Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

4.4 Magia

Tibia, jak wiesz, jest krainą magii. Istnieje wiele potężnych zaklęć do nauczenia się. Szybko przekonasz się, że magia jest jedną z tych rzeczy, bez których sobie nie poradzisz, nawet będąc rycerzem. Na podstawowym poziomie zaklęcia zaopatrzą cię w jedzenie, amunicję czy światło, a z czasem nauczysz się jak się uleczyć czy przysmażyć wroga zabójczym pociskiem magicznej energii. Oprócz zaklęć, postacie szkolone w sztuce magii mogą używać w walce potężnych różdżek.

Wreszcie, doświadczeni magowie poznają arkana zapisywania zaklęć wielkiej mocy w kamieniach runicznych. Wyczerpująca lista wszystkich znanych czarów znajduje się w odpowiedniej sekcji strony.


4.4.1 Jak nauczyć się zaklęć

Na początku swojej podróży przez wyspę Rookgaard nie będziesz mógł rzucać żadnych zaklęć. Kiedy jednak dostaniesz się na główny kontynent, twoja postać szybko powinna zacząć korzystać ze sklepów magicznych. Nie będziesz mógł oczywiście czarować od razu - najpierw musisz się tego nauczyć.

Zaklęć uczą różni NPCe - za odpowiednią opłatą, oczywiście. Jest wiele takich postaci, a dobrym miejscem, aby ich zacząć szukać, są sklepy magiczne. Nie zawsze znajdziesz w nich poszukiwane zaklęcie, zwłaszcza jeżeli jesteś rycerzem lub paladynem. Jeżeli nie wiesz gdzie znaleźć odpowiedniego dla twojej profesji nauczyciela czarów, możesz zapytać bardziej doświadczonych graczy.

Aby kupić zaklęcie przywitaj się z NPCem i zapytaj go o nie (spells). Sprzedawca zaprezentuje ci swoją ofertę. Zaklęcia wymagają minimalnego poziomu, zanim zostaną użyte, więc po opuszczeniu Rookgaardu powinieneś zapytać o zaklęcia na 8 poziom. Podaj nazwę czaru, który chcesz kupić i potwierdź transakcję. Jeżeli masz wystarczająco dużo gotówki, kupisz czar i będziesz już mógł go używać.

Mała rada: Jeżeli stać cię na to, powinieneś zakupić księgę czarów. Dostępne są one we wszystkich sklepach magicznych Tibii, a także od innych graczy. Księgi czarów są pomocne, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz. Zapisane w nich są w nich wszystkie poznane zaklęcia, i chociaż z czasem poznasz je na tyle dobrze, że obejdziesz się bez księgi, zakup jej może być pomocny na początku.


4.4.2 Rzucanie zaklęć

Kiedy już kupisz jakieś zaklęcia, jesteś gotowy do używania magii! Zaklęcia rzuca się po prostu mówiąc magiczne słowa. Na przykład jeżeli chcesz rzucić czar światła, wypowiedz formułę "utevo lux". Po wciśnięciu entera i wysłaniu wiadomości zdarzą się trzy rzeczy: poczujesz dziwne uczucie ogarniające cię od stóp w górę, a w wokół twojego ciała pokażą się małe niebieskie gwiazdki. Po drugie, zobaczysz wszystko lepiej - obszar wokół ciebie rozjaśni się, tak jakby to był dzień lub gdybyś niósł ze sobą pochodnię. Wreszcie zmniejszy się ilość twojej many. Mana jest energią, której potrzebujesz, by czarować. Jeżeli wyczerpie ci się ona, będziesz musiał poczekać na jej odnowę, zanim rzucisz kolejne zaklęcie. Stan many możesz sprawdzić patrząc na niebieski pasek stanu lub w menu umiejętności postaci. Jeżeli nie masz wystarczająco dużo many, wszystko co się stanie to pojawienie się chmury dymu i wiadomość "You do not have enough mana". Oczywiście jeżeli spróbujesz rzucić zaklęcie którego jeszcze nie znasz albo jeżeli twój poziom spadł poniżej wymaganego efektem będzie taki sam dym oraz wiadomość You must learn this spell first" lub "Your level is too low".

Zauważ też, że prędkość, z jaką możesz rzucać czary, jest ograniczona. Jeżeli spróbujesz rzucać zaklęcia zbyt szybko po sobie, otrzymasz wiadomość "You are exhausted". Po prostu odczekaj sekundę przed rzuceniem kolejnego czaru, aby tego uniknąć.

Później, gdy twoja księga czarów będzie zapełniona, być może zechcesz ułatwić sobie używanie najczęstszych zaklęć. Dobrym na to sposobem jest przypisanie go do skrótu klawiszowego - hotkeya. Po jego naciśnięciu przypisane do niego zaklęcie automatycznie zostanie wpisane do linii wejścia konsoli, więc rzucisz je bez straty czasu na ręczne wpisywanie.


