Szukaj
Opcje wyszukiwania

Szukaj na forum

Szukaj na Tibia.com

4.3 Walka


Tibia jest światem, któremu zagrażają mroczne siły, a jego odważni mieszkańcy toczą niekończącą walkę o odparcie złych hord, które poprzysięgły sobie zniszczyć całe cywilizowane życie.
Poszukiwacze przygód są w pierwszej linii tej epickiej potyczki, i właściwie też z tego żyją - jeżeli przeżyją, oczywiście. Bicie się jest częścią codzienności, a każdy poszukiwacz przygód godny tego imienia musi poznać sztukę wojny.
Ten rozdział jest zaprojektowany jako rozszerzenie podstaw przedstawionych w rozdziale o sterowaniu.
Znajdziesz tu dodatkowe informacje na temat mechaniki walki, jak i kilka użytecznych wskazówek na temat strategii. Ponadto znajduje się tu wyjaśnienie czym jest blokada przed wylogowaniem oraz jakie zasady obowiązują w walce z innymi graczami. Ostatnia część dotyczy drużyn, które pozwalają graczom łączyć się w swoich przygodach.


4.3.1 Jak działa walka
a) Rundy walki

Atakujące postacie i potwory spróbują uderzyć wyznaczonych przeciwników, kiedy tylko znajdą się w ich zasięgu używając aktualnie trzymanej broni. Ataki odbywają się w regularnych odstępach czasu w sposób stały. Naraz można atakować tylko jeden cel. Atakowane postacie i potwory mają szansę obronić się przed atakiem, blokując go. Pamiętaj jednak, że nie da się zablokować więcej niż dwóch ataków naraz.

Na wynik walki wpływa wiele czynników takich jak umiejętności obu stron, ich ekwipunek, wybrany tryb walki i czynniki losowe. Za każdym razem kiedy atakujący wyprowadza swój atak, jego wartość jest obliczana i porównywana z wartością obrony przeciwnika. Jeżeli wartość ataku przekroczy wartość obrony, uderzenie się powiedzie a dokonane obrażenia zostaną wyświetlone w postaci małego numeru nad głową atakowanej postaci. Z drugiej strony, pojawienie się "chmurki" oznacza, że atak został zablokowany, podczas gdy snop żółtych iskier wskazuje na to, że pancerz ochronił ofiarę przed uderzeniem.

b) Rodzaje obrażeń

Różne rodzaje obrażeń pozwalają zwiększyć gamę ataków. Wszystkie stworzenia mniej lub bardziej odczuwają typy różnych szkód. Przy użyciu broni lub zaklęcia zadawane szkody są większe przez co, możesz zadać swojemu wrogowi znacznie szybciej i łatwiej obrażenia. Istnieje 7 różnych rodzajów szkód w grze: ogień, lód, energia, ziemia, śmierć, świętość i obrażenia fizyczne.

Czarodzieje są mistrzami szkód poprzez energię i ogień. Jednak są one również w stanie dokonać najsilniejszych ataków poprzez runę śmierci - legendarną " Sudden Death " rune. Druidzi są wykwalifikowani we wszystkich rodzajach zaklęć lodu i ziemi. Paladini są tylko powołanie, do rzucania świętych zaklęć. Rycerze znów do uszkodzeń fizycznych, lecz w zależności od rodzaju broni, mogą używać także ognia, lodu, energii bądź ziemi.

