Tak samo jak prawdziwy świat, Tibia jest tłocznym miejscem pełnym ruchu i życia, światem który ma swoją historię i własny niepowtarzalny wygląd. Wszyscy gracze powinni co nieco o nim wiedzieć, aby zrozumieć skomplikowane uniwersum, w którym żyją ich postacie.
4.2.1 Potwory, NPCe i Postacie
Ludzie i monstra zamieszkujący świat Tibii dzielą się na trzy grupy: potwory, NPCe i postacie.
a) PotworyTermin "potwór" odnosi się do wielu raczej nieprzyjemnych form życia: od ludzi-renegatów takich jak amazonki czy czarni rycerze, przez upiornych nieumarłych takich jak wampiry i ghule, po niebezpieczną naturę w postaci wilków i niedźwiedzi, ogromnych pająków a nawet potężnych smoków. Oprócz zwykłych potworów możesz też czasem spotkać specjalne monstra, rzadko pojawiające się w pojedynczym miejscu. Tak więc świat Tibii pełen jest różnych gatunków utrudniających życie poszukiwaczom przygód. Za ich zabijanie postacie zdobywają jednak punkty doświadczenia, więc poszukiwacz przygód godny takiego imienia prędzej czy później zacznie na nie polować. Nie martw się o ekosystem Tibii: tu potwory mają zdumiewające zdolności do reprodukcji, i możesz być pewny że na miejsce każdego zabitego potwora szybko pojawi się następny. Pamiętaj jednak, że potwór nie odrodzi się jeżeli w pobliżu są jakieś postacie. Uważaj jednak na najazdy potworów! Czasem tworzą one grupy, aby z zaskoczenia zaatakować przechodzących ludzi a nawet całe miasta. Wyczerpującą listę potworów znajdziesz w poświęconej im sekcji.
b) NPCe (Non Player Characters)Stali mieszkańcy Tibii zwani są zazwyczaj NPCami (od ang. postacie nie należące do graczy). Zazwyczaj są z wyglądu ludźmi, ale w przeciwieństwie do zwykłych postaci zawsze znajdują się na swoim ustalonym miejscu i nie mogą być zaatakowane. W większości NPCe to dobzi ludzie mieszkający w miastach i wioskach, ale spotkasz ich w całej Tibii. Istnieje nawet kilka potworów będących NPCami! Postacie te mogą być pomocne na wiele sposobów - mogą z tobą handlować, wysłać cię na misję czy dostarczyć cennych informacji. Rozmowa z nimi polega zazwyczaj na użyciu słów kluczowych. Powitaj się z NPCem mówiąc hello lub hi i spróbuj niektórych słów - typowe z nich to name (imię), job (praca), help (pomoc), mission (misja). Powinieneś zawsze szukać kluczowych wyrażeń, które podpowiedzą ci czego szukać. Pamiętaj jednak, aby nie kląć w obecności NPCów. Wiele z nich łatwo urazić, a za obrazę mogą oni boleśnie ukarać!
c) PostaciePostace są sterowane przez prawdziwych graczy. Możesz z nimi rozmawiać, handlować, zwiedzać nowe miejsca a nawet walczyć. Pamiętaj jednak, że za każdą postacią kryje się prawdziwy człowiek, więc pamiętaj, aby w relacjach z innymi postaciami zawsze przestrzegać Zasad Tibii.
4.2.2 Geografiaa) Rookgaard
Na zachód od wybrzeży głównego kontynentu, na burzliwym morzu leży wyspa Rookgaard. To pierwsze miejsce, które przyjdzie ci odkryć, gdyż sam król Tibianus III zdecydował, że nowi przybysze muszą najpierw stawić czoła wyzwaniom Rookgaardu, zanim zezwoli im się wejść do jego krainy.
Z powodu tej specjalnej roli Rookgaard ma swoje własne prawa. Niedozwolone (i nie możliwe) jest tu zabijanie graczy, nawet jeżeli grasz na świecie ze zwykłym lub wspieranym PvP. Postacie tu żyjące muszą też osiągnąć poziom 2, zanim będą mogły opuścić wioskę i udać się do dziczy. Południowo zachodnia część Rookgaardu jest zarezerwowana dla graczy premium. Jeżeli jesteś nowy w Tibii, sekcja quickstart może dostarczyć ci cennych wskazówek co robić i gdzie iść na Rookgaardzie.
Uwaga: Po przeprowadzce na główny kontynent nie można już powrócić na Rookgaard. Jest jeden wyjątek od tej reguły - postacie, które zginą wystarczająco dużo razy, aby spaść na poziom 5 zostaną całkowicie zresetowane. Muszą zaczynać od podstaw, co znaczy, że zostaną przeniesione na Rookgaard, stracą wszystkie przedmioty, umiejętności, zaklęcia i poziomy. Zachowane zostaną jedynie przedmioty, które postać trzymała w depocie.
Główny kontynent jest największym stałym lądem Tibii. To starożytny ląd otoczony ze wszystkich stron burzliwymi oceanami. Z powodu aktywności wulkanicznej z czasów prehistorycznych, kontynent jest bardzo zróżnicowany. Pasy spokojnych lasów i farm są przecinane przez rwące rzeki i skaliste góry, a jednodniowa podróż może łatwo zaprowadzić cię od błotnistego bagna na jałową pustynię.
Długa historia Tibii pozostawiła swój ślad na tych zmianach. Znajdziesz tu wiele ruin i starożytnych lochów, których pochodzenie ginie w przeszłości, a wiele miejsc kiedyś wielkich i pełnych chwały teraz są zarośniętymi kryjówkami ohydnych kreatur. Cywilizowane życie jednak przetrwało do dziś, a najpotężniejsze miasta Tibii pełne są życia i handlu, tak samo jak kiedyś.
Na wschód od głównego kontynentu znajdują się dwie duże wyspy. Jedyną drogą do nich jest podróż statkiem lub latającym dywanem, więc tylko gracze premium mogą się tam dostać. Mniejsza z nich wyspa Edron, o kształcie półksiężyca znajduje się na północny wschód od wybrzeży kontynentu. Jej istnienie przez długi czas pozostawało tajemnicą, więc jest ono jednym z najmłodszych miast w Tibii. Darama jest dużo większa - właściwie jest tak duża, że mogła by być nazwana osobnym kontynentem. W suchej wschodniej części toczy się walka o dominację pomiędzy dwoma królestwami: kalifatem Kalifa Kazzana i imperium rządzonym przez faraona Ankrahmun. Ich stolice, kwitnąca oaza Darashii i posępne miasto świątynne Ankrahmun są centrami kultury i handlu Daramy. Oprócz tego w zachodniej części kontynentu znajduje się dżungla Tiquanda. Królestwo Thais założyło tam kolonię Port Hope. 12 wysp znanych jako Shattered Isles, jest zlokalizowanych na południe od kontynentu. Na największej z nich, Vandurze, cudowny port Liberty Bay stał się znany ze swoich plantacji trzciny cukrowej. W najbardziej wysuniętej na północ części Tibii, znajdują się lodowe Wyspy. Wiele lat temu, sporo mieszkańców Carlin zbudował małe osiedle na Hrodmir, największą z tych zamrożonych wysp. Dziś ta osada rozwinęła się w prosperujące miasto Svargrond które jest szczególnie sławne z powodu Areny, na której można rzucić wyzwanie różnym bossom potworów. Na wschód od lodowych wysp znajduje się starożytne miasto Yalahar. Tylko centrum miasta wciąż przypomina jej dawną świetność. Osiem zewnętrznych kwartałów miasta zostało zniszczone przez różne katastrofy i przez wszelkiego rodzaju pełzające i niebezpieczne stworzenia. Jeszcze dalej na wschód został odkryty nowy kontynent o nazwie Zao. W przeciwieństwie do innych kontynentów, nie występują tu większe ludzkie osady. Istnieje jednak duże miasto o nazwie Zzaion w południowo-wschodniej części kontynentu, które zachwyca egzotyczną architekturą. Krasnoludy również wybudowały małą wioskę o nazwie Farmine w południowej części Zao, oczywiście pod ziemią jak to przystało na krasnoludów.
Uwaga: Jeśli stracisz konto premiowe, znajdując się w strefie dla graczy z kontem premiowym, przy logowaniu zostaniesz automatycznie przeniesiony do świątyni w mieście, którego jesteś obywatelem. Jeśli byłeś obywatelem któregoś z miast dla graczy premiowych, zostaniesz automatycznie przypisany do Thais.
4.2.3 Miastaa) Przewodnik po miastach Tibii
W Tibii znajduje się wiele osad, ale oczywiście nie wszystkie z nich są wystarczająco duże, aby uważać je za miasta. Dzisiaj jest ich dziewięć:
Ab'Dendriel
Majestatyczne miasto elfów będące perłą pośród miast Tibii. Niemal całe jest wzniesione na wysokich drzewach zasadzonych przez przezorne elfy, które elficka magia utrzymuje bujnymi i zielonymi mimo położenia daleko na północy kontynentu. Mimo że miasto wydaje się cichym i spokojnym centrum muzyki i sztuki, posiada też ciemną stronę - głęboko pod ukochanym lasem trollowi więźniowie ryją dniami i nocami tunele w poszukiwaniu kamieni szlachetnych, których ich elficcy panowie potrzebują do wyrobu biżuterii.