4.4.3 Poziom magiczny

Jak wszystkie umiejętności w Tibii, poziom magiczny musi być trenowany, aby wzrósł, to jest musisz rzucać zaklęcia lub używać różdżek. Kiedy zużyjesz wystarczająco dużo many w ten sposób, otrzymasz wiadomość o awansie w poziomie magicznym. Jeżeli więc chcesz, aby twoje zaklęcia stawały się coraz potężniejsze, musisz ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć!

Oczywiście jedne profesje są lepiej przystosowane do używania magii niż inne, i gdy druid lub mag będzie awansował szybko, paladynowi zajmie to nieco dłużej, a poziom magiczny rycerza, którego siłą jest raczej jego miecz niż magia, będzie rósł w boleśnie wolnym tempie. Wszystkie profesje powinny jednak szybko wytrenować swój poziom magiczny z dwóch powodów:

Poziomy magiczne są ważne, ponieważ bezpośrednio wpływają na siłę twoich zaklęć. Obrażenia zadawane przy pomocy, powiedzmy, ciężkich pocisków magicznych, wzrastają zarówno ze zwykłym poziomem jak i poziomem magicznym, więc 25 poziomowy mag z 34 poziomem magicznym będzie czynił więcej szkód niż mag na takim samym poziome, a 30 poziomie magicznym, gdyż ma on więcej doświadczenia i może kontrolować swoje runy bardziej efektywnie.
Ponadto, postacie muszą mieć pewien wymagany minimalny poziom magiczny do użycia run, więc ta umiejętność jest szczególnie ważna dla rycerzy i paladynów. Na przykład użycie runy "Ultimate Healing" jest możliwe dopiero po osiągnięciu 4 poziomu magicznego.


4.4.4 Różdżki

Druidzi i magowie, dwie prawdziwie magiczne profesji Tibi, posiadają unikalną zdolność używania w walce magicznych różdżek. Te przeznaczone dla druidów noszą nazwę rodów, a dla magów - wandów.

Są one w pewnym sensie odpowiednikiem broni rycerzy. Aktywowane są po wybraniu celu w oknie gry lub na liście walki, pod warunkiem że trzymasz je w ręce.

W przeciwieństwie do zwykłych broni, różdżki mogą atakować z pewnej odległości. Oprócz tego w czasie używania zużywają manę. Mała ilość energii magicznej jest odejmowana za każdym strzałem. Mana zużyta w ten sposób liczy się do postępów w kierunku awansu magicznego, tak samo jak w przypadku rzucania zaklęć. Jeżeli twojej postaci skończy się mana, twoja różdżka nie wystrzeli, dopóki nie zregeneruje się jej odpowiednia ilość.

Różdżek jest wiele rodzajów, różniących się zasięgiem, kosztem strzału, wartością ataku i jego typem. Wymagają też minimalnego doświadczenia, zanim zostaną użyte. Najbardziej podstawowe z nich Wand of Vortex i Snakebite Rod, mogą być użyte już na 7 poziomie, więc są doskonałym wyborem dla początkujących w sztuce magii. Nie są może cudownie efektywne, ale dzięki niskim kosztom many mogą być używane niemal stale. Istnieją też potężniejsze różdżki, ale ich koszt many także wzrasta. Mówi się, że najbardziej zaawansowane mogą być użyte dopiero przez magów i druidów na 33 poziomie.

Doświadczeni użytkownicy magii w końcu odkryją, że runiczne i spontaniczne zaklęcia przewyższają różdżki, jednak z powodu niskich kosztów i niezawodności są bardzo popularne wśród młodych magów i druidów. Co więcej, nawet ci najbardziej doświadczeni nie ruszają się nigdzie bez swojej różdżki, gdyż zawsze jest to sposób na zadanie wrogom dodatkowych obrażeń.

Różdżki sprzedawane są we wszystkich większych miastach. Sprawdź lokalny sklep magiczny i zapytaj o wand lub rod, kiedy tylko opuścisz Rookgaard. Nie martw się o cenę - Wysoka Rada Magów postanowiła, że każdy nowicjusz otrzyma na początek jedną różdżkę za darmo!


4.4.5 Runy

Kiedy już przyzwyczaisz się do korzystania z magii, będziesz musiał nauczyć się jak radzić sobie z runami. Runy to małe kamienie absorbujące magię, tak jak gąbka nasiąka wodą. Podczas gdy większość zaklęć działa natychmiastowo, istnieje cała osobna ich klasa przeznaczona tylko dla tych kamieni. Magia tych zaklęć jest przechowywana w ruchach i uwalniana później, gdy jest potrzebna. Zarówno czyste, jak i już naładowane runy mogą być zakupione w sklepie magicznym. Czyste runy może nie są najtańsze, ale dla obdarzonych zdolnością do prowadzenia interesów druidów czy magów są znakomitym sposobem zarobienia mnóstwa pieniędzy. Naładowane runy są jeszcze droższe, ale dzięki kupieniu ich w sklepie nie jesteś zależny od ilości many czy punktów duszy.

Aby stworzyć zaklęcie runiczne, runa musi być w twojej dłoni gdy wypowiadasz formułę. W ten sposób, jeżeli posiadasz wystarczająco dużo many i punktów duszy, możesz stworzyć dwie runy naraz - nie oszczędzi to many ani souli, ale może oszczędzić czas. Możesz teraz użyć runy jak każdego innego przedmiotu klikając na niej prawym przyciskiem myszy i wybierając "Use with ...". Kursor twojej myszy zamieni się w celownik. Przesuń go nad cel i potwierdź, klikając lewym przyciskiem myszy. Zauważ, że celując w potwora, nie musisz klikać bezpośrednio na nie. Znajdź imię swojego, wkrótce-mającego-się-usmażyć wroga na liście battle i kliknij na nim. W ten sposób możesz znacznie łatwiej celować runami. Nie jest możliwe celowanie w ten sposób w postacie. Jeżeli używasz run w potyczce PvP, musisz wycelować w postać wroga w oknie gry.

Niektóre runy mogą być użyte tylko raz, inne nawet do pięciu. Pamiętaj, że używanie run wymaga pewnego poziomu magicznego, więc początkująca postać nie będzie mogła się nimi posługiwać. Poziom magiczny wymagany do użycia danej runy możesz sprawdzić patrząc na nią.


4.4.6 Używanie magii w walce

Ponieważ użytkownicy czystej magii, tacy jak druidzi i magowie są słabymi wojownikami, muszą w walce posługiwać się potężną magią. Z tego powodu mają do dyspozycji spory arsenał czarów ofensywnych oraz różdżek. Na nic się one jednak nie zdadzą, jeżeli nie wiesz jak ich używać. Następujące wskazówki ci w tym pomogą:

Celowanie

Dziecinnie łatwo jest celować korzystając z listy battle. Ponieważ jednak nie jest to możliwe w walce z innymi postaciami, bądź ostrożny. Trzymaj się z dala od wroga i próbuj wykorzystać teren przeciwko niemu. Być może uda ci się wmanewrować go w miejsce, gdzie stanie się łatwym celem.

Ataki obszarowe

Od zwykłego pocisku, przez "Great Fireball"(Wielka Kula Ognia) po potężną "Hell's Core" (Ostateczna Eksplozja) pokrywająca swoim działaniem niemal całe okno gry, zaklęcia różnią się obszarem na który wpływają. Nie trzeba chyba mówić, że czary obejmujące duży obszar są łatwiejsze do wycelowania, ale ich efekt nie zawsze można przewidzieć. Jeżeli masz pecha, możesz przypadkiem zaatakować niewinnych przechodniów - a to może prowadzić do paskudnych konsekwencji! Jeżeli więc chcesz uniknąć kłopotów, zawsze pomyśl dwa razy przed użyciem czaru obszarowego w obecności innych postaci. Jeżeli polujesz z przyjaciółmi, zdecydowanie powinniście utworzyć drużynę, aby uniknąć bycia oznaczonym czaszką, jeżeli przypadkiem trafisz któregoś ze swoich kompanów.

Odporności

Czary nie działają w taki sam sposób na wszystkie potwory. Podczas gdy kula ognia doskonale nada się na szkielety, już smok nią trafiony raczej się nie przejmie. Podobnie na dobrze opancerzonego wroga, zaklęcia zadające obrażenia fizyczne odniosą słabszy efekt. Powinieneś poeksperymentować, które zaklęcie czy różdżka działa najlepiej, na którego wroga. Mądry wybór ocalił życie wielu ludziom!

Mądrze zużyj swoją manę

Mądrzy gracze zawsze są pewni, że mają wystarczająco dużo many lub run, by się uleczyć, gdy dojdzie do najgorszego - odrobina ostrożności może dać ci dodatkową minutę będącą różnicą między życiem i śmiercią. Jeżeli jesteś w opałach, pamiętaj, że zaklęcia takie jak "Invisibility" i "Mana Shield" potrafią uratować życie. Jeżeli wybierasz się na dłuższe polowanie, zainwestuj w mikstury many dostępne w lokalnym sklepie magicznym. To pozwoli ci szybko odzyskać manę w razie konieczności. Pamiętaj wreszcie, że żaden mag nie powinien wyjść z domu bez swojej różdżki.