Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

6. Pomoc


Tibia jest miejscem, w którym tysiące graczy spotykają się każdego dnia. Oczywiście, w społeczności takich rozmiarów nie wszystko odbywa się bez problemów, a gracze mogą mieć wiele pytań. W celu rozwiązania wszelkiego typu problemów, Tibia oferuje kilka sposobów otrzymania pomocy. Oprócz tego, gra jest stale monitorowana przez Gamemasterów, którzy pilnują, aby zasady Tibii były przestrzegane przez wszystkich.


6.1 Otrzymywanie pomocy

6.1.1 Pomoc w grze

Nie możesz się odnaleźć w otaczającym cię świecie? Ta instrukcja jest wyczerpującym źródłem informacji dotyczących gry i ogólnych pytań na temat Tibii, ale czasem wygodniej jest zdobyć pomoc na miejscu. Jeżeli jesteś zalogowany do gry i masz pytanie, na które nie możesz znaleźć odpowiedzi, masz wiele sposobów na znalezienie jej w grze. Nie zdziw się jednak, jeżeli w niektórych przypadkach zostaniesz odesłany do tej właśnie instrukcji lub innej dokumentacji na oficjalnej stronie, ponieważ jest to najbardziej wiarygodne źródło informacji.

a) Pomoc wbudowana w klienta gry

Klient Tibii zawiera automatyczną opcje pomocy, która pozwala zidentyfikować większość elementów na ekranie gry, włączając w to przedmioty na mapie. Aby aktywować pomoc klienta, wejdź w menu "Help" i wybierz "Client Help", albo od razu użyj kombinacji klawiszy Ctrl+H.

To, że pomoc klienta jest aktywowana, poznasz po tym, że kursor myszy zamieni się w szkło powiększające.

Teraz, aby dowiedzieć się więcej o dowolnym elemencie na ekranie gry, wystarczy, że najedziesz na niego kursorem. Jeżeli na temat danego obiektu jest dostępna jakakolwiek informacja, wyświetlony zostanie zawierający ją dymek. Kliknięcie myszą spowoduje wyłączenie pomocy klienta, i powrót do normalnej gry.

b) Wskazówki

Oprócz pomocy klienta istnieje też automatyczny system wskazówek, oferujący użyteczne wskazówki w czasie poznawania gry. Są one zaprojektowane tak, aby pomóc nowym graczom w zrozumieniu podstaw gry w Tibię.
Otrzymanie nowej wskazówki, sygnalizuje mrugająca ikonka w prawym górnym rogu ekranu gry. Kliknij na nią, aby przeczytać wskazó wkę. Mrugająca ikonka pozostanie tam, dopóki wskazówka nie zostanie przeczytana, więc nie musisz tego robić natychmiast. Jeżeli chciałbyś przeglądnąć stare wskazówki po raz kolejny, wejdź w menu "Help" i wybierz opcję "Hints", a po wybraniu z listy żądanej informacji potwierdź klikając "Ok".


c) Pomoc Tutorów

Jeżeli czujesz że swoje pytanie chciałbyś zadać żywej osobie, zamiast używać automatycznej pomocy, powinieneś zwrócić się do Tutorów. Są to doświadczeni gracze, którzy z chęcią odpowiedzą na pytania dotyczące obsługi gry, ogólnego przebiegu rozgrywki, użycia kont i oficjalnej strony. Pamiętaj jednak, że nie muszą oni odpowiadać na pytania dotyczące szczegółów gry takich jak na przykład questy - te zagadki musisz rozwiązać sam.

Kontakt z Tutorami odbywa się za pośrednictwem kanału "Help". Aby na niego wejść, otwórz menu "Help" i wybierz "Tutor Help", albo wybierz go z listy dostępnych kanałów, którą można otworzyć klikając na ikonkę folderu w prawym górnym rogu konsoli. Najszybszym sposobem otwarcia Help Channelu jest kombinacja klawiszy Ctrl+T. Dodatkowe informacje na temat obowiązków Tutorów można znaleźć w sekcji tutor guide na oficjalnej stronie.


6.1.2 Pomoc Offline

Zawsze istnieje możliwość, że odpowiedzi na swoje pytanie nie znajdziesz w formach pomocy dostępnych online. W takim wypadku oficjalna strona Tibii jest odpowiednim miejscem, na szukanie takiej odpowiedzi. Zawiera ona wiele dodatkowych źródeł informacji, stworzonych, aby dostarczyć graczom poszukiwanych informacji najszybciej jak to możliwe.

Najważniejszym z tych źródeł jest instrukcja, którą właśnie czytasz. Jest ona zaprojektowana tak, aby pokrywać każdy możliwy aspekt gry. Oprócz tego jednak, dostępne są następujące dodatkowe źródła informacji.

