci dużo, a można lootnąc life ringi, brown i yellow szmaty i ewentualnego black shielda). Do zarabiania kasy może być ewentualnie poziom -2, gdzie występują Mumie, Crypt Shamblery i Demon Skeletony. Poziom -3 niespecjalnie się nadaje do zbierania kasy (ewentualnie można skinować czyt. używać obsidian knife na bonebeastach po expiących tam paladynach/magach, co nietrudno znaleźć). Wystepują tam wcześniej wymieniane bonebeasty i DSy. -4 to już nie przelewki - są tam Bonebeasty w dużych ilościach i beholdery. Od około 80 poziomu można siedzieć na -5. Znajdziesz tam Beholdery, Elder beholdery i bonebeasty. W małych budynkach można też znaleźć Lost Soula, Betrayed Wraitha, Undead Dragona (!) i Braindeathy.
Wskazówki:
-Miej ze sobą obsidian knife. Można tam zdobyć trochę hardened bones.
-Weź przynajmniej 5 plecaków na kasę. Także nie zapomnij o jedzeniu, ponieważ nie leci ono z żadnego potwora na helheim.
-Bierz do 2 bp manasów (czasem się przydają). Może się zdarzyć, że trochę oberwiesz, a food nie regeneruje hp i many w expresowym tempie.

To są najlepsze miejsca do expienia. Więcej opiszę jak będę miał czas i więcej wiedzy na temat miejsc.


12. Styl gry – Nie chcę narzucać wam swojego stylu gry knightem, ponieważ każdy ma swój. Jedni expią ostrożnie, inni hardcorowo. Niektórzy siedzą na dragach, inni na guardach. Expowisk nie narzucam, wszystko zależy od sytuacji na serwerze. Ale zapamiętajcie jedno. Bez mana potionów i health potionów nie ruszajcie się z dp. Health potionów używajcie rozważnie, lepiej się leczyć mana potionami + Exura.

13. PVP - Ciężko zabić knighta. Niestety, to zdanie jest też prawdziwe na wspak. Knightem zabić ciężko. Co prawda z update'ami rycerzom doszły możliwości PK'owania (Charge, Blood Rage + Annihilation = rzeź), jednak w porównaniu do innych profesji, zwłaszcza magicznych, to jest słabo. Natomiast knight jest fantystycznym team playerem, ze względu na czar Train Party.

14. Credits - Za pomoc w tworzeniu poradnika dziękuję Elite Lahmowi i Elder Yakoobowi. Obrazki brałem z wiki.hunted.pl. (poza treningiem na slime, ten był mój. Także obrazek z exori gran brałem z tibiawiki.) Mapki wziąłem z tibia.pl.

Proszę o krytykę. To jest mój pierwszy poradnik, i z pewnością jest masa błędów. Dostosowuję go cały czas, wszystko przyjdzie z czasem, ostatnio grałem dobre 4 lata temu. Zrobię to na tyle, na ile mi życie prywatne pozwala, a konkretniej czas.

Historia edycji:
24 marca 2008r - Poradnik trafia do propozycji, dodałem logo, edytowałem kolorystykę, poprawiłem większość błędów stylistycznych, dodałem dział o PVP.
25 marca 2008r - Dodałem nowe expowiska (Forteca orków, Shadowthorn, Black Knight)
26 marca 2008r - Dodałem nowe expowiska (Żółwie)
28 marca 2008r - Dodałem tabelkę z expowiskami.
15 kwietnia 2008r - Dodałem informacje o treningu na monku i updatnąłem trening o slime.
27 kwietnia 2008r - Poprawiłem informacje o niektórych potworach i dodałem expowisko Helheim.
28 kwietnia 2008r - Dodałem nowe expowisko - Chor. Także nadpisałem informacje o treningu.
5 sierpnia 2008r - Nadpisałem informacje o sprzęcie.
30 sierpnia 2008r - Dodałem nowy dział - expienie z druidem. Dodałem 2 expowiska - behemoty i smoki.
14 grudnia 2008r - Nadpisałem info o exori i dodałem linka do poradnika o skillach.
19 września 2014r - Spora aktualizacja informacji o broniach, oraz dodano informacje o treningu offline.

Jedyne prawa do poradnika mam ja, Aggro. Pozwoliłem sobie zamieścić go na torg.pl. Jestem tam pod tym samym nickiem i podobnym avatarem.