Ankrahmun
Posępne miasto Ankrahmun jest niepodobne do żadnego innego miasta w Tibii. Jego obywatele nie zamieszkują zwykłych domów, ale starożytne piramidy, i mimo że Ankrahmun jest daleko do zamarcia, jest to miasto śmierci. Jego mieszkańcy kultywują mroczny kult nieumarłych jako klucz do nieśmiertelności, a sam faraon, będący zarówno najwyższym kapłanem i głównym bóstwem, od dawna znajduje się w makabrycznym stanie życia i śmierci zarazem. Jego despotyczna obecność jest niemal namacalna w całym mieście, a nienaturalna cisza emanująca z jego pałacu wypełnia serce zdumionego przybysza obawą.
Dzisiaj, większość obywateli Ankrahmun to wciąż żywi ludzie, ale jako prawdziwie wierzący dążą za swoim przywódcą duchowym do stanu nieumarłych. Aby umocnić wiarę swoich wyznawców, faraon wypełnił niższe poziomy swojego pałacu szkieletami i innymi chodzącymi trupami aby ci, którzy wciąż są przywiązani do swoich śmiertelnych powłok mogli zobaczyć na własne oczy chwałę nieumarłych.
Carlin
Carlin znajduje się na północnym zachodzie Tibii. Wiekowe miasto doświadczyło w przeszłości ciągłych walk i konfliktów, zarówno z powodu niepokojów społecznych, jak i niekończącej się rywalizacji z Thais. Od kiedy jednak władze w mieście przejęła garstka odważnych kobiet, Carlin stało się miejscem niebiańskiego spokoju. Dzisiaj jedyne zagrożenie publicznego bezpieczeństwa pochodzi spod ziemi: Carlin ma duży problem sanitarny, gdyż jego kanały pełne są szczurów, robaków i innego, nawet bardziej nieprzyjemnego plugastwa.
Darashia
Miasto Darashia jest stolicą pustynnego królestwa kalifa Kazzana. Wzniesione na środku wielkiego, jałowego nieużytku, miasto jest klejnotem na pustyni, który zawdzięcza swoje istnienie obfitości źródeł świeżej wody. Jego mieszkańcy są przyjaźni i gościnni, a piękne wyroby tutejszych rzemieślników są pożądane w całej Tibii. Jeden tutejszy produkt jest jednak cenniejszy od wszystkich innych: wyśmienity miód produkowany przez dzikie osy piaskowe. Kalif kontroluje handel "płynnym złotem", jak często jest nazywany, i to głównie od miodu zależy zasobność jego kufrów.
Niestety, poddani kalifa widzą sprawy w nieco innym świetle. Osy piaskowe są agresywnymi drapieżnikami, które nie wahają się przed atakowaniem ludzi, a ich gniazda znajdują się niebezpiecznie blisko miasta. Ponieważ kalif zbyt chętnie nie pozbędzie się swojego głównego źródła dochodów, mieszkańcy Darashii niechętnie muszą pogodzić się z życiem w codziennym zagrożeniu bycia zaatakowanym przez trujące sześcionogie zabójcze insekty.
Edron
Mimo wielu budzących podziw budynków, Edron jest młodym miastem. Jest to jedna z najmłodszych kolonii i wydaje się, że w końcu mieszkańcom Thais udało się założyć miasto, które dorówna ich rodzinnemu miastu w sławie i bogactwie. Niestety lokacja, w której wzniesiono miasta nie została wybrana zbyt rozważnie, gdyż teren ten roi się od złośliwych rotwormów. Mówi się też, że trolle, gobliny i orki żyjące na zachodzie Edron wykopały sekretne tunele, którymi planują zaatakować miasto.
Kazordoon
Usytuowane w wygasłym wulkanie, miasto Kazordoon jest dumą krasnoludzkiej rasy, cudem nauki i technologii. Wiele pokoleń krasnoludzkich rzemieślników i inżynierów przyczyniło się do budowy jego pięknych hali i przejść, a niezliczeni kopacze spędzili całe życie kopiąc rudę, aby pomóc w gromadzeniu legendarnego bogactwa ukrytego głęboko w krasnoludzkim mieście. Mimo całej swojej dumy i ostrożności względem obcych, krasnoludy są dosyć towarzyską nacją, a każdy kto zechciałby wydać parę sztuk złota jest mile widziany w potężnym mieście Kazordoon.