Sekcja Quickstart

Zawiera ona instrukcje krok po kroku dla całkowicie początkujących. Ci, którzy po raz pierwszy grają w Tibię, znajdą tu krótkie i łatwe do wykonania porady jak zacząć. Są to między innymi opis zakładania konta, podstawowa obsługa gry i ogólne informacje co robić, i gdzie iść na początku. Jeżeli jesteś nowy w Tibii i czujesz, że całość instrukcji jest jednak zbyt przytłaczająca jak na początek, sekcja quickstart jest dobrą alternatywą.

FAQ

Masz jakiś konkretny problem? Powinieneś poszukać odpowiedzi w sekcji FAQ (Frequently Asked Questions - Najczęściej zadawane pytania). Znajdują się tam rozwiązania najczęściej spotykanych problemów dotyczących gry i systemu kont, oraz porady na temat rozwiązywania problemów technicznych. Oczywiście niemożliwością jest ujęcie w ten sposób wszystkich możliwych zagadnień, jednak jest to najszybszy sposób znalezienia większości odpowiedzi.

Zasady Tibii

Kolejna sekcja, którą wszyscy gracze powinni przeczytać zanim w ogóle zaczną grać. Ten zbiór reguł musi być przestrzegany przez wszystkich zarówno w grze, jak i poza nią, np. na forum. Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące zasad, powinieneś przejrzeć ten dział - każda zasada jest opatrzona oddzielnym, wyczerpującym komentarzem.

Security Hints

Nie można przecenić wagi bezpieczeństwa kont w Tibii. Z tego powodu na stronie znajdują się wskazówki na temat bezpieczeństwa, które zaleca się przeczytać uważnie - może to pomóc ustrzec się przed problemami zanim w ogóle się pojawią. Zaoszczędzisz sobie w ten sposób wielu kłopotów i ochronisz swoje konto.

Lost Account Interface

Jeżeli masz problemy z zalogowaniem się na swoje konto, ponieważ zgubiłeś swój numer konta lub padłeś ofiarą hackerów, użyj Interfejsu Odzyskiwania Konta. Wybierz z listy swój problem, podaj wymagane informacje i podążaj za podanymi instrukcjami, aby odzyskać swoje konto. Jest to jedyny sposób odzyskania dostępu do straconych kont.

Library

W sekcji Library znajdziesz wyczerpujące opisy wszystkich zaklęć magicznych, potworów oraz mapy świata. Oprócz tego znajduje się tu też opis historii świata Tibii i jego stworzenia przez bogów.

Index strony

Jest to lista wszystkich słów kluczowych, użyteczne narzędzie do szybkiego znalezienia poszukiwanej informacji na stronie. Wybierz interesujące cię zagadnienie, aby zostać przeniesionym do odpowiedniej sekcji.

Forum Help

Mimo iż jest to niezbyt prawdopodobne, możesz natknąć się na problem którego rozwiązania nie uda ci się znaleźć nigdzie na stronie. W takim wypadku możesz spróbować zadać swoje pytanie na forum Help. Napisz tam swój post, starając się jak najdokładniej i zrozumiale opisać swój problem. Wielu graczy, w szczególności tutorów, przegląda to forum i z odrobiną szczęścia ktoś będzie znał odpowiedź na nurtujące cię pytanie.

Tutor Guide

Jest to specjalna instrukcja wyjaśniająca rolę Tutorów w grze. Zawarte tam są wszystkie detale na temat tej pozycji, od szczegółów ich rekrutacji po wytyczne dotyczące ich zachowania. Jeżeli myślisz o zostaniu Tutorem, powinieneś przeczytać je dokładnie. Oczywiście możesz je przeczytać także jako zwykły gracz, gdyż dobrze jest znać prawa i obowiązki Tutorów.

News

Świat Tibii stale się zmienia, nowe uaktualnienia, problemy mogą pojawić się każdego dnia. Kiedy dzieje się coś ważnego, w sekcji News pojawi się o tym informacja dla wszystkich graczy. Jeżeli chcesz być na bieżąco, sprawdzaj ten dział regularnie.

Informacje o firmie

Jeżeli masz pytania dotyczące CipSoftu, firmy, która tworzy Tibię, zajrzyj na stronę kontaktową. Znajdziesz tam ogólne informacje na temat CipSoftu, włączając w to adres pocztowy, link do oficjalnej strony i informacje prawne.