c) Umiejętności, ekwipunek i tryby walki

Jak już wcześniej powiedziano zdolności bojowe postaci zależą od trzech czynników: od jej umiejętności, ekwipunku i ustawionego trybu walki. Umiejętność która jest używana do obliczenia wartości ataku, zależy od używanej broni. Jeżeli nie jest ubrana żadna broń, użyta zostanie umiejętność walki wręcz. To samo dzieje się, gdy próbujesz użyć broni przeznaczonej dla innej profesji. Przedmioty wpływają na walkę zależnie od swojej natury. Na przykład pancerze takie jak nogawice czy hełmy zredukują obrażenia zadane przez skuteczne uderzenia, a wartość obrony tarczy wpłynie na szansę zablokowania ataku.Specjalne ubrania i amulety mogą również pomóc w redukowaniu obrażeń. Ponadto, należy wybierać broń, runy i zaklęcia w zależności od cech przeciwnika. Bronie zazwyczaj charakteryzowane są przez dwie wartości, ponieważ wpływają zarówno na atak jak i obronę postaci. Dodatkowo, niektóre jednoręczne bronie posiadają modyfikator obrony, który w zależności od broni będzie zmniejszał albo zwiększał wartość obrony, gdy masz w drugiej ręce tarczę. Warto pamiętać, że jeśli nie posiadasz wymaganego poziomu do władania daną bronią, wartość twojego ataku spadnie. Niektóre bronie są zdolne do umagiczniania za pomocą magicznych kamieni produkowanych i sprzedawanych przez magów i druidów. Zawsze przed wybraniem się na polowanie dobrze poznaj swojego wroga i jego słabości. Ognioodporna zbroja i broń zaklęta za pomocą lodu z pewnością są dobrym wyborem na polowanie na smoki. Wreszcie tryb, w którym walczy postać wpływa na zdolność do skutecznej obrony i ataku. Na przykład, postacie walczące ofensywnie mają zwiększone szanse na trafienie swojego wroga, a zarazem zredukowane szanse zablokowania ataku. Podobnie postacie walczące defensywnie otrzymają bonus do obrony, podczas gdy siła ich ataków się zmniejszy. Zauważ, że zmiana trybu walki zabiera chwilę, więc robiąc to tracisz jedną rundę ataku.

d) Walka dystansowa

Ataki dystansowe działają podobnie do tych w zwarciu. Postacie i potwory walczące z dystansu będą wystrzeliwać lub wyrzucać pociski w regularnych odstępach czasu. Zauważ, że odległość między atakującym, a celem ma wpływ na powodzenie ataku - im dalej, tym trudniej trafić. Pamiętaj, że mniej skuteczne będą strzały oddawane w kierunku wrogów stojących tuż obok ciebie! Ponadto bronie takie jak łuki i kusze są kiepskie do walki w zwarciu, gdyż wymagają użycia dwóch rąk. Z tych wszystkich powodów walczącym na dystans radzi się zachować średnią odległość między sobą a wrogiem. Jeżeli jednak twoja postać jest dobrze wyszkolona, a ty nie możesz uniknąć walki w zwarciu, powinieneś wyposażyć ją raczej w broń rzucaną i tarczę niż w łuk lub kuszę. Pamiętaj, że bronie rzucane znikają po pewnym czasie używania.

e) Strefy ochronne

Jeżeli postacie nie znajdują się na świecie non PvP, mogą się nawzajem atakować kiedy tylko opuszczą Rookgaard. Jednak nawet na światach ze zwykłym lub wspieranym PvP są strefy, w których nie wolno ze sobą walczyć, czyli strefy ochronne (protection zones). O tym, czy stoisz w strefie ochronnej informuje mała ikonka wyświetlana w polu stanu. Gracze w nich się znajdujący są całkowicie zabezpieczeni przed wszystkimi ofensywnymi akcjami, także tymi spoza tej strefy. Sami także nie mogą podejmować takich akcji wewnątrz strefy ochronnej. Pamiętaj też, że nie działa tam regeneracja many ani życia, chociaż jedzenie może być konsumowane w zwykły sposób.

Strefy ochronne występują zazwyczaj w świątyniach, w depozytach, na statkach lub w prywatnych domkach. Także piramidy w Ankrahmun są strefą ochronną dla tych, którzy nie mają zablokowanego dostępu do strefy ochronnej. Twoja postać nie otrzyma bloku do strefy ochronnej, gdy zaatakuje członka swojej drużyny lub zaatakuje gracza, który go zaatakuje. Specjalne strefy ochronne to także kąpieliska. Z chwilą wskoczenia do wody, twoja postać zostanie oczyszczona ze wszystkich żywiołów. Ponadto, w wodzie nie można używać zaklęć : "Invisible", "Creature Illusion", "Chameleon" oraz pierścieni niewidzialności. Dodatkowo, nie możliwe jest korzystanie z opcji trade, delektując się kąpielą w morzu. Gracze mogą się schronić w strefach ochronnych w każdej chwili, pod warunkiem, że nie mają zablokowanego dostępu do takich stref. Mogą pozostać tam na tak długo, jak im się to podoba. Zauważ, że chociaż wewnątrz strefy ochronnej postacie mogą być dowolnie przesuwane, nie da się wypchnąć ich poza taką strefę.


4.3.2 Poradnik strategii

To mała kompilacja użytecznych wskazówek na temat walki. Przeczytaj je uważnie. Jeżeli będziesz się ich trzymać, może to pewnego dnia ocalić życie twojej postaci!

Znaj swojego wroga

Odkąd Sun-Tzu napisał swój słynny traktat o sztuce wojny, dowódcy wiedzą jak ważne jest przestudiowanie informacji o wrogu, z którym mamy się zmierzyć. Rzeczy nie mają się inaczej w Tibii: potwory mają różne mocne i słabe strony, a ty powinieneś je znać. Zbieraj informacje. Analizuj je. Pamiętaj że możesz sprawdzić listę potworów lub zapytać bardziej doświadczonych graczy. I co najważniejsze, uważaj, gdy napotykasz się na nowego potwora. Szybko możesz poznać jego siłę w bolesny sposób!

Znaj swoje otoczenie

Znajomość terenu, w którym się poruszasz jest także bardzo ważna. Zawsze powinieneś posiadać chociaż ogólne pojecie o swoim otoczeniu, aby wiedzieć w którym kierunku uciekać jeśli natkniesz się na kłopoty. W końcu nie ma sensu ucieczka przed gigantycznym pająkiem tylko po to, by znaleźć się twarzą w twarz z drwiącymi spojrzeniami żądnych krwi łowców!
Bądź ostrożny eksplorując, ale eksploruj tak dużo jak możesz. W końcu nauczysz się wykorzystywać swoją znajomość terenu przeciwko wrogom.

Współpracuj z innymi graczami

Myli się ten kto uważa, że dwie postacie są dwukrotnie silniejsze od jednej - w rzeczywistości, dwie dobrze dobrane postacie są znacznie silniejsze!. W drużynie można wykorzystać zalety każdej z nich i polegać na innych, aby ustrzec się przed swoimi słabościami. Doświadczona grupa koncentrująca swoją siłę ognia na jednym wrogu pokona najtwardsze kreatury w mgnieniu oka!
Pamiętaj, że taka współpraca może przyjmować róże formy: na przykład jedna postać może wyciągać przy pomocy liny inne z dziur, nosić dla siebie zbyt ciężkie rzeczy itp. Pomyśl tylko jaka to ulga, gdy zdarzy ci się zginąć, a twój przyjaciel jest tam, aby ocalić twój ekwipunek!

Nie daj się otoczyć

Postacie otoczone przez wrogów mogą mieć trudności z ucieczką. Pamiętaj, że nawet słabe potwory zadają spore obrażenia gdy jest ich dużo. I nie ważne jak wysoka jest twoja umiejętność shieldingu, nie zablokujesz tarczą więcej niż dwóch wrogów jednocześnie! Zawsze staraj ustawiać się tak, aby walczyć z nie więcej niż dwoma przeciwnikami naraz - a najlepiej abyś miał też drogę ucieczki, w razie gdyby coś poszło nie tak.
Jeżeli jednak zostaniesz przyparty do muru, możesz spróbować odepchnąć przeciwnika. Po jego przesunięcie musisz jednak szybko się poruszyć, gdyż nie minie wiele czasu a powróci on na swoją pozycję. Pamiętaj, też że nie wszystkie potwory mogą być przesuwane.

Planuj swoje ataki

Mimo że szarża bezpośrednio w zawieruchę bitwy ma swój urok, powinieneś pamiętać że najniebezpieczniejszy wróg to ten, który dobrze planuje swoje posunięcia. Ty też powinieneś przygotować strategię opartą na tym co wiesz o swoim adwersarzu i wprowadzać ją w życie z systematycznością i rozwagą. Rozprawiaj się ze swoimi przeciwnikami pojedynczo, zaczynając od najniebezpieczniejszego. Upewnij się, że jeden wróg nie żyje zanim zaczniesz atakować innego - nawet ciężko ranny może zaatakować tak samo jak w pełnym zdrowiu. Zawsze powinieneś myśleć o bezpieczeństwie swojej postaci. Czasem możesz znaleźć sposób na atakowanie wroga z miejsca, w którym on nawet cię nie dosięgnie. Nie jest to może zbyt bohaterskie, ale z pewnością przedłuży długość życia twojej postaci. Zarezerwuj honorowe sposoby walki na walkę z innymi graczami.

Przygotuj plan "B"

Nawet najbardziej dopracowane plany mogą zawieść, a coś co zadziałało tysiąc razy, następnym może się z tragicznymi skutkami nie powieść. Powinieneś być na to przygotowany - zawsze oczekuj nieoczekiwanego! Miej przygotowaną magię leczniczą i bądź gotowy do wydostania swojej postaci z każdej możliwej do napotkania sytuacji. Co najważniejsze, nie wahaj się przed ucieczką, jeżeli przegrywasz walkę. Pamiętaj, że ci, którzy uciekają z pola przegranej bitwy są tymi, którzy przeżyją aby, wygrać następną!


4.3.3 Zabijanie graczy

Z zasady zabijanie innych graczy jest dozwolone na wszystkich światach z włączoną walką PvP. Są jednak pewne różnice. Na światach enforced-PvP nie ma co do tego żadnych ograniczeń, podczas gdy na zwykłym PvP istnieją pewne restrykcje, zapewniające, że zabijanie graczy nie wymknie się spod kontroli. Zabijanie graczy na światach Optional-PvP jest możliwe tylko wtedy, gdy obie strony się na to zgodzą. Uwaga: postać nie jest w stanie atakować innych graczy w ciągu pierwszych 10 sekund po zalogowaniu się. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy gracz jest zaatakowany i musi się bronić.

a) Dobre zabójstwa vs. Złe zabójstwa

Kilka słów na temat "sprawiedliwości" na światach ze zwykłym PvP. Oczywiście, jak każdy automatyczny system, tak i ten ma swoje słabości. Gracze mogą nadużywać ochrony dawanej im przez niego i próbować cię sprowokować. Dlatego też zawsze powinieneś pomyśleć dwa razy zanim zaatakujesz nieoznaczoną postać, nie ważne czego by nie zrobiła. Ty możesz mieć do tego dobry powód, ale inni gracze mogą się z nim nie zgodzić. Celem systemu czaszek nie jest zapewnić sprawiedliwość, ale rozwiązywać najczęstsze konflikty pojawiające się w grze w uczciwy i neutralny sposób. Wszystkie twoje zabójstwa będą zapisane. Jak już wcześniej powiedziano, możesz zabić dowolnie wiele postaci oznaczonych. Jest tak dlatego, że te postacie były agresywne w stosunku do postaci nieoznaczonych (białe, czerwone i czarne czaszki), zaatakowały cię jako pierwsze (żółte i pomarańczowe czaszki) albo przyłączyły się do tej samej drużyny co ty z własnej woli (zielona czaszka). Inna sytuacja jest podczas nieuzasadnionych zabójstw, czyli zabijaniu nieoznakowanych graczy. Możesz zabić tylko ograniczoną liczbę nieoznakowanych graczy w danym okresie czasu. Ma to na celu karanie zbyt agresywnych graczy. Zabijanie niewinnych graczy nie jest dobrą rzeczą. Z tego powodu musisz posiadać oznaczenia agresywnego gracza. Jeżeli to nie powstrzyma twojej agresji, podczas śmierci z czerwoną czaszką tracisz cały ekwipunek. Co więcej, jeżeli ponownie zabijesz jednego lub więcej nieoznaczonego gracza, twoja postać dostanie oznaczenie czarnej czaszki co spowoduje jeszcze bardziej zaostrzoną sankcje. Jeśli postać została dodana do listy asystujących, gracz nie zadał żadnych obrażeń ofierze. Dzieje się to tylko wtedy, gdy gracz pomagał w śmierci w ciągu ostatnich 60 sekund życia ofiary. Pamiętaj, że nie ma asyst zabójstw dla członków twojej gildii podczas wojny gildii. Są dwie możliwości asysty w zabójstwie. Pierwszą możliwością jest paraliż ofiary lub przynależność do wystrzelonej pułapki (oznacza wszystkie kratki dookoła ofiary, przez co ofiara nie może się ruszyć). Będąc członkiem pułapki (blokowanie jednej z kratek lub wystrzeliwanie na nią magicznych ścian) też jesteś brany pod uwagę. Asysta zabójstwa nie jest wliczana do systemu czaszek, ale wpływa na śmierć wroga przez co gracz jest w stanie sprawdzić kto się przyczynił do jego śmierci.

b) Zabijanie graczy na światach Hardcore-PvP

Na tych światach nie ma żadnych ograniczeń co do zabijania graczy. Wręcz przeciwnie, gracze są do tego zachęcani. Ponadto, czar „Cancel Invisiblity” jest w stanie zniszczyć założone pierścienie niewidzialności.

c) Zabijanie graczy na światach ze zwykłym PvP

Na tych światach dozwolona jest ograniczona ilość zabójstw, a te dzielą się na dwie kategorie: "dobre", to jest zabicie postaci oznaczonych czaszką jako inni zabójcy, i "złe", to jest zabójstwa postaci nieoznaczonych. Można popełnić dowolną ilość "dobrych" morderstw, ale tylko ograniczoną ilość "złych" w pewnym czasie. Pamiętaj że na światach ze zwykłym PvP za zabijanie innych postaci nie otrzymuje się doświadczenia. Szczegóły na temat oznaczeń postaci w następnym rozdziale. Pamiętaj też, że będziesz uznany za zabójce postaci, jeżeli zadałeś jej największe obrażenia w ciągu ostatnich 60 sekund, nawet jeżeli to nie ty zadałeś ostatni cios. W takim wypadku i ty, i postać, która go zadała zostaniecie otrzymacie "dobre" lub "złe" morderstwo.

d) Zabijanie graczy na światach Optional PvP

Na światach Optional-PvP zabijanie graczy możliwe jest tylko w ramach wojny gildii. Tylko gracze zaangażowani w wojnę mogą atakować się wzajemnie. Ponadto, tacy graczy nie są w stanie przechodzić przez siebie i własne summony. Należy pamiętać, że twoje umiejętności nie rosną podczas atakowania innych graczy podczas wojny na światach Optional PvP.

e) Czaszki

Czaszki pojawiają się na światach ze zwykłym PvP. Postać, która nie miała do czynienia ostatnio z żadną przemocą, jest nieoznaczona. Nie będziesz mógł zaatakować takiej postaci, jeżeli sterowanie walką jest ustawione na tryb bezpieczny.

Jeżeli nie oznaczona postać zostanie zaatakowana przez innego gracza, atakujący otrzyma znak czaszki widoczny dla wszystkich graczy pod jego imieniem. Wszyscy mogą atakować oznaczoną postać bez ograniczeń! Postać która zaatakowała lub zabiła postać oznaczoną, sama nie otrzyma czaszki. Możesz, więc zabić dowolnie wiele oznaczonych postaci bez żadnych negatywnych konsekwencji. Jeżeli planujesz zaatakować oznaczoną postać, powinieneś być ostrożny, gdyż tak jak wszyscy ma ona prawo się bronić. Na pięć sekund przed zniknięciem znak czaszki zacznie mrugać. Przez ten czas cały czas jest on aktywny, ale wiesz że zaraz zniknie. Pamiętaj, że nie wszystkie czaszki muszą oznaczać prawdziwego mordercę innych graczy, mimo to nadal można atakować wszystkich graczy nimi oznaczonych. Czaszki przybierają sześć różnych olorów:

 Białe

Postać oznaczona białą czaszką niedawno zaatakowała lub zabiła nieoznaczoną postać. Wszyscy gracze mogą zobaczyć to oznaczenie. Pozostanie ono tak długo jak aktywna jest blokada wylogowania. Jeżeli oznaczona postać podejmie kolejne akcje ofensywne, czas trwania tego oznaczenia wydłuży się, tak samo jak czas blokady wylogowania i połączonej z nią blokadą stref ochronnych. Białe czaszki są mimo tego znakami tymczasowymi, wskazującymi jedynie że postać była ostatnio agresywna.

 Czerwone

Postacie, które zabiją kilka nieoznaczonych postaci, w pewnym okresie czasu zostaną oznaczone czerwoną czaszką i będą musiały stawić czoła poważnym sankcją nałożonym za nadmierne zabijanie graczy. To dzieje się gdy postać zabije:

  • - trzy lub więcej nieoznaczonych postaci w ciągu jednego dnia (24 godzin),
  • - pięć lub więcej nieoznaczonych postaci w ciągu jednego tygodnia (7 dni),
  • - dziesięć lub więcej nieoznaczonych postaci w ciągu jednego miesiąca (30 dni).

Po osiągnięciu jednego z tych limitów postać będzie oznaczona czerwoną czaszką na 30 dni. Pamiętaj, że z każdym kolejnym przekroczeniem limitów (3 na dobe/5 na tydzień/10 na miesiąc) zabójstw w tym okresie, czas ten jest resetowany do nowych 30 dni. Dodatkową sankcją jest to, że postacie oznaczone czerwoną czaszką w czasie śmierci upuszczą wszystkie swoje przedmioty, bez względu na to czy posiadają "Amulet of Loss" czy nie! To zachęci innych graczy do polowania i ukarania mordercy.

Czarne

Postacie, które przekroczą limity na czerwonej czaszce, zostaną oznaczone czarnym czaszkami nawet do 45 dni. Postacie otrzymują czarne czaszki kiedy zabiją:

  • - 6 lub więcej nieoznakowanych graczy w ciągu 24 godzin,
  • - 10 lub więcej nieoznakowanych graczy w ciągu 7 dni lub
  • - 20 lub więcej nieoznakowanych graczy w ciągu 30 dni.

Po dwukrotnym przekroczeniu limitu zabójstw postać zostanie oznaczona czarną czaszką na okres 45 dni. Podobnie jak z „red skulem”, postacie z czarnymi czaszkami tracić będą wszystkie przedmioty w przypadku śmierci. Ponadto, postacie oznaczone czarnymi czaszkami nie mogą atakować żadnych nieoznakowanych graczy. Dlatego należy zachować szczególną ostrożność, jeśli atakujesz kilku graczy, gdy posiadasz czerwoną czaszkę, ponieważ gdy jeden z tych graczy umrze i czerwona czaszka zmieni się na czarną, wtedy nie będziesz już w stanie zaatakować innego gracza. Ponadto, postacie oznaczone czarnymi czaszkami nie mogą używać żadnych agresywnych obszarowych zaklęć run i fal, które nie są wyraźnie ukierunkowane na cel. Podobny efekt będzie z ofensywnymi runami, wybuchającymi strzałami, zaklęciami przywołania "Undead Legion" i "Convice Creature" . Poza tym, podczas starć z innymi graczami będzie otrzymywał pełne obrażenia (100% zamiast 50%), przez co będzie musiał unikać konfliktów. Ponadto jeżeli gracz z czarną czaszką umrze, narodzi się w świątyni, lecz z tą różnicą, że bez many i maksymalnie z 40-stoma punktami życia.

 Żółte

Ta czaszka jest specjalna, gdyż nie jest widoczna dla wszystkich graczy na ekranie. Możesz ją zobaczyć tylko jeżeli twoja własna postać jest oznaczona czaszką. Dzieje się tak, ponieważ masz prawo się bronić jeżeli posiadasz czaszkę. Jeśli zabijesz postać z żółtą czaszką, nie będzie ono liczone jako „złe”. Żółta czaszka pozostaje tak długo jak tylko blokada wylogowania jest aktywna. Postać oznaczona żółtą czaszką posiada blokadę wylogowania i blokadę strefy ochronnej do czasu jej zniknięcia.

Pomarańczowe

Podobnie jak żółta czaszka, pomarańczowa również nie jest widoczna dla wszystkich graczy. Widać ją tylko wtedy, gdy twoja postać została zabita przez innego gracza bez uzasadnienia. Wszystkie postacie, które zabiły twoją postać bez uzasadnienia, zostaną oznaczone pomarańczową czaszką na okres 7 dni. Daje to wystarczająco dużo czasu na zebranie znajomych i zemszczenie się. Jeśli zabijesz postać oznaczoną pomarańczową czaszką, nie jest to liczone jako złe zabicie. Jeżeli zaatakujesz postać z pomarańczową czaszką, automatycznie zostaniesz oznaczony żółtą czaszką przez swoją ofiarę i otrzymasz blokadę strefy ochronnej. Pomarańczowa czaszka pozostaje na okres 7 dni lub do czasu zemsty i zabicia gracza z taką czaszką. Jeżeli gracz zabił cię kilka razy w ciągu 7 ostatnich dni, czaszka pozostanie na okres 7 dni od ostatniego zabójstwa. Po wszystkich złych zabójstwach po 7 dniach pomarańczowa czaszka znika.

 Zielone

Zielone czaszki to kolejny specjalny przypadek. Gracze oznaczeni zielonymi czaszkami są członkami tej samej drużyny co ty. Jak wszystkie oznaczone postacie, możesz ich atakować i zabijać bez żadnych konsekwencji. Drużyny zostały stworzone po to, aby trenować lub polować oraz wyzywać innych graczy na pojedynki. Zobacz rozdział poświęcony drużynom.


f) Zamiana

Zamiana jest specjalną cechą światów Open PvP, która umożliwia uwolnienia się z pułapki. Jeżeli postać dostaje obrażenia i jest uwięziona (wszystkie pola dookoła są zablokowane), możliwa jest zamiana pozycji z jednym z uczestników pułapki. Miejsca na które postać może się zamienić oznaczone są beżowym kwadratem. W tym celu należy po prostu kliknąć lub stanąć na takiej kratce. Ponadto, możliwa jest tylko zamiana na kratkach z potworami (tylko te które można przesuwać), graczami lub summonami. Jeżeli na kratce obok stoi kilka postaci, zostaniesz zamieniony z postacią która stoi na samej górze stosu. Nie jest możliwa zamiana miejsc z postacią, która zaatakowałeś jako pierwszy. Dodatkowo, zamiana nie jest możliwa, gdy przynajmniej jeden z graczy stoi w strefie ochronnej lub drzwiach questowych/poziomowych.
Uwaga : Zamiana nie jest możliwa z przeciwnikami i członkami wrogiej gildii.


4.3.4 Blokada wylogowania

Zazwyczaj postaci mogą opuścić grę, kiedy zechcą. Jednak postacie, które właśnie walczą, lub niedawno wdały się w jakąś przemoc, zostaną tymczasowo przed tym powstrzymane. Możesz poznać to po pojawieniu się małej ikonki skrzyżowanych mieczy na pasku stanu postaci pod inwentarzem. Tak długo jak wyświetlona jest ta ikona, nie możesz się wylogować, chociaż oczywiście nikt nie zabroni ci wyłączyć programu klienta czy komputera. To nie jest jednak zbyt dobry pomysł, gdyż gdy to zrobisz postać pozostanie w grze i będzie narażona na ataki. Z tego powodu zawsze upewnij się, że ikona blokady wylogowania znikła zanim wyłączysz Tibię. Blokada taka pojawia się gdy postać:
- zaatakuje inne postacie lub potwory,
- zostanie zaatakowana przez inne postacie lub potwory,
- uszkodzi inne postacie lub potwory,
- odniesie obrażenia w dowolny sposób,
- użyje ofensywnych zaklęć lub run.
Blokada wylogowania zazwyczaj znika po 60 sekundach od ustania jej przyczyny. Innymi słowy, po każdym z wyżej podanych wydarzeń nie można się wylogować przez minutę.

Specjalnym typem tej blokady jest ta pojawiająca się w przypadku wdania się w walkę PvP. Jest to tak zwana blokada stref ochronnych (protection zone block, pz lock). Postacie nią dotknięte nie mogą się wylogować i nie mogą też wejść do stref ochronnych takich jak świątynie, depoty i domy prywatne. Blokada stref ochronnych trwa tak długo jak blokada wylogowania, czyli jeżeli zaatakujesz kogoś musi minąć co najmniej 60 sekund, zanim znów będzie ci wolno wejść do strefy ochronnej.

Uwaga: Rzucanie pewnych zaklęć ofensywnych także spowoduje zablokowanie stref ochronnych, nawet jeżeli nie zostały one użyte do zaatakowania innych. Zaklęcia tego typu to wszystkie field runy (fire field itp) oraz czar "Summon Creature". Blokada z powodu użycia tych zaklęć trwa 60 sekund.

Rzeczy stają się poważniejsze jeżeli zabijesz inną postać. Zabójcy graczy nie mogą wchodzić do stref ochronnych przez pełne 15 minut! Co więcej, każde kolejne użycie przemocy zresetuje ten czas, więc zabójcy graczy mogą mieć problemy z wylogowaniem się przez długi czas.


4.3.5 Drużyna

Gracze mogą tworzyć grupy zwane drużynami. Drużyny są użyteczne, gdy chcesz polować, trenować czy pojedynkować się, gdyż w trybie drużyny można atakować się nawzajem bez żadnych negatywnych konsekwencji. Z tego powodu postacie w tej samej drużynie posiadają pod swoim imieniem nie tylko znak tarczy, ale też czaszki na światach ze zwykłym PvP. Czaszka ta jest zielona jeżeli gracz nie posiada żadnych innych oznaczeń i jest widziana tylko przez członków tej samej drużyny. Pamiętaj, że podejmujesz ryzyko przyłączając się do drużyny, gdyż wszyscy jego członkowie mogą cię atakować i zabić bez bycia oznaczonym.

a) Jak utworzyć drużynę

Jeżeli chcesz utworzy drużynę, musisz do niej zaprosić innego gracza. Kliknij na nim prawym przyciskiem myszy i wybierz "Invite to Party". Postać ta może przyjąć twoje zaproszenie klikając prawym twoją postać i wybierając "Join XXX's Party". Gracz, który zaczął zapraszać innych, automatycznie staje się liderem drużyny, a wszyscy kolejni gracze jej członkami.

Status członka drużyny jest wskazywany przez mały znak tarczy pod jego imieniem:

-  lider twojej drużyny
-  członek twojej drużyny
-  lider drużyny, do której jesteś zaproszony
-  postać zaproszona do twojej drużyny, która jeszcze się do niej nie przyłączyła

Zauważ, że każda postać może być członkiem tylko jednej drużyny jednocześnie. Tylko lider drużyny może zapraszać kolejne postacie. Może on przekazać przywództwo innemu członkowi drużyny klikając na nim prawym przyciskiem myszy i wybierając "Pass Leadership".

b) Jak opuścić drużynę

Możesz opuścić drużynę klikając na sobie prawym przyciskiem myszy i wybierając "Leave Party". Pamiętaj, że nie jest to możliwe jeżeli posiadasz blokadę wylogowania. Po opuszczeniu drużyny znak tarczy pod twoim imieniem zniknie natychmiast, a znak czaszki po 5 sekundach migania, co daje znać innym graczom, że właśnie opuszczasz drużynę i kolejne ataki będą uznane za nieusprawiedliwioną przemoc. Zostaniesz automatycznie wykluczony z drużyny, gdy się wylogujesz lub stracisz połączenie z serwerem. Jeżeli stanie się to z liderem, przywództwo automatycznie przejdzie na gracza zaproszonego jako pierwszy. Jeżeli on również opuści drużynę, na gracza zaproszonego jako drugi itd.

c) Dzielenie doświadczenia

Aby uruchomić opcję dzielenia doświadczenia, lider Twojej grupy musi uaktywnić tę funkcję za pomocą menu kontekstowego. Jeśli dzielenia doświadczenia jest włączone, doświadczenia premiowane w wysokości 5% jest przyznawane, jeżeli zabijesz stworzenie dające co najmniej 20 punkty doświadczenia. Aby uaktywnić dzielenie doświadczenia, lider nie może mieć „battle” i poniższe wymagania muszą być spełnione:

1. Tylko postacie, które mają podobne poziomy mogą się dzielić doświadczeniem podczas polowania razem. Aby być bardziej precyzyjnym, gracz z najmniejszym doświadczeniem w grupie nie może mieć mniej niż dwie trzecie (2/3) poziomu niż najbardziej doświadczony gracz. Oznacza to, że gracze z poziomem 40 mogą dzielić się doświadczeniem z postacią na poziomie 60, a nie z poziomem 20; lub gracze posiadający poziom 200 mogą dzielić się doświadczeniem z poziomem 300.
2. Odległość wszystkich członków grupy do lidera musi być mniejsza lub równa 30 kratek, to działa także jeśli jesteś jeden poziom w górę lub w dół.
3. Wreszcie, wszyscy członkowie party muszą być aktywnie zaangażowani. Oznacza to, że muszą uzdrawiać innego członka grupy bądź atakować potwora.

Jeden z tych 2 symboli jest pokazany obok nazwy postaci, jeśli wszystkie powyższe warunki zostały spełnione. W takim przypadku punkty doświadczenia ze stworzenia które jest plonowanie zostaje rozłożone równomiernie pomiędzy wszystkich członków grupy. Jeżeli podział punktów doświadczenia nie wynika, w liczbach całkowitych, wynik zostanie zaokrąglony w górę do następnej całkowitej. Gracz który dostaje mniej punktów doświadczenia, powodowane przez zbyt małą wytrzymałość zmniejsza się o pełną sumę i nie wpływa na wysokość zdobywanych punktów doświadczenia innych członków grupy.

Jeden z tych 2 symboli zostaje pokazany obok nazwy postaci, jeśli jeden z wyżej wymienionych warunków nie został spełniony. Teraz wspólne doświadczenie będzie wyłączone, dopóki wszyscy gracze nie spełnią wszystkich wymogów ponownie. Można łatwo rozpoznać, którzy gracze nie spełniają warunków, ponieważ przy ich postaciach miga ikona party. Jeśli jesteś tą osobą, po prostu ulecz jakiegoś gracza lub zadaj obrażenie potworowi bądź wróć do lidera, aby uaktywnić opcję dzielonego doświadczenia.
Jeżeli, wspólne doświadczenie jest wyłączona, punkty doświadczenia zostaną rozdzielone według szkód jakie każdy członek ekipy zadał.
Uwaga: Opcja dzielonego doświadczenia nie jest dostępna dla zabijania innych graczy na światach PvP- enforced.

Spis treści