Bądź jednak ostrożny, gdyż nie wszystkie krasnoludy są tak przyjazne jak mieszkańcy Kazordoon. Kopalnie otaczające miasto są okupowane przez plemiona renegatów, które zaatakują każdego na tyle nierozważnego, by wkroczyć do ich krainy.
Liberty Bay
Zlokalizowane na Vandurze, najwiekszej z Shattered Islands, Liberty Bay jest perłą Mórz Poludniowych. Nie tak dawno temu, ludzie żyli w porcie razem w harmonii, korzystając z dóbr, które dawała im wyspa. Niestety, mieszkańcy Thais odkryli naturalne bogactwa Shattered Islands. Niedługo po tym, mała wioska urosła do rozmiarów miasta z prawdziwego zdarzenia. Rdzenni mieszkańcy Liberty Bay, uciskani przez obywateli Thais, którzy przejęli kontrole nad ich wioska, stali się biedni, niczym konik polny na polu ziemniaków. Żyją teraz w rozklekotanych chatach na południu i po dniach ciężkiej pracy na plantacjach, śpią na slomianych matach. Przybysze z Thais zaś, pod przewodnictwem gubernatora Percy'ego Silverhanda, rezydują w okazałych i luksusowych dworkach w północnej części miasta.
Port Hope
Kolonia Port Hope jest jednym z najnowszych nabytków Królestwa Thais. Po założeniu małego obozu na nowo odkrytym kontynencie, szybko okazało się, że dżungla Tiquandy jest bogata w cenne surowce. Szybko też handlarze z Venore przyłączyli się, by pomóc królestwu stawić czoła nowemu wyzwaniu. Ani klimat, ani ciągłe problemy nie złamały ducha kolonistów. Ludzie z całego świata zbierają się tam teraz, szukając nowych szans lub po prostu chcąc rozpocząć życie od nowa.
Ich wspólne wysiłki stworzyły małą, ale prosperującą społeczność, która odważnie przeciwstawia się niebezpieczeństwom i problemom napotykanym na nowych ziemiach. Otoczeni przez zdradziecką dżunglę pełną wrogów i zagrożeń do tej pory nie widzianych, miasto stale potrzebuje dzielnych obrońców i odkrywców. Łowcy i poszukiwacze przygód wszelkiego rodzaju spotykają się tu na ekspedycje do dżungli i dzielą się opowieściami z ostatnich wypraw.
Svargrond
Usytuowany na Hrodmir, największe miasto na Ice Islands, Svargrond jest na pewno najzimniejszym z miasta w całej Tibii. Są tutaj ludzie, z 2 różnych środowisk żyjących w tym chłodnym klimacie. Barbarzyńcy oraz tubylcy mieszkający tam od dawna, oraz osadnicy przybyli z miasta Carlin. Ich przodkowie przybyli tu aby poszukiwać wartościowych ród metali i założyli w tym celu małą kolonię. Dziś ta kolonia jest zamieszkana zarówno przez Carlińczyków jak i tubylców i zmienia się w prosperujące miasto. Jest jedyne w swoim rodzaju, proste domy mieszają się z dużymi domami udekorowanymi licznymi ornamentami. Wielu ludzi jednak żyje z rybactwa i oprawiania skór. Żyją w przytulnych chatkach i odseparowanych blokach na południu miasta.
Thais
Thais to największe miasto Tibii. Z powodu swojej długiej historii i rezydowania tu króla Tibianusa III, mieszkańcy miasta uważają je za stolicę krainy, nawet mimo że nigdy nie zostało to oficjalnie potwierdzone przez króla. Prawda jest jednak taka, że gwiazda Thais od dawna powoli przygasa, gdyż inne, bardziej dynamiczne miasta przejęły sporą część handlu. Mimo swojego wieku Thais wciąż jest wzorcowym miastem, i mimo że dziś niektórzy narzekają na jego anachroniczność, w sekrecie jednak podziwiają dystynkcję i majestat Thais.
Na wschód od Thais plemię trolli zagraża handlowi z zachodnimi miastami. Mówi się, że arystokracja Thais specjalnie powstrzymuje armię przed pozbyciem się ich, gdyż polowanie na trolle jest ich ulubionym sportem, ale równie dobrze może być to też kolejna plotka mająca oczernić lokalną szlachtę.
Venore
Venore jest gwarnym miastem handlowym usytuowanym w głębi wschodnich bagnistych ziem. Początkowo kolonia osadników z Thais urosła w splendor i teraz rywalizuje z miastem matką. Kupcy z Venore zorganizowali się w potężne gildie kupieckie, które skutecznie przejęły rządy nad społecznością. Ich smykałka do handlu jest legendarna, ale takie też jest ich przysłowiowe sknerstwo - skąpy kupiec z Venore jest częstym przedmiotem dowcipów. Ich chciwość dobrze obrazuje odmowa sfinansowania ekspedycji militarnej, która pozbyła by się męczących trolli żyjących na południe i zachód od miasta.
Yalahar
Yalahar rozrosło się tak bardzo, że sięga znacznie dalej niż ląd na którym je zbudowano. W starożytności, mieszkańcy Yalahar wypuścili to błyszczące i wspaniałe miasto na północ, gdzie żyli z sługami wynajętymi w innych miejscach. Niespodziewanie wszyscy inteligentni Yalaharańczycy zniknęli zostawiając miasto swoim sługom. Niestety tym brakowało wiedzy aby prowadzić miasto. W tych przeklętych czasach miasto straciło część swojej glorii i tylko środkowa część miasta ma część dawnego luksusu. Pozostałe osiem dzielnic stało się ofiarą braku wiedzy, nieudanych eksperymentów, plag, pożarów. Nawet wielkie dzielnice nie oparły się temu i zatonęły w oceanie kiedy ląd nie wytrzymał ich ogromnej masy. Dziś jest możliwe odwiedzenie zewnętrznych dzielnic miasta, ale są one słabo zaludnione i pełne straszliwych potworów, mutantów, a nawet nieumarłych.
Świątynie
Świątynie są jednymi z najważniejszych budynków, więc zazwyczaj można je znaleźć w centrum miasta. Będąc świętymi miejscami skupienia, świątynie są wyłączone z przyziemnych walk między postaciami, więc walka PvP nie jest tam możliwa. Ponieważ są to miejsca poświęcone kultowi bogów, to tu wysyłane są postacie, które zginęły. Zauważ że kapłani mogą cię uleczyć jeżeli jesteś poważnie ranny, po prostu poproś o uzdrowienie (heal).
Depot
Nie ma miasta bez depotu. Depoty są magazynami, w których poszukiwacze przygód mogą bezpiecznie przechowywać swoje ciężko zdobyte przedmioty. Zazwyczaj są to wielopiętrowe budynki pełne osobnych kabin, w których postacie mogą dostać się do swoich szafek (locker). Zazwyczaj depot znajdziesz w centrum miasta. Depoty są strefami ochronnymi, gdzie postacie nie mogą ze sobą walczyć, więc często są to popularne i zatłoczone miejsca.
Postacie mogą gromadzić przedmioty w depot boxach. Każda postać ma taką własną przechowalnie i tylko ona może ją otworzyć. Aby dostać się do swojego schowka, podejdź do dowolnej skrzynki w depocie i otwórz ją. Otworzy się depot twojej postaci, razem ze wszystkim znajdującymi się tam przedmiotami. Jeżeli otrzymałeś ostatnio jakieś paczki lub listy, również będą się tam one znajdować. Jeżeli jesteś graczem z darmowym kontem, w każdym mieście możesz przechowywać do 1000 przedmiotów, podczas gdy gracze premium - maksymalnie 2000.
Uwaga: Kiedy osiągniesz limit przedmiotów w depo żadne kolejne przedmioty nie będą mogły być do niego włożone, wciąż jednak możliwe będzie wysłanie do niego paczek. Każdy przedmiot wysłany pocztą będzie bezpiecznie przechowane dopóki nie zostanie usunięty przez właściciela depotu. Do czasu usunięcia nadmiaru, żadne dodatkowe przedmioty nie będą mogły być ręcznie do niego włożone.
Poczty
Poczty to oddziały Królewskiej Poczty Tibijskiej, zazwyczaj znajdujące się w pobliżu depotu. Urzędnik tam rezydujący sprzedaje listy i paczki, które mogą być wysłane do dowolnego depotu w Tibii.
Chciałbyś napisać list do przyjaciela albo wysłać przedmioty do innego miasta? Królewska Poczta Tibijska oferuje sprawdzoną usługę, która uczyni twoje życie znacznie prostszym! Po prostu kup list lub nowy parcel w lokalnym urzędzie pocztowym, po czym wpisz w liście/labelu imię adresata a także nazwę miasta, do którego chcesz, aby dotarły. Pamiętaj, że imię i miasto adresata muszą być odpowiednio wpisane w pierwszej i drugiej linijce listu/labelu paczki. Upewnij się, że nie pomyliłeś żadnej litery - jeden błąd taki jak dodatkowa litera czy spacja mogą wystarczyć, aby list nie dotarł. Jeżeli wysyłasz paczkę pamiętaj, aby wypełniony label umieść w jej wnętrzu.
Kiedy już przygotujesz swój list lub paczkę, wszystko co musisz zrobić to położyć ją na jednej z niebieskich skrzynek pocztowych Tibii. Zostanie natychmiastowo wysłana do swojego miejsca przeznaczenia. Jeżeli jednak popełniłeś błąd w adresie, list czy paczka nie zostaną wysłane. Gdy więc zdarzy się, że paczka pozostanie na skrzynce zamiast po prostu zniknąć, podnieś ją i sprawdź dokładnie adres. Jak wszystkie edytowalne przedmiot listy i paczka pokazują nad polem tekstowym jego ostatniego autora. Zawsze więc, gdy otrzymasz list lub paczkę możesz zobaczyć kto jest jego nadawcą,
Sklepy
Miasta są ważnymi centrami handlowymi, a w rozmaitych sklepach znajdziesz wiele przedmiotów na sprzedaż. Oczywiście najpopularniejsze z nich to sklepy z uzbrojeniem i płatnerze, ale jest też wiele innych: od kwiaciarni po meble, od jedzenia po piłki nożne - niewiele jest przedmiotów, których nie uda ci się kupić w sklepach Tibii. Zazwyczaj rozpoznasz w czym specjalizuje się sklep po przedmiotach wystawionych za ladą albo czytając wywieszoną w sklepie tablicę. Sprzedawcy też chętnie opowiedzą ci o swojej ofercie, gdy ich o to zapytasz (offer). Aby z nimi handlować, po prostu powiedz że chcesz kupić (buy) lub sprzedać (sell) dany przedmiot. Mała podpowiedź: zawsze powinieneś porównać ceny, gdyż te wahają się zależnie od miasta. Jeśli wiec chcesz sprzedać łup, na który ciężko zapracowałeś, powinieneś to zrobić tam gdzie zyskasz najwięcej!
Uwaga na temat sklepów meblowych: Duże części mebli, które nie zmieściły by się do twojego plecaka są sprzedawane w poręcznych zestawach "złóż to sam". Możesz przenieść je w plecaku i rozpakować bezpiecznie w domu, klikając na nich prawym przyciskiem myszy. Po rozpakowaniu możesz je przesuwać, jednak nie możesz ich ponownie zapakować do plecaka.
Pamiętaj, że są też sklepy prowadzone przez innych graczy! Jeżeli sam chciałbyś uruchomić taki biznes, zobacz rozdział poświęcony domkom.
Sklepy magiczne
Sklepy magiczne zaopatrują adeptów magii we wszystko czego tylko zapragną. Od magicznego ekwipunku takiego jak księgi czarów, runy, mikstury po zaklęcia - wszystko to dostaniesz w lokalnym sklepie magicznym. Nie trzeba chyba mówić, że do kupowania w tych sklepach potrzebna jest odpowiednia profesja - klasy wojowników takich jak rycerze czy paladyni nie mogą kupować zaklęć w sklepach magicznych. Oni muszą zwrócić się do specjalnych NPCów będącymi mistrzami ich profesji i tak jak w zwykłych sklepach zapytać ich o zaklęcia (spells).
Słowo na temat mikstur: Magiczne płyny takie jak czerwone life potiony i różowe mana potiony otrzymujesz w butelkach. Gdy użyjesz mikstury, butelka pozostaje. Nie powinieneś ich jednak wyrzucać! Każda butelka jest objęta kaucją 5 sztuk złota, więc powinieneś oddawać puste butelki do sklepu magicznego, aby odzyskać swoje pieniądze - w ten sposób i zarobisz, i przyczynisz się do ochrony środowiska jednocześnie! Aby sprzedać puste butelki, po prostu zapytaj sprzedawcę o deposit.
Banki
Aby zarządzać swoim złotem, które się zdobywa dzięki nieustannej walce przeciwko złu hordy, dlatego nasza postać posiada własne konto bankowe. Nawet jeśli opuścisz Rookgaard możesz korzystać z pieniędzy, które masz zdeponowane na koncie bankowym . Jednakże, jeśli postać z głównej wyspy padła tak wiele razy, że jest ona odsyłana powrotnie na Rookgaard, pieniądze na rachunku bankowym tej postaci zostaną usunięte.
Tibijski bank oferuje różne usługi oraz mamy dostęp do funduszy w każdym mieście:
* Sprawdzanie salda
Zapytaj o staj konta, aby dowiedzieć się, ile sztuk złota już masz zgromadzonych na koncie bankowym. Jeśli licytujesz dom, bankowiec będzie także informować o kwocie zarezerwowanej na pokrycie kosztów domu i na pierwszy czynsz.
* Wpłać pieniądze
Aby umieścić pieniądze na koncie bankowym, zabierz je ze sobą i wprowadź je do banku. Powiedz bankierowi ile pieniędzy chcesz zdeponować, np. deposit 200. Możesz także poprosić lokalnego urzędnika bankowego do złożenia wszystkich środków. Dzięki tej komendzie, wszystkie pieniądze, które masz przy sobie zostaną przekazane na konto bankowe - ale oczywiście tylko po potawiedzeniu bankierowi, czy naprawdę chcesz to zrobić.
Uwaga: Postacie na Rookgaardzie i Island of Destiny tylko junior rachunków bankowych. Na tych rachunkach bankowych może znajdować się nie więcej niż 1000 złotych monet.
* Wypłata pieniędzy
Aby dostać pieniądze z konta bankowego, musisz zwrócić się do asystenta banku, że chcesz wypłacić pieniądze, np. withdraw 50. Nie jest możliwe wypłacenie większej kwoty, niżeli jaka jest na koncie.
* Transfer pieniędzy
Możesz także skorzystać z bankowego transferu pieniędzy dla innego charakteru. Np. jeśli chcesz przetransferować 100 złota do postaci "gracz", musi się zwrócić do asystenta banku: transfer 100 to „nazwa gracza”.
Uwaga: Nie ma możliwości przekazania pieniędzy do lub z Rookgaardu lub Island of Destiny. Gracze na tych obszarach tylko nie mogą posiadać rachunków bankowych, więc nie są one w stanie korzystać z tej usługi.
* Zamień Pieniądze
Banki oferują ważne usługi Tibijskich: zamiana w złoto, platynę platyny w kryształy. Platyna i kryształowe monety stanowią stopniowanie złotych monet, standardowej Tibijskiej jednostki monetarnej, z 1 platynowej monety można wydobyć 100 złotych monet, a z 1 kryształowej monety składa się 100 platynowych monet, tj. 10.000 złotych monet! Będziesz doceniać tę usługę wiele razy po udanej przygodzie.
Aby zmienić w złoto w platynę wystarczy po prostu powiedzieć „hi” bądź „hello” w banku i poprosić asystenta o zmianę złota. Z drugiej strony, jeśli chcesz wnioskować o zmianę Platyny, bankowy asystent zapyta, czy chcesz zmienić swoje pieniądze w złoto lub w kryształy. Ponadto, bank może zmienić kryształy w platyny. Należy pamiętać, że ze względu na ogromną różnica w wartości nie jest możliwe bezpośrednio zmienić złotych monet w krystaliczni lub odwrotnie.
Portal obywatelstwa
Wszystkie postacie poza tymi przebywającymi na Rookgaardzie muszą być obywatelami jednego z miast Tibii. Mogą dokonać wyboru opuszczając Rookgaard, a Wyrocznia lub Strażnik bramy przeteleportuje ich do wybranego miasta. Kiedy postać jest obywatelem, w przypadku śmierci jest teleportowana do świątyni swojego miasta.
W przeciwieństwie do profesji, obywatelstwo może być zmienione. Aby wybrać nowe miasto dla swojej postaci należy użyć portalu obywatelstwa. Znaleźć je można w każdym mieście - wyglądają podobnie do magicznych pól święcących niebieską magią. Aby przypisać swoją postać do nowego miasta, po prostu wejdź w jego portal obywatelstwa. Obywatelstwo postaci można sprawdzić patrząc na stronę informacji o niej.
Domy
Wreszcie, tak jak w rzeczywistym życiu, większość budynków w miastach to prywatne domy wynajmowane przez graczy. Do tych domów wejść mogą tylko postacie zaproszone przez właściciela. Szczegóły na ten temat w sekcji poświeconej domkom.
4.2.4 Eksploracja świata
Podróżowanie przez świat Tibii jest częścią zabawy. Jednak zanim wypuścisz się w świat, w którym żyjesz, powinieneś wiedzieć kilka podstawowych rzeczy. Ten rozdział pomoże ci zrozumieć świat Tibii.
Uwaga: Zanim wejdziesz na nowy obszar czy do nowego podziemia dobrym pomysłem jest zapytać starszego gracza czego tam się spodziewać. Pamiętaj, że możesz się zgubić lub wpaść w szpony niezbyt przyjaznych kreatur!
Jest wiele osad, ale w większości to odizolowane posterunki cywilizacji w dzikiej i nielitościwej krainie. Dzicz pełna jest niebezpieczeństw i nawet mimo, że są pewne dobrze utrzymane drogi podróże zawszę są ryzykowne. A to lista z czym możesz się w ich trakcie spotkać:
Krzewy jagód: popularne w Tibii jagody rosną na tych krzakach. Aby je zebrać, kliknij na nich prawym klawiszem myszy i wybierz "Use".
Trawa: Trawa nie jest tak dobra do podróżowania jak drogi, jednak mimo wszystko poruszasz się po niej z rozsądną szybkością.
Dżunglowe zarośla: Wysoka trawa jest nie do przejścia. Możesz jednak usunąć ją, korzystając z maczety.
Luźne stosy kamieni: Wskazują one zwykle ukryte wejście do podziemi, które otworzyć możesz używając na nim łopaty.
Drogi: Drogi są zbudowane, by po nich podróżować, więc po żadnym innym podłożu nie będziesz poruszać się szybciej niż po nich.
Piasek: Co nie dziwi, piasek jest dosyć popularny na obszarach pustynnych. Dosyć dobrze się po nim podróżuje.
Śnieg: Mimo że postaci są dosyć odporne na zimno, zaśnieżone podłoże zdecydowanie je spowolni.
Bagna: Wschodnie regiony Tibii są pełne zdradzieckich bagien. Nie można po nich chodzić, więc musisz znaleźć drogę, aby je obejść.
Drzewa: Częsty widok w Tibii. Nie da się ścinać drzew.
Woda: Również nie da się po niej chodzić, więc aby przekroczyć rzeki i inne zbiorniki wodne musisz znieść most lub przeprawę. Uważaj z przedmiotami w pobliżu wody, gdyż wrzucone do niej przepadają na zawsze. W wodzie można łowić ryby, używając na niej wędki. Pamiętaj jednak, że może to nie działać na niektórych polach wody oraz na polach, w których ktoś niedawno złowił rybę.
Zboże: Zboże jest uprawiane w wielu miejscach Tibii. Kiedy jest dojrzałe może być zebrane przy pomocy kosy, a następnie można z niego upiec pyszny chleb.
Świat Tibii jest starożytny, a wiele różnych cywilizacji zostawiło w nim swój ślad. Wszędzie są tajemnicze ruiny i od dawna zapomniane podziemia, a te pozostałości dawnej chwały są dziś idealnymi kryjówkami dla wielu niebezpiecznych potworów kroczących po tych ziemiach. Uważaj po czym idziesz, gdyż w podziemiach ziemia jest zazwyczaj błotnista, a twoja postać poruszać się na niej będzie znacznie wolniej. Piętra podziemi mogą też zawierać ukryte otwory. Aby je znaleźć i otworzyć, używaj na ziemi kilofa. Aby zejść w dół dziury, po prostu w nią wejdź. Pamiętaj jednak, że aby wydostać się z takiej dziury potrzebujesz liny, której musisz użyć na przeznaczonym do tego miejscu (rope spot). Można też wyciągać przy pomocy liny inne postacie i potwory.
c) TransportMimo, że tibijskie oceany są bardzo trudne do żeglowania, pewni nieustraszeni kapitanowie znają i wyruszają w te zdradliwe wody. Ci zagorzali goście zabiorą Cię do prawie każdego miasta za opłatą, pod warunkiem, że jesteś graczem z kontem premium. Jeśli jesteś na statku na lodowych wyspach i przeszkadza Ci tłum poszukiwaczy przygód, Buddel i jego koledzy Svenson, Carlson i Nielson mogą wyrzucić się na losowe miejsce w pobliżu statku jeżeli ich o to poprosisz. Po prostu napisz do nich "kick". Zwróć jednak uwagę, że nie działa to w Svargrond.
Istnieje też usługa latających dywanów znana z wygodnych i szybkich podróży. Niestety dociera ona jedynie do kilku miejsc. Wreszcie, krążą plotki o podziemnym połączeniu między krasnoludzkim miastem Kazordoon a małą wysepką Cormaya. Ta usługa ma polegać na tajemniczej, krasnoludzkiej technologii, ale jak na razie nie znaleziono żadnych dowodów na prawdziwość tych doniesień. Kazordoon posiada jednak unikalny system transportu dostępny dla wszystkich poszukiwaczy przygód. W mieście istnieje system kolejek łączący ze sobą 5 najważniejszych punktów w mieście : depozyt, dzielnica handlowa, świątynia, łódź parowa i brama główna. Po wykupieniu biletu u Lokura na okres tygodnia, po wskoczeniu do wagonu szybko dostaniesz się do wybranego przez siebie miejsca.