Kontakt z Customer Supportem

Jeżeli wszystkie inne źródła pomocy zawiodły, możesz skontaktować się z wsparciem Customer Supportu pisząc na adres [email protected]. Oczywiście zawsze chętnie otrzymasz tam pomoc, ale należy zrozumieć że wszystkie inne jej źródła nie zostały wprowadzone bez powodu. Prosi się więc graczy o traktowanie Customer Supportu, jako ostatniej deski ratunku i zwracanie się do nich tylko, jeżeli wszystkie inne opcje pomocy zawiodą.


6.2 Egzekwowanie zasad

Z reguły gracze są przyjaźni i pełni szacunku. Grają po to, aby się dobrze bawić. Jednak zdarzają się wyjątki. Z tego powodu Tibia, tak jak prawdziwy świat, potrzebuje praw i przepisów, które jasno wskazują co wolno, a co nie. Zasady te nazywane są Tibia Rules. Oczekujemy od graczy przestrzegania i szanowania zasad w każdym momencie gry, aby przynajmniej podstawowy poziom uczciwości był przestrzegany.


6.2.1 Zgłaszanie łamania zasad

Wszyscy gracze mogą zgłaszać imiona postaci, które naruszają zasady Tibia Rules. Dodatkowo, gracze mogą zgłaszać nielegalne komentarze na stronie postaci poprzez kliknięcie odpowiedniego przycisku. Ponadto, gracze mogą zgłaszać graczy, którzy według nich używają nielegalnego oprogramowania (np. Botów)

Senior tutorzy to doświadczeni gracze, którzy mogą zgłaszać posty naruszające zasady forum. Szczegółowe informacje można znaleźć w sekcji tutor guide.

 

6.2.2 Karanie

Karanie za naruszanie zasad ma różną formę. Od zwykłych notatek, przez blokowanie konta po usuwanie go. Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach :

  • Jeżeli gracz zbyt często łamie zasady, z każdym kolejnym razem kara będzie ostrzejsza. Surowość kary zależy od różnych czynników jakie mają miejsce podczas jej przyznawania
  • Jeżeli chcesz się odwoływać od kary, pamiętaj że należy to robić do 30 dni od wystawienia kary.
  • Wszystkie kary (z wyjątkiem blokady nicku) są na całe konto. Przykładowo - jeżeli jedna postać została zbanowana za naruszenie zasad, cale konto zostaje zablokowane do czasu zdjęcia bana.
Poniżej znajdziesz listę kar jakie obowiązują w Tibii :
  • Notatki (Notations)
    Są to najłagodniejsze wymiary kary w Tibii. Jest to tylko notatka w spisie wykroczeń i ma na celu ostrzeżenie gracza. Pamiętaj, że jeżeli posiadasz jakąkolwiek notatkę, nie jesteś w stanie kandydować na pozycję tutora.

  • Blokowanie nazwy gracza (Namelocks)
    Jeżeli gracz został zaraportowany za nielegalny nick i ukarany, nie może on wejść do gry dopóki imię nie zostanie zmienione i zaakceptowane. Każde nowe imię musi zostać zweryfikowane przez kogoś z Cipsoftu. Jeżeli nowe imię zostanie zaakceptowane, gracz będzie mógł zalogować się do gry. Proszę pamiętać, że jeżeli wybierzesz 3 razy pod rząd zły nick, zostanie on automatycznie wylosowany z puli imion. Ponadto, jeżeli ktoś z supportu zadecyduje, że imię bardzo narusza zasady Tibii, może zadecydować o zbanowaniu gracza.

  • Blokada konta (Account Banishments)
    Banowanie jest najpopularniejszą formą kary w Tibii. Jest to czasowa blokada na logowanie się do gry i pisanie na forum. Czas trwania może być różny - od 1 dnia po cały miesiąc. Najgorszą formą bana jest ban na 30 dni i jest on ostatnią formą kary przed usunięciem konta z gry. Zazwyczaj podczas otrzymania bana poprzedzającego usunięcie konta, gracz jest ostrzegany o możliwości usunięcia konta przy następnych wykroczeniach.

  • Blokada IP (IP-Banishments)
    Są one rzadkością. Nie jest to blokada na konto w grze, lecz na adres IP gracza. Tak długo jak gracz posiada blokadę na IP, tak długo nie może się zalogować do gry z tego adresu IP. Cipsoft zastrzega sobie prawo do zablokowania całego zakresu IP jeżeli uzna to za stosowne.

  • Usunięcie konta (Account Deletions)
    Usunięcie konta jest najsurowszą karą w Tibii. W związku z tym, rzadko postacie są od razu usuwane bez ostrzeżenia. Do czasu podjęcia decyzji o usunięcie konta, jest ono zablokowane na czas nieokreślony. Jeżeli Cipsoft zadecyduje o usunięciu konta, nigdy więcej nie będzie ono do odzyskania. Gracz ma do 7 dni aby się odwołać.