W prawej kolumnie możesz wybrać typ walki. Górny przycisk uniemożliwia ruch podczas walki. Oznacza to, że nie będziesz biegł za ofiarą. Przycisk pośrodku oznacza, że cały czas będziesz szedł za ofiarą. Ostatni przycisk włącza/wyłącza możliwość zaatakowania innych graczy. Kiedy przybiera wygląd tarczy, nie możesz innych atakować. Po kliknięciu, zmienia się w zaciśniętą pięść: oznacza to, że możesz atakować innych.
Lewa kolumna obsługuje styl walki. Na samej górze przycisk służy do walki ofensywnej. Oznacza to, że będziesz mógł zadać duże obrażenia, ale będziesz miał małą obronę i możesz stracić dużo życia. Przycisk na samym dole jest przeciwieństwem do tego na górze, mianowicie będziesz otrzymywał mało obrażeń, ale będziesz zadawał równie mało przeciwnikowi. Przycisk po środku służy do walki balansującej pomiędzy tymi dwoma stylami.
Możesz zmieniać te ustawienie zawsze, również podczas walki..
Bliskość potwora uaktywni małą ikonę widoczną po lewej stronie na dole w inwentarzu. Skrzyżowane miecze oznaczają, że jesteś w stanie walki, lub właśnie jakąś kończysz.
Oznacza to, że nie możesz się wylogować podczas walki, ani zaraz po niej. Jeśli zabiłeś innego gracza ten czas bardzo się wydłuży. Blokada wylogowania służy do tego, aby niemożliwe było wylogowanie się podczas walki, lub zaraz po niej co uniemożliwiałoby zemstę..
Jeśli pojawią się szable powinieneś kliknąć na "Battle" pod inwentarzem aby
uaktywnić okno walki. To okno wyświetla wszystkie istoty w twoim pobliżu, nawet jeśli nie są wrogami. Jeśli przesuniesz myszkę na postać w oknie walki odznaczy się ona białą ramką. Taka sama wyświetli się w polu walki, dzięki temu będziesz wiedział czy zaznaczyłeś właściwego wroga.
Jeśli chcesz zaatakować postać kliknij prawym (tylko w starym sterowaniu), lub lewym na okno walki, możesz też wybrać komendę klikając prawym myszki, następnie na "Attack".
Już walczysz. Ofiara zaznaczona jest czerwoną ramką w oknie walki i w oknie gry.
Możesz obserwować ilość życia ofiary. Są trzy rodzaje tabelek: zielona, żółta oraz czerwona. Czerwona oznacza, że ofiara niedługo zakończy żywot, jeśli się nie uleczy. Jeśli aktywne są odpowiednie funkcje będziesz widział ile życia zabierasz ofierze atakiem.
Są różne opcje efektów walki:
Podczas walki cyferki pokazują utratę życia. Jeśli walczysz z potworem po jegozabiciu białe cyfry będą oznaczały liczbę zdobytych punktów doświadczenia (exp). Czerwone/zielone/szare cyfry oznaczają utratę punktów życia. Kolor zależy od typu obrażeń(np: zielone to od trucizny) oraz od typu potwora(np: insekty otrzymują "zielone" obrażenia")
Zawsze używasz broni do walki, którą trzymasz w ręce. Jeśli nie masz chwilowo broni w ręku, twoja postać będzie walczyć pięściami (słabo). Każda broń w grze jest podporządkowana umiejętnością. Będziesz ćwiczył umiejętności broni, której używasz. Im wyższe umiejętności tym większa szansa zadania większych obrażeń ofierze. Jeśli masz tarczę będziesz ćwiczył obronę. Większe umiejętności obrony powodują mniejsze obrażenia zadawane przez wrogów. Zależy to również od statystyk twoich broni.
Na Rookgaardzie gracze nie mogą atakować innych graczy, w głównej grze jest to możliwe. Ale gracz przeciwko graczowi zadaje tylko połowę obrażeń jaką zadawał potworowi. Pamiętaj, że masowe zabijanie graczy jest niezgodne z zasadami.
Podczas walki możesz stracić punkty życia, jest kilka sposobów na ich odnowienie:
jedz pokarm (np. mięso, wędliny, chleb), punkty będą odrastać, tanio ale wolno.
wypij miksturę życia: Możesz ją kupić w sklepach. Dostaniesz około 50 punktów życia od każdej porcji. Drogie, ale szybkie.
leczenie przez NPC: Cipfried, możesz znaleźć go na Rookgaardzie, może wyleczyć cię do 65 punktów. Wystarczy, że do niego podejdziesz i powiesz "hi", a potem "heal". Tak samo możesz się uleczyć u każdego kapłana w świątyni.
w głównej grze możesz używać zaklęć oraz run. Runy mogą być używane również na innych graczach. Czary możesz używać na sobie, za wyjątkiem specjalnych czarów druidów. Te czary mogą być używane tylko przez potężnych druidów.
Jeśli twoja liczba punktów życia dojdzie do 0, zginiesz. Musisz wyjść z gry i ponownie się zalogować się. Zostaniesz przeteleportowany do twojej świątyni i uleczony, ale stracisz trochę punktów doświadczenia. Może to także spowodować utratę poziomu.
Stany postaci.
Stan postaci jest wyświetlany w pasku pod licznikiem soul points. Oto w jakim stanie może się znaleźć postać: