LEGENDA:
1. Krótki Opis.
2. Sposób Dojścia.
3. Potwory.
4. Mapy Spawnu.
5. Poszczególne Profesje
1. Krótki Opis.
Chor (ang. Lizard's Village), znajduje się na południowo-wschodnim krańcu Tiquandy, nieopodal gór Kha'zeel. Jest to największe skupisko tzw. Jaszczuroludzi - Lizardów. Sam Chor, nie jest zbyt rozległy, natomiast jest tam dość miejsca, aby owocnie expić niemal każdą profesją, jednak największym powodzeniem, Chor, cieszy się u Knightów oraz Palladynów, ze względu na małą ilość punktów życia, występujących tam potworów.
PAMIĘTAJMY: Gdy wybieramy się na Chor, należy mieć na uwadze to, że nie ma tam skrzynki pocztowej, oraz to, że z Lizardów, nie wypada jedzenie więc najlepiej zaopatrzyć się w zapasy pożywienia. Moim zdaniem najlepsze na Exp są Brown Mushroom. Możemy kupić je u NPC Luna na wyspie Edron za cenę 10gp za sztukę. Co prawda, na terenie Jaszczuroludzi są pojedyncze spawny Crocodil'ów z których możemy zloocić jedzenie, lecz na pewno na dłuższą metę nie opłaci się nam to. Warto także, zaopatrzyć się w Obsidian Knife, aby móc sciągać skóry z Lizardów, gdyż Lizard Leather's są potrzebne do wykonania jednego z addonów do Hunter Outfitu. Na Chor, jest jedna "wieża" gdzie po zabiciu potworów na samej jej górze, można spokojnie schronić się przed zbyt dużym respem, lub poprostu w spokoju poczekać na regenerację życia lub/i many.
2. Sposób Dojścia:
Drogę na Chor, najlepiej zacząć w Ankrahmun, gdyż leży ono stosunkowo blisko naszego docelowego miejsca.
Zaczynamy z zachodniej bramy Ank.
Następnie jedyną słuszną drogą...
Tutaj również jedyną możliwą drogą... Męczące mogą okazać się liczne Hyeny, tarasujące nam drogę...
Następny poziom, sporo Hyen... najlepiej po prostu ominąć...
Tu, na moście, spotkamy Nomada...
Tutaj drobne spawny Nomadów i Banditów...
Doszedłem do wniosku że nie ma sensu opisywać poprzedniego poziomu gdyż to dziecinnie proste...
Tutaj, pierwsza Tiquandijska roślinność...
Kolejny most...
Tutaj wkraczamy już na "właściwą" Tiquandę...
Uwaga, na mapie zaznaczyłem resp Hydry, a fioletową strzałką, miejsce, gdzie może ona być zlurowana! Słabsze postacie mogą mieć z nią nie lada kłopot. Przez tą część, mijamy również sporo drobnych potworków, oraz nieco większe (Elephanty, Slimy, Waspy, Crocodile). Jeżeli będziemy próbowali przebiec to szybko, nie zabijając ich, możemy przypłacić to naszym pixelowym życiem..
Na tym poziomie, dwa Lizard Templary oraz jeden Lizard Sentinel...
Później już jedyną, słuszną drogą, do poziomu 0....
Witamy na Chor. Zieloną strzałką oznaczyłem dojście, do respu trzech Wyvern, na których również możemy zdobyć jedzenie w postaci Dragon Hamów
MAPKI: WWW.TIBIA.PL
3. Potwory:
Spit Nettle 150 Hp 20 Exp
Na chor, skutecznie utrudniają exp, z powodu dużego zasięgu i dość sporej siły ataku
Loot: 0-10 gp, Grave Flower, Sling Herb, Shadow Herb, Seeds (bardzo rzadko)
Cobra 65 Hp 30 Exp
Pojedyncze spawny na terenie Chor, mogą skutecznie przeszkadzać w Expie
Loot: Brak
Crocodile 105 Hp 40 Exp
Występuje ok. 5-6 pojedynczych respów na terenie Chor. Jedno z nielicznych źródeł pożywienia...
Loot: 0-10 gp, Bag, 0-4 Ham, 0-4 Meat, Leather Legs, Leather Helmet, Crocodile Boots (rzadko)
Lizard Sentinel 265 Hp 110 Exp
Najsłabszy z Jaszczuroludzi, lecz nie warto się tym zbytnio sugerować, gdyż w większej grupie (3+) potrafią przysporzyć kłopotu niejednemu, nawet doświadczonemu graczowi.
Loot:0-50 gp, Bag, Spear, Hunting Spear , Chain Armor, Scale Armor, Obsidian Lance (rzadko), Halberd (rzadko), Sentinel Shield (rzadko), Health Potion (rzadko), Lizard Leather (rzadko) , Lizard Scale (rzadko), Small Diamond (bardzo rzadko)
Lizard Templar 410 Hp 155 Exp
Jedyny Lizard walczący w zwarciu, może się okazać problemem dla słabo wyskillowanych postaci.
Loot: 0-53 gp, Bag, Short Sword, Sword, Morning Star , Lizard Leather (rzadko), Lizard Scale (rzadko), Salamander Shield (rzadko), Small Emerald (rzadko), Steel Helmet (rzadko), Templar Scytheblade (rzadko), Plate Armor (rzadko), Health Potion (rzadko)
Lizard Snakecharmer 325 Hp 210 Exp
Najgroźniejszy z Jaszczuroludzi, walczy magią, przyzywa 5+ Cobr, jego ataki siegają do 100 Hp, a Cobry skutecznie trapują przeciwnika, co robi z Lizardziego Maga naprawdę groźnego przeciwnika...
Loot: 0-47 gp, Bag, Dirty Cape, Cape , Dead Snake, Snakebite Rod (rzadko) , Small Amethyst (rzadko), Charmer Tiara (rzadko), Lizard Leather (rzadko), Lizard Scale (rzadko), Yellow Gem (bardzo rzadko), Mana Potion , Life Crystal (bardzo rzadko), Life Ring (bardzo rzadko), Terra Rod (bardzo rzadko)
High Templar Cobrass ~850? Hp ~515? Exp
Boss Jaszczuroludzi, dodany podczas letniego Update 8.2. Wygląda jak Lizard Templar. Pierwszy raz, został zabity na Uniterze. Źródło informacji: www.TibiaHispano.com
Loot: 0-60 gp, Steel Helmet, Templar Scytheblade, Lizard Leather, Lizard Scale, Salamander Shield
Na chor, skutecznie utrudniają exp, z powodu dużego zasięgu i dość sporej siły ataku
Loot: 0-10 gp, Grave Flower, Sling Herb, Shadow Herb, Seeds (bardzo rzadko)
Cobra 65 Hp 30 Exp
Pojedyncze spawny na terenie Chor, mogą skutecznie przeszkadzać w Expie
Loot: Brak
Crocodile 105 Hp 40 Exp
Występuje ok. 5-6 pojedynczych respów na terenie Chor. Jedno z nielicznych źródeł pożywienia...
Loot: 0-10 gp, Bag, 0-4 Ham, 0-4 Meat, Leather Legs, Leather Helmet, Crocodile Boots (rzadko)
Lizard Sentinel 265 Hp 110 Exp
Najsłabszy z Jaszczuroludzi, lecz nie warto się tym zbytnio sugerować, gdyż w większej grupie (3+) potrafią przysporzyć kłopotu niejednemu, nawet doświadczonemu graczowi.
Loot:0-50 gp, Bag, Spear, Hunting Spear , Chain Armor, Scale Armor, Obsidian Lance (rzadko), Halberd (rzadko), Sentinel Shield (rzadko), Health Potion (rzadko), Lizard Leather (rzadko) , Lizard Scale (rzadko), Small Diamond (bardzo rzadko)
Lizard Templar 410 Hp 155 Exp
Jedyny Lizard walczący w zwarciu, może się okazać problemem dla słabo wyskillowanych postaci.
Loot: 0-53 gp, Bag, Short Sword, Sword, Morning Star , Lizard Leather (rzadko), Lizard Scale (rzadko), Salamander Shield (rzadko), Small Emerald (rzadko), Steel Helmet (rzadko), Templar Scytheblade (rzadko), Plate Armor (rzadko), Health Potion (rzadko)
Lizard Snakecharmer 325 Hp 210 Exp
Najgroźniejszy z Jaszczuroludzi, walczy magią, przyzywa 5+ Cobr, jego ataki siegają do 100 Hp, a Cobry skutecznie trapują przeciwnika, co robi z Lizardziego Maga naprawdę groźnego przeciwnika...
Loot: 0-47 gp, Bag, Dirty Cape, Cape , Dead Snake, Snakebite Rod (rzadko) , Small Amethyst (rzadko), Charmer Tiara (rzadko), Lizard Leather (rzadko), Lizard Scale (rzadko), Yellow Gem (bardzo rzadko), Mana Potion , Life Crystal (bardzo rzadko), Life Ring (bardzo rzadko), Terra Rod (bardzo rzadko)
High Templar Cobrass ~850? Hp ~515? Exp
Boss Jaszczuroludzi, dodany podczas letniego Update 8.2. Wygląda jak Lizard Templar. Pierwszy raz, został zabity na Uniterze. Źródło informacji: www.TibiaHispano.com
Loot: 0-60 gp, Steel Helmet, Templar Scytheblade, Lizard Leather, Lizard Scale, Salamander Shield
4. Mapy Spawnu.
Pierwsza mapka, przedstawia resp, potworów, które spotkamy wkraczając na początkowe tereny Chor.
Spotykamy tu, dość dużą liczbę Spit Nettle's, z których możemy lootnąć dość cenne nasiona - Seeds. W tej części Chor, dominują Lizard Templary. Sprawę komplikuje dość duża ilość Tiquandijskich roślin, co może spowodować trapa.
Kolejna mapa, ukazuje nam resp, jaki spotkamy będąc w wiosce.
W tej części, spotkamy znacznie większą ilość Lizardzich magów, które występują stosunkowo blisko siebie, co dodatkowo utrudnia exp. W północnej części wioski znajduje się wieża, na której można znaleść schronienie.
Następna mapa, przedstawia dość skromne podziemia Chor.
Tutaj dużo nie będę sie rozpisywać, wszystko dość czytelne na Screenie
Teraz wieża, o której napisałem na wstępie. Najpierw, bliższy resp na poziomie 0.
Jak widać dosyć dużo jest tutaj Lizard Snakecharmer'ów.
Poziom +1
Tu chyba wszystko jasne.
Poziom +2
Tu najlepiej używać czarów obszarowych - Sorcerer, Druid, Palladyn (Divine Caldera - Exevo Mas San)
gdyż jest tu resp 3-ech Magów, i gdy przyzwą dużą ilość Cobr, może spowodować trapa...
Spotykamy tu, dość dużą liczbę Spit Nettle's, z których możemy lootnąć dość cenne nasiona - Seeds. W tej części Chor, dominują Lizard Templary. Sprawę komplikuje dość duża ilość Tiquandijskich roślin, co może spowodować trapa.
Kolejna mapa, ukazuje nam resp, jaki spotkamy będąc w wiosce.
W tej części, spotkamy znacznie większą ilość Lizardzich magów, które występują stosunkowo blisko siebie, co dodatkowo utrudnia exp. W północnej części wioski znajduje się wieża, na której można znaleść schronienie.
Następna mapa, przedstawia dość skromne podziemia Chor.
Tutaj dużo nie będę sie rozpisywać, wszystko dość czytelne na Screenie
Teraz wieża, o której napisałem na wstępie. Najpierw, bliższy resp na poziomie 0.
Jak widać dosyć dużo jest tutaj Lizard Snakecharmer'ów.
Poziom +1
Tu chyba wszystko jasne.
Poziom +2
Tu najlepiej używać czarów obszarowych - Sorcerer, Druid, Palladyn (Divine Caldera - Exevo Mas San)
gdyż jest tu resp 3-ech Magów, i gdy przyzwą dużą ilość Cobr, może spowodować trapa...
MAPKI: WWW.TIBIA.PL
5. Poszczególne Profesje.Na Chor może expić każda profesja z mniejszym, lub większym ale zawsze z zyskiem. Nie pisze o szybkości expa/h, gdyż jak wiadomo zależy to od ilości ludzi, i respu.
- Knight - W samej wiosce, 50 lvl, skills 70/70, co do broni to akurat dowolność ale myślę że z 1 handed mniejsza strata potków. Najlepiej zaopatrzyć się w 1-2 BP Mana Potion, aby móc się leczyć Exaną Mort, i przy okazji ćwiczyć mlvl. Dla bezpieczeństwa, bierzmy też minimum BP of Strong Health Potion (chyba że ktoś nie przekroczył jeszcze 50lvla, lub ma już 80 lvl do używania Great Health Potion)
Można też spokojnie expić przed wioską, jest tam duża liczba potworów, na większym terenie, dlatego respy nie są tak bardzo nałożone na siebie. Zalecam ok. 40 lvl, skille min. 65/65 aby spokojnie dawać rade.
- Palladyn - W samej wiosce można zaczynać juz na 40-45 lvl, skill 70, zalecana broń 1 handed, można wziąć Trowning Stary(mają 30 ataku, o 5 ataku mniej niż Royal Spear), zaletą jest waga, gdyż 100 trowning starsów waży 200.00o.z lecz minusem tej broni jest cena, aby mieć mniejsze waste, zalecam używania Royal Spears'ów, koszt 100 Royal Spears to 1.5k, lecz waga 100 "Royalek" to aż 2500.00o.z
Na terenie przed wioską można, kręcąc się kolo schodków, próbować na 30-35 lvl, skill min. 60.
- Druid/Sorcerer - W wiosce - ok. 50 lvl, Sorcerer - WOI ze względu na wrażliwość lizardów na ogień, dodatkowo, co tyczy obu profesji, zalecane używanie czaru Flame Strike (Exori Flam). Dodatkowo, w ramach zabezpieczenia, minimum Bp of GFB. Druidzi powinni wziąć Hailstorm Rod, i wykorzystać połowiczną odporność Lizardów na lód.
To samo przed wioską, na 40 lvl można spokojnie tam się wybrać, na skale z Wyvernem jest miejsce do bezpiecznego czekania na mane lub życie.
WSKAZÓWKA: Wybierając się na Chor, można założyć coś z Terra Setu. Lizard Snakecharmer, bardzo mocno truje, ok. 10 pkt na ture, oczywiście z biegiem czasu obrażenia maleją. Ma też dość mocny czar, którego obrażenia sięgają 100 Hp. Zakładając Terra Mantle, i Terra Hood, początkowe obrażenia od trucizny spadają do 2-3 pkt na turę, także nie musimy wastować 30 punktów many na Exanę Pox, a obrażenia z jego dość mocnego czaru, spadną do 70-80 Hp, co jest dodatkową oszczędnością Hp i many.
6. Podsumowanie.
Co Warto lootować?
Moim zdaniem, na Chor, loot dopisuje zawsze. Z Lizardów wypadają Plate Armory oraz Halberdy, które jak wiemy są całkiem opłacalnym lootem. Lecz uważam, że zbieranie ich, akurat TAM jest mało pożyteczne, gdyż musielibyśmy co chwila latać do miasta. Moim zdaniem, jeżeli zbierać Plate Army lub Halberdy to tylko do Lootbaga.
Dlaczego?
Z Lizardów leci dosyć duża liczba GP (Porównywalna do Małp z przed Update 8.1), dlatego zbieranie owych itemów, może po prostu się nam nie opłacić.
Plate Armor - 120.00o.z - cena: od 400-700gp
Halberd - 90.00o.z - cena: 400gp
Kupka 100gp - 10.00oz
Co to oznacza?
Że zbierając GP, zamiast wyżej wymienionych przedmiotów możemy dużo zyskać, gdyż w miejsce Halberda, mamy capa na 900gp (czyli podwajamy swojego loota). To samo tyczy się Plate Armoru, tyle że w jego miejsce, możemy zebrać aż 1200 gp, i tu potrajamy wartość loota.
Podsumowując.
Chyba każdy gracz zauważył, że zbieranie Plate Armorów czy Halberdów jest mało opłacalne. Podobnie jest z Obsidian Lancami, tylko tyle że jej wartość to ok. 600gp przy wadze 80.00o.z; czyli teoretycznie też mało opłacalne.
Lizardy są bardzo opłacalnym expem oraz źródłem dobrego loota. Droga do nich jest męcząca, ale expienie tam to czysta przyjemność. Mam nadzieje, że pomogę niektórym graczom. Proszę o konstruktywną krytykę, gdyż jest to mój pierwszy poradnik.
BY ENDREK KNIGHT